• Recensies
One Night Stand IV: Johnny Bingo - recensie

One Night Stand is een initiatief van NPS, Vara en de VPRO. Een project om nieuwe regietalenten een platform te geven om zichzelf te profileren. Dit jaar heeft hiervan de 4e editie plaatsgevonden. In een serie korte recensies zullen we hier op MovieSense aandacht besteden aan de producties. In deze recensie behandelen we Johnny Bingo.

Surinaamse mannen zijn vrolijke, grappende flirters die altijd bezig zijn met vrouwelijk schoon. Volgens filmmaker Hesdy Lonwijk is dat deels waar, maar ligt er onder die laag een echte persoonlijkheid.

De droom
De in Nederland wonende Surinaamse man is niet altijd tevreden met het leven dat hij hier heeft. Hij ambieert een leven in zijn geboorteland en hoopt daar meer te bereiken dan wat het leven in ons regenachtige land hem heeft geschonken. Vaak zijn die plannen zo ambitieus dat hij een eigen huis ontwerpt en die door een Surinaamse aannemer wil laten bouwen. Maar door gebrek aan geld blijft de droom voor hem ongrijpbaar.

ONS_Johnny Bingo1

In Johnny Bingo, een film van de in Suriname geboren regisseur Hesdy Lonwijk, is Johnny (Kenneth Herdigein) zo'n man met die droom. Zijn leven in Nederland bestaat uit het opnoemen van de getrokken bingonummertjes, zijn bingoverslaafde moeder (Maud Loth) waarmee hij samenwoont en flirten met de mooie vrouwtjes. Maar eenmaal thuis, maakt de gezelligheid van de bingo plaats voor de zorgen om de schulden. Suriname lijkt ver weg, maar dan komt Monique (Manouska Zeegelaar-Breeveld) in de schijnwerpers. In haar ziet Johnny de ware en hij geeft haar alle vertrouwen door samen met haar de jackpotavond van de bingo te frauderen.

Sombere toon
Hoewel de beelden van de bingo warm, gezellig en gemoedelijk zijn is de toon van Johnny Bingo al vanaf de opening somber getint. Dit komt zeker niet door Johnny zelf. Hij is een man die vrolijk alle getrokken nummers voorleest en vrijwel elk van die nummers in context trekt met een jaartal of een rugnummer van bekende voetballers. In eerste instantie lijkt hij een stereotiep gezellige, opgewekte en beminnende Surinamer, maar tussen de scènes door vertelt de rustige, bedrukte muziek dat Johnny ook problemen heeft.

Deze subtiele vertelling werkt goed. De muziek contrasteert met de gemoedelijke sfeer van de bingoavonden waardoor het dramatiserende effect wordt versterkt. Ook de fijne cameravoering draagt bij aan de gezette toon van de film. Deze is terughoudend gedurende de meeste momenten van de film, maar intiem en dicht op de huid als Johnny zich door zijn problemen achtervolgd voelt worden. Het stereotiepe Surinamertje wordt door Lonwijk hierdoor prima uitgewerkt tot een persoon waar wij als kijker mee te doen hebben. Zenuwslopend is dan ook het moment dat Johnny de boel besodemietert en we van dichtbij een zweetdruppeltje over zijn wang een weg naar beneden zien banen.

Naturel
Om eerlijk te zijn, als een acteur een Zeg 'ns Aaa verleden heeft, denk je niet dat hij zo'n serieuze rol als deze aan zou kunnen. Opvallend is dan ook hoe naturel Kenneth Herdigein acteert. Hij geeft zijn personage precies wat de regisseur voor ogen had: is overtuigend als vrolijke flirter en zeer sterk als getormenteerde man met een droom. Dat is maar goed ook, want hij weet zo de film op een respectabel niveau te houden. De rest van de cast, met uitzondering van Manoushka Zeegelaar-Breeveld, acteert onder de maat, met moeder Maud Loth voorop. Toen zij als moeder tegen Johnny praatte terwijl ze niet in beeld was, was ik ervan overtuigd dat ze een brief voorlas van een achtergebleven familielid.

ONS_Johnny Bingo2

Niet verrassend
Gelukkig is de schade die Maud Loth aan de film toebrengt te overzien. Als ze dialoog heeft, is dat vrijwel altijd met Kenneth die weet te voorkomen dat de betreffende scènes compleet uitglijden. Maar het redden van die scènes is al wat Kenneth kan doen. Het scenario van Heleen Suèr biedt een mooie inkijk in een Surinaamse cultuurtak van Nederland, maar heeft een wat onorigineel element van fraude en bedrog in zich waardoor de film uiteindelijk niet verrassend wordt en een echte plaats in het hart misloopt.

Kenneth Herdigein draagt de film waar hij zijn karakter Johnny van gewone Surinamer weet uit te bouwen naar een man met een grote droom. Naast de mooie beelden en de subtiele maar pakkende muziek is het daarom vooral Kenneth die de film het kijken waard maakt. Het scenario mag dan wel een minder verrassende ontknoping hebben, toch heeft regisseur Hesdy Lonwijk ons met Johnny Bingo overtuigd dat ook de stereotiepe Surinamers een mooie persoonlijkheid kunnen hebben.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Johnny Bingo is 23 oktober te zien op Nederland 2.

Titel: Johnny Bingo ons4