• Recensies
One Night Stand IV: Lynn - recensie

One Night Stand IV: Lynn - recensie

One Night Stand is een initiatief van NPS, Vara en de VPRO. Een project om nieuwe regietalenten een platform te geven om zichzelf te profileren. Dit jaar heeft hiervan de 4e editie plaatsgevonden. In een serie korte recensies zullen we hier op MovieSense aandacht besteden aan de producties. In deze recensie behandelen we Lynn.

Hoe doodgewoon zó bijzonder kan zijn..

Niet bijzonder
Dat is Lynn (Sietske van der Meij). Lynn is twintig, woont net op zichzelf in zeker niet het netste studentenhuis van Amsterdam en probeert haar balans te vinden nu ze het allemaal zelf mag doen. Ze studeert psychologie, heeft een vriendje, wat vriendinnen, doet aan aerobics en brengt elke ochtend haar kleine halfzusje (Ezra Mol) naar school. Lynn is eigenlijk maar een gewoon meisje. Geen bijzondere hobby's, geen aparte eigenschappen, maar wel een leventje waar ze erg tevreden mee kan zijn. Toch lijkt er onderhuids wat meer met haar aan de hand te zijn. Iets zit haar gewoon niet zo lekker.

Dinand van der Wal

Margot Schaap lijkt geen pogingen te ondernemen om van haar personage een bijzonder karakter te maken. De verhaallijn bevat nergens heftige emoties of gebeurtenissen en wat Lynn op zo'n willekeurige dag meemaakt, gebeurt in al onze dagelijkse leventjes. Nee, de aandacht wordt gevestigd op de kleine en doodgewone details van de dag die we met Lynn doorbrengen. Zo zwenkt de camera tijdens het ontbijt langzaam weg van Lynn en haar zusje zodat we schijnbaar toevallig de kat zien die haar pootje, stout als ze is, op het bordje van Lynn heeft gelegd. Juist omdat dit zo gewoon is, wordt het door de prachtige cameravoering heel bijzonder.

Wat is er aan de hand
Op dezelfde manier probeert de camera de problemen van Lynn vast te leggen. Zelf rept ze er met niemand een woord over, maar te pas en te onpas zwenkt de camera weg van wat er gebeurt en toont het zenuwachtige gepeuter en gefriemel van Lynn. Gesprekken die ze voert,  kwijnen weg waardoor we alleen het gepeuter van haar vingers horen en we helemaal opgaan in waar Lynn op dat moment eigenlijk mee bezig is.

Hetzelfde gebeurt als Lynn zichzelf op de fiets van A naar B brengt waarbij het verkeer even op de achtergrond wordt gezet. Die stille momenten zijn door die eenvoud allemaal even wonderbaarlijk mooi. Ook willekeurige voorbijgangers die niets met Lynn te maken hebben, krijgen af en toe de volle aandacht. Mensen die met elkaar praten, lachen. Iemand die waarschijnlijk de vorige avond tot laat heeft doorgehaald en op het terras zit te knikkebollen.

Actief kijken
Al deze beelden lijken niets aan het verhaal toe te voegen. Het gefriemel en gedroom op de fiets lijken ook alleen te zeggen dàt er wat is maar niet precies wat. De mensen om haar heen zien Lynn niet staan en hebben ook echt helemaal niets met haar te maken. Het kijken naar Lynn vergt dus wel enige aandacht en toewijding van de kijker zelf, maar wie zich openstelt voor deze beelden en ze uiteindelijk begrijpt, dringt diep door tot Lynns innerlijke emoties. Verwacht wederom geen grootse openbaringen. Lynn blijft het gewone meisje die we in het begin zagen. Maar juist dàt maakt haar zo mooi en zo menselijk.

Dinand van der Wal

Echt
Deze prachtige 40 minuten cinema wordt nog eens onderstreept door het realistische acteerwerk van niet alleen Sietske van der Meij, maar eigenlijk van de gehele cast tot en met de twee kindacteurtjes (het halfzusje, maar ook een toevallig voorbijgangertje). Zelden zie je zoveel mooi spel in één film. Zelfs de onervaren acteurs, van wie Sietske er een is, doen niets onder voor de wat meer ervaren spelers. Dat is waarschijnlijk ook te danken aan Margot Schaap die klaarblijkelijk al haar acteurs perfect wist aan te sturen.

Margot Schaap is iemand die, nadat ze de opleiding aan de filmacademie in Amsterdam heeft afgerond, uiteindelijk koos voor realisme in haar films waarbij ze de inspiratie haalt uit het dagelijks leven. Dat is precies wat we zien in Lynn, haar tweede korte speelfilm. En ze doet dat met verve; de beelden van de dagelijkse kleine dingetjes worden door de camera bijzonder mooi in beeld gebracht en geven de film een groot menselijk karakter mee. Dat alle acteurs ook nog eens reëel weten te acteren, maakt de film uiteindelijk helemaal af. Actief meekijken is wel nodig, maar wie dat kan ontdekt dat Lynn een film is die juist vanwege al haar alledaagsheid zo bijzonder mooi is.

Film: gelestergelestergelestergelesterhalfster

Lynn is op 4 december op Nederland 2 te zien.

Titel: Lynn ons4