• Recensies » TV-series
Lost: seizoen 1 - blu-ray recensie

Lost: seizoen 1 - blu-ray recensie

Neerstorten ergens midden in de oceaan, voor veel mensen de nachtmerrie voor een vlucht, voor 324 mensen aan boord vlucht 815, de bittere werkelijkheid.

De toon wordt meteen gezet als we beginnen aan het eerste seizoen van Lost. Vlucht 815 is midden in de oceaan neergestort en we kijken mee terwijl een aantal slachtoffers zich verzamelt en tussen de wrakstukken zoekt naar overige overlevenden. Slechts 48 mensen overleven deze verschrikkelijke crash. Het duurt dan ook wel even voor ze zich realiseren waar ze beland zijn. Ze zijn op een onbewoond eiland terecht gekomen en hebben geen idee hoe ze daar ooit weer af komen. Chirurg Jack Shephard vormt een soort leider door zijn resolute aanpak en zijn medische kennis. Toch is daar wel enig kritiek op en voor men het weet zijn de conflicten alweer hoog gespannen.

lost 1

Toch zal de groep moeten leren samenwerken. Het eiland is niet zo onbewoond als ze in eerste instantie dachten, blijkt namelijk. Iets geheimzinnigs maakt een angstaanjagend en doordringend geluid, maar wat is het dan? Dat is echter niet het enige wat vreemd is aan het eiland. Zo kan passagier John Locke, die bij vertrek nog aan zijn rolstoel gekluisterd zat, ineens weer lopen. Dat het eiland zijn geheimen heeft is duidelijk. Terwijl de groep er alles aan doet om te overleven terwijl ze wachten op redding, wordt de situatie op het eiland alleen maar geheimzinniger.

J.J. Abrams
Wie J.J. Abrams zegt, denkt al snel aan een andere bekende serie, namelijk Alias, maar zeker ook aan films als Armageddon of Mission Impossible. Met andere woorden, Abrams heeft een behoorlijke staat van dienst en fans hadden dan ook al snel hoge verwachtingen van Lost. Verwachtingen die Abrams met dit eerste seizoen van Lost absoluut waar lijkt te maken. De serie intrigeert en is ongrijpbaar. Als kijker blijf je je afvragen wat die geluiden op het eiland nou veroorzaakt. Tijdens de eerste uitzendingen van de serie gonsde het Internet dan ook van de theorieën hieromtrent en dat is tot op de dag van vandaag niet veel anders.

Doorbraak
Voor veel acteurs die meewerken aan Lost betekende deze serie de absolute doorbraak in hun carrière. Matthew Fox bijvoorbeeld, vóór Lost hadden niet veel mensen deze naam gehoord en hetzelfde geldt voor Evangeline Lily. Twee namen die inmiddels een behoorlijke schare fans achter zich hebben verzameld. Dominic Monaghan was eigenlijk een beetje de publiekstrekker voor deze serie. Lord of the Rings zat voor veel mensen nog vers in het geheugen en Monaghan was een van de vier hobbits in die film. Matthew Fox is samen met Evangeline Lily en Josh Holloway, die de rol van bad boy Sawyer op zich neemt, de trekker van de serie, waarin de karakters voldoende spreken om je als kijker helemaal mee te zuigen.

Extra's:
Om alle extra's te bespreken van deze blu-ray uitgave is een beetje overdreven. Alle originele extra's die ook terug te vinden waren op de dvd uitgave van dit seizoen, vinden we ook weer terug op de blu-ray versie, maar deze is uitgebreid met nog een aantal extra's die we niet te zien kregen bij de dvd uitgave. Een belangrijke toevoeging aan de extra's is het nieuwe Season Play. Met behulp van deze, overigens optionele, toevoeging, is het onmogelijk om kwijt te raken waar je gebleven was bij het kijken van dit 25 afleveringen tellende eerste seizoen.

lost 3

Vijf audiocommentaar tracks
We krijgen niet van iedere aflevering een audiocommentaar track, maar de vijf die we krijgen zijn in ieder geval erg informatief. De twee pilot afleveringen zijn voorzien van audiocommentaar bijvoorbeeld. Samen bieden ze een blik op het ontwikkelproces van de serie, de interactiviteit van de maker met het netwerk dat de serie  uit zou zenden en nog veel meer. Tijdens de pilot afleveringen zijn deze audiocommentaren bezet door J.J. Abrams, Damon Lindelof en Bryan Burk, tijdens de aflevering Walkabout door schrijver David Fury, regisseur Jack Bender en niemand minder dan John Locke zelf (Terry O'Quinn dus), bij de aflevering The Moth horen we Lindelof en Burk in gesprek met Dominic Monaghan, waar het er grappig aan toe gaat. Hearts and Minds bevat de minst interessante track op dit gebied. Schrijvers Carlton Cuse en Javier Grillo Marxuach proberen allerlei details uit Maggie Grace en Ian Summerhaulder te trekken, maar het wordt maar niet interessant.

The Departure (106 minuten)
Dit is een reeks filmpjes die je los of aan elkaar kunt bekijken; ze bieden enorm veel informatie over de serie Lost. The Genesis of Lost is bijvoorbeeld een negen minuten durende blik op het ontstaan van de serie, van concept tot daadwerkelijke serie op tv. Designing a Disaster is een acht minuten durende korte blik op de spectaculaire crash van vlucht 815. Dan hebben we ook nog het ruime 20 minuten durende Before They were Lost, dat vertelt over het casting proces en de keuzes die gemaakt zijn bij de diverse acteurs. En dat is nog niet eens de helft.

Lost on Location (44 minuten)
Een documentaire die opgedeeld is in acht delen en vertelt over het ontwerpen en de productie van een aantal verschillende afleveringen. Eén onderdeel heeft het bijvoorbeeld over het werken met de diversiteit aan dieren in de serie. Een ander deel richt zich volledig op de interactie tussen Jin, Sun en Charlie. In Confidence Man wordt dieper ingegaan op een emotioneel zware scène, het verhaal van Kate wordt onder de loep genomen en nog veel meer.

Additional Features (56 minuten)
Hier vinden we een aantal flashbacks die geschrapt zijn uit de finale van het seizoen, vijftien minuten met diverse verwijderde scènes, een reeks bloopers, een video waarin de cast op bezoek gaat bij The Museum of Television & Radio, een blik op de flashback en mythologie van de serie en nog een aantal zaken.

lost 2

De blu-ray-uitgave van Lost Seizoen 1 is behoorlijk opgepoetst. Naast een duidelijk betere beeldkwaliteit, die overigens toch nog ietsje beter zou kunnen, is vooral het geluid enorm verbeterd. De extra's die op deze uitgave staan zijn ook van een goed niveau. Wat echter wel weer jammer is, is dat deze extra's geen gebruik maken van de HD mogelijkheden en gewoon in standard definition op de blu-ray zijn geplaatst. Lost is een serie die je bijna niet gemist kunt hebben, deze set mag voor de liefhebbers zeker niet ontbreken. Met de superieure beeld en geluidskwaliteit ten opzicht van de dvd-uitgave is dit voor de mensen met een blu-ray-speler en HD televisie, de must have uitgave.

Te koop vanaf 9 september 2009.

Emilie de Ravin
Matthew Fox