Crank: High Voltage - dvd recensie

Crank: High Voltage - dvd recensie

Chev Chelios leeft! Maar Chinese gangsters hebben zijn hart gestolen. Tijd voor Chev om de straten van Los Angeles weer onveilig te maken.

Onverwoestbaar hart
Na een duik uit een helikopter wordt Chev Chelios (Jason Statham) wakker op een operatietafel. Twee Chinese dokters zijn bezig om zijn onverwoestbare hart te vervangen met een kunstmatige pomp op batterijen. Als ze ook nog zijn edele delen willen verwijderen, komt deze hedendaagse superman in actie. Hij ontsnapt en begint een gewelddadige zoektocht naar zijn hart. Enig probleem is dat de batterij van zijn kunstmatige pomp binnen een uur leeg zal zijn. Chelios heeft maar één oplossing; zijn batterij zoveel mogelijk zien op te laden.

crank 2_1

Elektrisch geladen vervolg
In Crank moest huurmoordenaar Chelios proberen te overleven door zijn adrenaline hoog te houden. Hier moet hij overleven door zijn batterij opgeladen te houden. Dit keer rent hij als een soort Duracel-konijn door de straten van Los Angeles op zoek naar zijn hart en elektriciteit. Het uitgangsprincipe voor beide films is hetzelfde. Crank: High Voltage is dan ook uit hetzelfde hout gesneden als zijn beruchte voorganger. Een vervolgfilm heeft altijd het euvel dat het meer moet zijn dan het eerste deel. En dat lijkt toch een hele opgave aangezien deel één al in alles extreem was.

Het regisseursduo Mark Neveldine en Brian Taylor (Crank, Gamer) doet toch een poging om extremer te zijn dan in deel één. Naast de karakters die al in Crank present waren, introduceren de regisseurs de geflipte Chinese Ria, geweldig vertolkt door Ling Bai en de aan lichamelijke Tourette lijdende tweelingbroer van Kaylo, Venus. Rollen die beide in het teken staan van het extreme. Dit leidt onder andere tot een bizarre en hilarische dans tussen Ria en Venus, die door zijn aandoening controle verliest over zijn lichaam. Alles kan en lijkt dan ook te mogen in dit vervolg. Dit resulteert in een vermakelijke en bizarre film, waarin de regisseurs er rustig op los experimenteren. En hun fantasie op hol hebben laten slaan.

Mannenfilm
Naast de vele geslaagde scènes, zoals de bizarre dans zijn er ook een aantal missers. Zoals Chellios, die als een vergrote versie van zichzelf vecht, in een nagebouwde miniatuur elektriciteitscentrale. Blijkbaar kun je af en toe ook iets te ver gaan in de zoektocht naar meer. Crank: High Voltage staat echter in het teken van vermaak en dat biedt het meer dan genoeg. De film lijkt gezien de vrouwonvriendelijke fantasieën bedoeld voor het mannelijke deel van het publiek. De bloedmooie Amy Smart loopt bijna de hele film in haar ondergoed, als ze dat tenminste heeft. Wat Crank: High Voltage goed doet, is het behouden van de ingrediënten die deel één een succes maakte. Ook nu staat de film in teken van een hoog tempo, veel actie, humor en Jason Statham. Net als bij het eerste deel is Statham weer helemaal op zijn plek en straalt hij het plezier van deze film uit.

crank 2_2

Extra's: gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster
Naast enkele trailers, filmfoutjes en een commentary is er ook een making off, waarin duidelijk wordt dat de regisseurs uiteindelijk vrij spel kregen, omdat Jason Statham anders niet nog een deel wilde maken. En een heel kleine hint naar Crank 3 door de regisseurs. Al met al aardige extra's maar wel redelijk standaard.

Ondanks veel gevloek en visueel geëxperimenteer staat Crank: High Voltage in het teken van vermakelijke onzin en plezier. En daarmee komt het dicht in de buurt van het geweldige eerste deel. Toch schiet Crank: High Voltage soms te ver door om deel één te overtreffen. Wat zich af en toe vertaalt in een onstuimige bizarre rit. Een rit die zich daarnaast ook weer afspeelt in een ontzettend hoge versnelling en die wordt gecombineerd met heerlijke actie en onzinnige karakters.

Regisseurs:

Mark Neveldine
Brian Taylor