Dead Snow – dvd recensie

Dead Snow – dvd recensie

Een afgehakt Nazi-hoofd, een man met een kettingzaag en dat allemaal in het rustige Noorwegen.

Een groep jongeren: check. Ze gaan op vakantie en laten de auto achter: check. Ze reizen verder naar een lege blokhut zonder enig levend wezen in de buurt: check. Het hoeft bijna niet gezegd te worden, want bij het lezen van bovenstaande is het al duidelijk; hier gaat iets verschrikkelijks gebeuren. Dit verschrikkelijke laat ook niet lang op zich wachten en verschijnt in de vorm van een SS-leger van zombies die op zoek zijn naar hun lievelingsmaaltijd: mensendarmen. Geen ingeblikte, maar alleen vers natuurlijk.

dead snow 1

Ein! Zwei! Die!
De tagline van Dead Snow is Ein! Zwei! Die! Met zo'n zin zou je kunnen denken dat je misschien niet de meest standaard horrorfilm in handen hebt. Halverwege de film verschijnt er waarschijnlijk een glimlach op je gezicht. Wanneer er kettingzagen, mitrailleurs en bijlen, die uit het niets lijken te zijn opgedoken, door de slachtoffers tevoorschijn worden getoverd, lijkt de film een hele andere weg in de slaan. Helaas valt de film na cliché-gebruik uit oude horrorfilms zoals de kettingzaag uit de Evil Dead serie, toch terug naar één van dertien in een dozijn.

Dode sneeuw
Naast het feit dat de twist van de film na een hoopgevende start tegen blijkt te vallen, zijn er nog wat andere minpunten aan de film. Ten eerste zijn er de tegenvallende special effects. Dit komt waarschijnlijk doordat de film geen Hollywood budget had. Het is een redelijke kleine Noorse film, maar ondanks dit komen sommige van de special effects niet helemaal goed uit de verf. Verder is het acteerniveau niet heel hoog. Men zou verwachten dat er in een horrorfilm niet al te veel van je acteertalent geëist wordt, maar schijnbaar is dit zelfs te hoog gegrepen voor de cast van Dead Snow. Wanneer de acteurs moeten laten zien dat ze bang zijn, is het duidelijk dat ze acteren. Zelfs bij een gruwelijk tafereel van het op een paal zetten van een loshangend hoofd, lijken de personages niet echt te kunnen choqueren. Hiermee wordt iets van de geloofwaardigheid van de acteurs weggenomen.

Extra’s:
Er staan welgeteld twee extra’s op de dvd; de Noorse en de Duitse trailer van de film. Het enige probleem aan deze extra’s is dat ze beide niet werken. Zodra je er een kiest kom je onherroepelijk terecht bij een aantal andere trailers die niet van Dead Snow zijn.

dead snow 2

Dead Snow is een horrorfilm die bij vlagen erg lachwekkend is. Dit werkt voor de film in zijn voordeel, alleen blijft deze humor helaas oppervlakkig. Het verhaal is er één waar je zo doorheen prikt, al hoeft dat in het genre niet altijd een probleem te zijn. Er is goed geprobeerd de film zo gruwelijk mogelijk te maken en dat is, op een paar mislukte special effects na, goed geslaagd. Dead Snow is dan ook zeker geen slechte film. Mochten deze beginnende filmmakers de minpunten ter harte nemen, dan zal het zeker een feest zijn hun volgende horrorcreatie te gaan bekijken.

Tommy Wirkola

Charlotte Frogner
Jeppe Laursen