100 Feet - dvd recensie

100 Feet - dvd recensie

Gevangen in haar eigen huis gaat Marnie de strijd aan met de boosaardige geest van haar vermoorde man.

Marnie Watson (Famke Janssen) komt thuis na een jarenlange gevangenisstraf. Haar man Mike (Michael Faré), een politieagent, vermoordde ze uit zelfverdediging tijdens een van zijn mishandelpartijen. Ze werd hiervoor veroordeeld, maar het laatste deel van haar straf mag ze uitzitten in haar eigen huis, voorzien van een elektronische enkelband die haar belet het huis te verlaten. Eén stap buiten de gestelde '100 feet' en het ding begint te piepen. Daarbij wordt ze in de gaten gehouden door Shanks (Bobby Cannavale), de voormalige partner van Mike. Voortdurend loert hij naar het huis vanuit zijn auto in de hoop haar te betrappen op een misstap. Ondanks de belemmeringen probeert Marnie de draad op te pakken, maar het huis wordt al gauw een ware gevangenis als blijkt dat ze niet alleen is. De wraakzuchtige geest van Mike doolt nog altijd rond in het huis en hij heeft zijn slechte gewoontes niet afgeleerd…

100feet 1

Geluid versus SFX
Het huis van Marnie is een geweldige locatie voor een thriller, met een nauwe vochtige kelder, smalle trappen en geheime ruimtes. Deze setting, aangevuld met spannende geluiden en muziek zijn perfecte ingrediënten voor een bloedstollende film. Even lijkt dat ook te gaan lukken. Het piepende enkelbandje is slim gevonden en de muziek wordt goed ingezet om de spanning op te bouwen. Het verwachte schrikmoment laat even op zich wachten; er verschijnt geen geest achter Marnie als ze in de spiegel kijkt en het rommelende geluid in de slaapkamer is geen monster maar een kat. Maar dan is het moment eindelijk daar en toont de boze geest zich aan Marnie. Wat een teleurstelling! Een vaag doorzichtig silhouet van een man met een boze blik, daar moeten we het de rest van de film mee doen. Heel jammer.

Plotloos
Het verhaal is helaas ook niet sterk. Het lijkt alsof het plot verloren is gegaan tijdens het bijschaven van het scenario. De algehele reden voor het verhaal, de achtergrond, ontbreekt. Mike heeft niet echt een motief. Hij wil wraak nemen, maar waarom precies wordt niet duidelijk. Dat het een foute politieagent was, moet de kijker concluderen uit een plastic zak met geld die Marnie in een kruipruimte onder het bed ontdekt. Maar zoals met alle verhaallijntjes die worden uitgezet, gebeurt daar verder niets mee.  Zo komt er een zus langs van Marnie die haar voor gek verklaart en krijgt ze een telefoontje vanuit de gevangenis waarbij haar wordt meegedeeld dat "ze nog altijd vast zitten voor wat ze haar hebben aangedaan". Scènes die geen enkele functie hebben in het verhaal. Alsof de context van de gebeurtenissen is weggevallen of dat er gewoon wat extra opvulling nodig was.

Weinig origineel
De film mist ook originaliteit. Marnie moet zich ontdoen van alle spullen van Mike om de geest te kunnen verdrijven. Natuurlijk moet ze daarvoor opnieuw de donkere kelder in en natuurlijk slaat de deur dan achter haar dicht. Een van de laatste dingen die ze weg moet doen is haar trouwring. In plaats van dat ze hem echt weg doet, gooit ze hem in een gootsteen met shredder. Uiteraard moet de ring er daarna weer uit waardoor ze genoodzaakt is haar hand erin te steken, die dan natuurlijk bijna aan reepjes wordt gehakt. Erg voorspelbaar en daardoor niet echt spannend. Een scène die nog wel enige gruwel teweeg brengt, is die waarbij het kersverse vriendje van Marnie flink in elkaar wordt gerost door Mike. De geest is nog altijd niet om aan te zien, maar de uit hun voegen schietende gewrichten van de jongeman zien er nog best akelig uit.

Famke Janssen
Famke Janssen krijgt met deze film de kans om alles uit de kast te trekken, alle emoties komen aan bod. Het is alleen jammer dat ze daarvoor deze film heeft uitgekozen, want hoewel ze niet slecht acteert komt het echt niet over. Het verhaal en de special effects stellen té weinig voor en haar tegenspelers nemen hun status als b-acteur wel erg serieus. Janssen slaat zich er goed doorheen, maar ik vrees toch dat deze film haar reputatie niet ten goede zal komen.

100feet 2

Extra’s
De dvd heeft een leuke teaser op de voorkant. Als je op een knopje drukt krijg je alvast een leuk voorproefje op de film.Verder staan er trailers op van de films Eden Lake, Ruslan en Hush.

Regisseur Eric Red kennen we natuurlijk van The Hitcher, een zeer geslaagde thriller met Rutger Hauer. Ik kan me daarom de beslissing van Famke Janssen om deze rol te vertolken wel voorstellen. Helaas wordt de belofte met deze film niet waargemaakt. De ingrediënten zijn goed: een mooie locatie, spannende muziek en een aantrekkelijke actrice. De uitwerking is echter teleurstellend. Jammerlijke special effects en een onaf verhaal. Voor iemand die weinig gewend is misschien nog best griezelig en vermakelijk, maar een beetje thriller en/of horrorliefhebber haakt bij deze film gauw af.

Film: gelestergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: 100 Feet 100feet