Sunshine Cleaning - dvd recensie

Sunshine Cleaning - dvd recensie

‘From the producers of Little Miss Sunshine’ prijkt er trots op het hoesje van de dvd. En terecht, want ook Sunshine Cleaning is een zonnestraaltje.

De gezusters Lorkowski hebben het ook niet makkelijk. Rose (Amy Adams) had zoveel in haar mars als populaire cheerleader in high school, maar mèt een kind en zònder een man of fatsoenlijke baan heeft ze haar leven nu niet bepaald op de rails. Hetzelfde geldt voor haar jongere zus Norah (Emily Blunt). Zij woont nog bij haar vader (Alan Arkin) – moeder is toen de dames nog erg jong waren overleden – en heeft een leven waar je niet graag mee zou ruilen.

sunshine cleaning 1

Menselijke sappen
De zussen zitten al krap bij kas als het zoontje van Rose ook nog eens naar een privéschool moet, omdat ze op de normale school geen raad meer met hem weten. Als laatste hoop zetten ze een – jawel – schoonmaakbedrijf op, gespecialiseerd in het opruimen van bloed of ander menselijke sappen. Zolang er maar een lijk bij betrokken is, ruimen Rose en Norah op en vullen zo hun zakken.

Little Miss Sunshine Cleaning
Lijkt allemaal te goed om waar te zijn, toch? Inderdaad. Sunshine Cleaning ontvouwt zich zo tot een coming-of-age-verhaal met het nodige drama, de tranen, grappen en absurditeit. De invloed van de producers is goed te zien, want dit zijn allemaal punten die Little Miss Sunshine en Sunshine Cleaning zo bijzonder maken. Zelfde producers, andere film, maar genoeg overeenkomsten.

Muziek en Albuquerque
Eén van die overduidelijke overeenkomsten is de sfeer in de film. De muziek en omgeving zetten deze grotendeels neer en zijn nagenoeg hetzelfde als in Little Miss Sunshine. De akoestische gitaarmuziek en de oranje-kleurige zon en omgeving van het Amerikaanse Albuquerque zorgen voor een vergelijkbare, intrigerende gloed over Sunshine Cleaning. Nu was er zeker een slechtere film te bedenken om mee vergeleken te worden, dus het is positief.

Zoveel emotie
Maar genoeg vergeleken, want het hoogtepunt van Sunshine Cleaning zijn Amy Adams en Emily Blunt en die zitten niet in de andere film. De dames zijn zo verschillend qua personage, uiterlijk en uitstraling, maar even goed als het gaat om acteren. Wat staan die twee te spelen! Het gebeurt niet snel, maar ik was onder de indruk hoe mooi zij hun rol vertolken. Zoveel emotie zie je niet vaak.

Bitterzoet
Emoties zitten er verder genoeg in het verhaal. Sunshine Cleaning is namelijk niet heel grappig. Het verhaal is redelijk dramatisch en laat je met een brok in je keel achter. Toch gebeuren er regelmatig zulke absurde dingen dat hij toch een lach op je gezicht tovert. Zo blijf je achter met een bitterzoete smaak van drama met een lach. Sunshine Cleaning is een ontroerende en goede film.

sunshine cleaning 2

Extra’s: gelestergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster
De extra’s op deze disc kun je maar beter links laten liggen. De deleted scenes zijn terecht verwijderd en de interviews met de hoofdrolspelers op de rode loper is chaotisch en niet de moeite waard. De dvd moet het van de film hebben, niet van de extra’s.

Had Sunshine Cleaning zich iets meer onderscheiden van Little Miss Sunshine, dan had hij er een ster bij gekregen in deze beoordeling. Het leunt iets teveel op zijn voorganger en dat is jammer. Het acteerwerk is verder steengoed, het verhaal erg ontroerend en bij vlagen grappig. De film is zeker de moeite waard om te kijken, want hij is simpelweg goed, maar nèt niet onderscheidend of vernieuwend genoeg.

Te koop vanaf 8 oktober 2009.

Christine Jeffs

Amy Adams