Flawless - dvd recensie

Flawless - dvd recensie

Over diamanten worden stiekem best veel films gemaakt, over diefstal ook. Een film over de diefstal van diamanten is dus helemaal niet zo vergezocht.

Laura Quinn (Demi Moore) is een ambitieuze jonge vrouw die zich tussen de mannen in de illustere wereld van de diamanten begeeft. Het bedrijf waar ze werkt, London Diamond Corporation (kortweg Lon Di) is de marktleider op dit gebied en al jaren is Laura bezig om zichzelf omhoog te werken in het bedrijf. Hoe hard Laura echter ook werkt, en hoe goed haar ideeën ook zijn, het lijkt altijd weer een ander, en dan in het bijzonder een man, te zijn die er met de promotie vandoor gaat.

flawless1

Het grijpt Laura aan en ze houdt de moed hoog, door zichzelf briefjes te sturen waarin ze zichzelf vertelt die moed niet op te geven. Er is echter één man die hiervan weet, en dat is nu net de man waarvan je zoiets het minst zou verwachten. De conciërge van het bedrijf, de mysterieuze Hobbs (Michael Caine), houdt Laura nauwlettend in de gaten tot hij plotseling contact met haar opneemt. Hobbs maakt aan Laura duidelijk dat hij weet van haar ambities en het keer op keer buiten de boot vallen, ondanks het feit dat ze de promotie meer verdient dan de collega die de promotie daadwerkelijk krijgt. Hij vertelt haar ook, dat hij een plan heeft, een plan waarmee al haar zorgen voor altijd voorbij zullen zijn. Het plan is even ingenieus als eenvoudig en het risico lijkt niet zo groot. Laura zwicht uiteindelijk en werkt met Hobbs mee, maar of dat goed gaat komen?

Cast & Crew
Regisseur Michael Radford heeft in principe een luxe positie. Met acteurs als Demi Moore en Michael Caine moet tenslotte toch wel iets goeds gemaakt kunnen worden. De film begint dan ook best veelbelovend, maar wordt langzaam maar zeker een stuk minder. Hoe langer de film duurt, des te meer je het gevoel krijgt dat je naar een standaard verhaaltje van een overval zit te kijken. En van dat soort films zijn er toch echt al wel behoorlijk veel. Ook de sfeer wordt er niet sterker op, het geheel voelt allemaal net iets te gestileerd en grauw aan. Demi Moore probeert het wel, maar weet als de overmatig ambitieuze Laura Quinn toch echt niet te overtuigen. Ze is in deze film het type vrouw die eerder irriteert door haar overmatige drang om gewaardeerd te worden, dan dat je bewondering voor haar voelt. Voordat je het gevoel krijgt dat het allemaal negatief is, dat valt ook wel weer mee. We hebben tenslotte nog de inbreng van Michael Caine. Dat is maar goed ook, want Caine weet wel te bereiken wat je bij Moore duidelijk mist. Want hoewel Hobbs zich uiteindelijk ontpopt tot een crimineel, heeft hij wèl dat charisma dat je als kijker geboeid houdt. Naast Caine mag overigens ook Lambert Wilson genoemd worden die een sterke rol heeft als de intelligente en integere Finch.

flawless2

Deze dvd bevat behalve de trailer van deze film, nog drie andere trailers en is daarmee redelijk karig bedeeld.

Van Flawless kan men veel beweren, maar dat de film zijn naam eer aan doet is niet één van die dingen. Daarmee moet gezegd worden, dat de film ook weer niet heel slecht is. Flawless is een film die leuk is voor tussendoor, maar te veel makkelijke keuzes maakt om tot de toppers gerekend te mogen worden. Het is toch wel zonde dat de regisseur van het indrukwekkende Il Postino (The Postman) niet méér uit deze film heeft weten te halen. Demi Moore speelt haar rol aardig, maar het is Michael Caine die de film nog interessant weet te houden. Met wat meer gewaagde keuzes had deze film veel beter kunnen worden dan gemiddeld. Flawless blijkt echter iets te hooggegrepen.

Film:
gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster