The Devil's Tomb - dvd recensie

The Devil's Tomb - dvd recensie

Een groep op het slagveld geharde huursoldaten krijgt de opdracht een professor uit een ondergrondse bunker te redden. Een overzichtelijke klus. Maar eenmaal aangekomen in het onderaardse blijkt dat er een strijd van Bijbelse proporties moet worden uitgevochten.

Vage missie
Centraal in The Devil's Tomb staat een CIA-missie. De orders voor de missie komen rechtstreeks van de CIA en agente Cardell (Valerie Cruz) leidt de club huursoldaten. De opdracht is simpel.  Naar beneden afdalen, een zekere professor Wesley (Ron Perlman) ophalen en daarna weer terug.  Er mogen geen vragen worden gesteld en niets of niemand mag de bunker verlaten. Toevallig is deze professor ook nog eens de vader van de CIA-agente. Maar als de soldaten, onder leiding van Mack (Cuba Gooding Jr.) het complex betreden, worden ze verwelkomd door een met etterende builen bedekte priester. De geoefende kijker kan dan al wel raden wat de huurlingen te wachten staat. Mocht dat al geen bellen doen rinkelen, dan valt het kwartje wel als blijkt dat het experiment dat beneden wordt uitgevoerd de naam 'Gehenna' draagt; een Griekse benaming voor de hel. Agente Cardell blijft echter volhouden dat zij ook niet weet wat er aan de hand is en nietsvermoedend dalen de soldaten af naar de donkere diepte.

The Devil's Tomb

Hel op aard
Als de huurlingen beneden aan komen, wordt al snel duidelijk dat het geen alledaagse missie is. Ze worden belaagd door mensen die niet doodgaan als je een gat in hen knalt, ze krijgen hallucinaties over dode familieleden en moeten zombies ontwijken die een soort onafgewerkte motorolie in hun gezicht proberen te spugen. Dit gaat duidelijk geen standaard reddingsactie worden. God heeft blijkbaar een paar 'dependances' op onze planeet. Hij bevriest daar een paar foute engelen, zogenaamde nephilims, die de hel op aarde willen doen laten losbarsten. Uiteraard zijn er genoeg duistere krachten die dat wel zien zitten. Mack moet, voordat het eeuwig brandend fornuis een feit wordt, de boel zien op te blazen. De CIA-agente blijkt inmiddels op een persoonlijke missie te zijn om haar vader te redden. Hij is namelijk door de Gehoornde zelf aangewezen om de boel in slechte banen te leiden. Iedereen gaat eraan, behalve Mack. Gelukkig ziet hij net op tijd het zalvende licht. Voortaan zal hij alleen in naam van de Vader mensen afschieten. Komt bekend voor? Dat kan kloppen. De onderste planken in de videotheek staan er namelijk al jaren bol van.

Vlak, ongeïnspireerd en afgeraffeld
Cuba Gooding Jr. lijkt met zijn rol te zijn afgezakt naar B-films, terwijl hij in films als Jerry Maguire of Men of Honour, als een begenadigd acteur te zien was. Alles aan deze film lijkt te zijn afgeraffeld. De dialogen staan bol van de cliché 'stoere soldaten' one-liners en het verhaal is plat en rommelig. Zo wordt het verhaal wordt om de tien minuten onderbroken door flashbacks. Op het eerste gezicht lijkt het dat deze terugblikken niets te maken hebben met de missie. Aan het eind blijkt dat dit nodig was om er toch een soort van reden uit te persen die de kijker duidelijk maakt dat niemand anders dan Mack de aangewezen man is om ons te redden van de toorn van Satan. De acteurs, op papier toch een nieuwsgierig makende cast, doen ongeïnspireerd hun werk. Vooral Gooding Jr. kijkt de hele film alsof hij zich probeert te herinneren of hij het gasfornuis nou wel of niet heeft uitgezet voor hij die ochtend naar zijn werk vertrok. Gelukkig zien de special effects er nog acceptabel uit, anders zou The Devil’s Tomb een belediging zijn voor de kijker.

The Devil's Tomb

De Extra’s
Om de boel toch nog enig aanzien te geven, hebben de makers niet bespaard op de extra’s. Aanwezig zijn een audio commentaar van zowel regisseur Jason Connery als Cuba Gooding Jr., alternatieve scènes, outtakes en een achter-de-schermen documentaire. De liefhebber komt zo niets te kort. De film wordt er weliswaar niet beter van, hoewel ik de dialogen tussen regisseur en hoofdrolspeler spannender vond dan wat de acteurs in de film oplepelden, maar het is toch prettig om te zien dat er dus kennelijk wel met hart en ziel aan deze fletse film is gewerkt. De acteurs hebben gelukkig, zo is te zien in de achter-de-schermen special, zelf wel lol gehad tijdens het maken van de film. Ik ben benieuwd hoe hun gezichten stonden toen ze het uiteindelijke resultaat onder ogen kregen.

Ondanks de sterke cast en prima special effects is The Devil's Thomb een erg zwakke film. En aan de tanende carrière van Cuba Gooding Jr. brengt dit alleen maar meer schade toe. De film is een zogenaamde straight-to-dvd release, hetgeen betekent dat hij de bioscopen niet heeft gehaald, maar meteen op dvd is uitgebracht. Een terechte keuze. Het is te hopen dat de acteur zich snel herpakt en eindelijk zijn grote gaven weer eens inzet voor iets dat recht doet aan zijn talenten. Deze film kan met een gerust hart in het rek of uitverkoopbak blijven liggen.

Film: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: The Devil's Tomb The Devil's Tomb