Delta - dvd recensie

Delta - dvd recensie

Een hypnotiserende combinatie van familiedrama en grimmige thriller.

Met het hoofd gebogen en zijn lange blonde lokken voor zijn ogen keert een zoon (Felix Lajkó) terug naar zijn geboorteplaats aan de Hongaarse delta; een prachtig rivierrijk landschap. Een warm onthaal is het allerminst als hij het café van zijn moeder (Lili Monori) binnenloopt. Niemand, ook zijn moeder niet, gunt hem een enkele blijde blik bij zijn terugkomst. Maar na het overkopen van het hout van zijn stiefvader is hij toch van plan een huis te bouwen midden op de rivier. Onderwijl voegt zijn zus (Orsolya Tóth) zich snel bij hem en bouwen ze samen het huis af waarna ze van plan zijn bij elkaar te gaan wonen. Dit wordt pertinent niet geaccepteerd, en de plaatselijke bevolking komt tegen hen in opstand.

delta_1

Hypnotiserend
Delta is een familiedrama, maar wanneer de ijskoude violen in de soundtrack, of de kikkergeluiden het deltalandschap vullen krijgt de film steeds meer het gezicht van een duistere thriller. Een vreemde combinatie, een vreemde film. Toch klopt het allemaal wel. Delta is wel degelijk een familiedrama waar maatschappelijke kwesties volledig aanbod komen, maar ook een ijzingwekkende thriller, omdat de dorpsgenoten nooit zullen accepteren dat broer en zus samen gaan wonen en een dreigend gevaar voor de twee vormen. Dus vreemd of niet, uiteindelijk is de spanning wel op zijn plaats en is het wellicht beter de film hypnotiserend te noemen.

Vluchten naar de vijand
Toch is het niet helemaal gek dat ik het woord 'vreemd' heb gebruikt. Als men de details van het verhaal namelijk goed bekijkt, borrelen er talrijke vragen op. De terugkeer van de zoon verloopt allesbehalve vriendelijk, wat lijkt te verklaren waarom hij in het verleden is weggegaan. Ondanks het feit dat niemand hem vanaf het begin wil accepteren, wil de zoon zich tòch voor altijd vestigen in zijn geboorteplaats, maar op een zeer afgelegen plek, te midden van de deltarivieren, waar niemand hem ziet. Het is alsof hij weer terugkeert naar zijn roots, om zich er vervolgens, door zich juist dáár te vestigen, weer van te ontdoen.

Kornél Mundruczó lijkt door al deze mysteriën langs de grenzen van het acceptabele te scheren. Bijna halen wij onze schouders op of schudden we ons hoofd als we nadenken over de beweegredenen van de zoon. Maar als we de prachtige landschappen zien, luisteren naar de natuurgeluiden in de nacht en zien hoe dit al cinematografisch prachtig is vastgelegd, raken we steeds meer onder de indruk van hoe het doodgewoon ogende verhaal zich zo vervreemdt van onze verwachtingen. De beelden, de geluiden en het verhaal maken met hun combinatie een poëtische prent waarbij je de vragen die alle antwoorden oproepen uiteindelijk laat voor wat ze zijn. Het niet kunnen beantwoorden waarom de zoon terugkeert en waarom hij met zijn zus gaat samenwonen, wetende dat de bevolking hierop rebelleert voegt juist toe aan de hypnotisering en het mysterie van de film. Je laten meenemen met de stroming van de rivier is wat uiteindelijk telt.

Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster
Deze dvd bevat de trailer van Delta en enkele andere films.

delta_2

Het ontbreken van een duidelijk plot en een gestructureerde verhaalontwikkeling. Dat is het sterke punt van Delta en zorgt ervoor dat de film niet eindigt als een film zoals we al zo vaak hebben gezien wanneer iemand na lange afwezigheid terugkeert. Delta is een film geworden over familie, maatschappijkritiek en weet door de locatie, de cinematografie en de perfect gekozen muziek een prachtig poëtische en grimmige thriller te worden. 'Vreemd' is een woord dat gebruikt zal worden in menig filmbeschrijving. En dat is waar. Maar als men zich niet bekommert om de talloze onbeantwoorde vragen waarmee men achterblijft, rest er anderhalf uur lang genieten van deze trip door de Delta.

Te koop vanaf 29 september 2009.

23 april 2009

96 minuten