IFFR 2010: Yellow Kid - recensie

IFFR 2010: Yellow Kid - recensie

De film Yellow Kid lijkt op het eerste gezicht vlees noch vis en een zekere balans te missen. Dit betekent niet dat dit een slechte film is. Sterker nog, Yellow Kid is uiterst aangenaam en gelaagder dan je zou denken.

Striptekenaar Hattori is een rare kwibus. Zijn strip Yellow Kid had maar mondjesmaat succes en heeft ternauwernood de cultstatus weten te bereiken. Op zoek naar een nieuwe inspiratiebron kiest hij voor bokser Mikuni, die notabene met zijn ex een relatie heeft. Een ongelukkige ontmoeting tussen Mikuni en Hattori doet laatstgenoemde zijn idee herzien. Beginnend bokser Tamura wordt de nieuwe held in Hattori's strip. Mikuni is gedegradeerd tot vijand. Werkelijkheid lijkt de rol van fictie over te nemen en Tamura's leven wordt net als de op hem gebaseerde strip.

yellow_kid_1

Eclectisch
Knap hoe een film zo eclectisch in stijl, toch kan werken en nergens als rommelig overkomt. Zo is acteur Endo Kaname die de rol van Tamura speelt geweldig goed. Vooral de scènes waarin je ziet hoe hij voor zijn demente moeder zorgt, zijn van een bijzondere ingetogen schoonheid. Karakter Hattori daarentegen is karikatuur en fungeert als comic relief brengende clown. Misplaatst zou je denken, maar dat is het dus niet. Ironisch hoe juist de striptekenaar een eendimensionaal personage is. Ook met stijl wordt gespeeld. De film begint als een zeer sterke dramafilm, maar eindigt in een een selfreflective selffulfilling prophecy waarbij er sprake is van life imitating art. Klinkt chaotisch, maar toch weet Yellow Kid een charmante en fijne film te zijn. Extra waardering voor de film met de kennis dat dit een afstudeerproject is van beginnend regisseur Mariko Tetsuya. Naast het script, tekende hij ook de strip Yellow Kid, die een prominente rol speelt in de film.
Saillant detail, actrice Machida Marie is ook te zien in Tiger kandidaat Miyoko, waar zij tevens een relatie met een striptekenaar heeft (die wel in stand blijft).

yellow_kid_2

Yellow Kid als een niemendalletje bestempelen is te makkelijk. De film kan bij de eerste keer kijken misschien als wat vlak en rommelig gezien worden, maar een nadere beschouwing of tweede bezichtiging doen je waarschijnlijk realiseren dat Yellow Kid veel dieper gaat dan je zou denken. Er zullen ongetwijfeld betere films op het IFFR te vinden zijn, maar het verdient respect hoe regisseur Mariko Tetsuya toch van dit alles één geheel heeft weten te maken dat ook nog werkt en een fijne film is.

Yellow Kid is te beleven op verschillende manieren, afhankelijk van de voorkeur van de kijker. Dus of je nu deze film als luchtig tussendoortje tussen wat 'zwaardere' films wilt zien, of juist Yellow Kid wilt uitpluizen met een grondige analyse; het is allemaal mogelijk. Zelf ben ik ook nog niet helemaal uit waarom deze film mij zo vrolijk stemt, maar voor de beleving maakt dit niet uit.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: Yellow Kid IFFR icon
Regie: Mariko Tetsuya