Chloe - recensie

Chloe - recensie

Een vrouw speelt een gevaarlijk spel als ze de prachtige escortdame Chloe inhuurt om de loyaliteit van haar man te testen.

In 2003 schotelde de Franse regisseuse Anne Fontaine, die in 2009 het leven van Coco Chanel vereeuwigde in Coco Avant Chanel, ons de in Frankrijk gesitueerde film Nathalie… voor. Zeven jaar later besluit de Armeense Atom Egoyan een remake van Nathalie… te maken die dit keer plaatsvindt in Amerika en hij noemt haar Chloe. Atom brak internationaal door in 1994 met zijn film Exotica die over een nachtclub in Toronto gaat. Chloe speelt zich eveneens in Toronto af, nadat Atom de producers wist te overtuigen niet in San Francisco te schieten. Producer Joe Medjuck heeft zelf vijftien jaar in Toronto gewoond en zelfs Atom Egoyan les gegeven op de Universiteit van Toronto. Aangezien de producers waarderen hoe Atom Toronto in Exotica neerzette, waren ze ook snel overtuigd.

chloe_2

Julianne Moore speelt een dokter genaamd Catherine, die haar man, David (Liam Neeson), verdenkt van ontrouw. Wanneer ze de jonge, maar zeer mooie escortdame Chloe (Amanda Seyfried) aan de bar van een hotel ontmoet, besluit ze een zakelijke overeenkomst met Chloe te sluiten. Ze legt haar uit dat Chloe wel een type voor haar man is en dat ze moet onderzoeken of David zich in kan houden bij zo'n blonde schone. Wat begint als een onschuldig onderzoek van Catherine's kant, dreigt op een gevaarlijk spelletje uit te lopen wanneer Chloe met een bevestiging van Davids ontrouw terugkomt. Gaandeweg lijkt niet alleen David voor de femme fatale te vallen, maar koestert ook Catherine enige gevoelens voor Chloe. Een intrigerend en licht erotisch drama volgt, waar de spanning steeds hoger oploopt.

Seks
Aan de oppervlakte lijkt Catherine alleen uit nieuwsgierigheid haar mans trouw te willen testen. Ze ontdekt een sms-je van één van Davids studentes op de universiteit waar hij muziekles geeft en is bang dat hij misschien wel meer dan alleen maar les geeft aan de jongedame. Maar achter haar verdenkingen schuilt meer. Ze is zelf de jongste niet meer en wanneer ze naar haar man kijkt, ziet ze iemand die met de jaren alleen maar mooier is geworden, in tegenstelling tot zijzelf. Bovendien hebben ze sinds de geboorte van hun zoon Michael (Max Thieriot) maar één keer per week seks en zeventien jaar later is zelfs dáár geen sprake meer van. Catherine vermoedt het ergste en besluit dan de bloedmooie Chloe 'in dienst' te nemen.

Chloe is een jongedame die de kost verdient met het plezieren van haar klanten. Ze heeft zichzelf geleerd om in elke man die haar inhuurt iets goeds te zien, waardoor ze een soort schild heeft ontwikkeld om te doen wat de mannen van haar willen. Ze wordt betaald om zich voor te doen zoals haar klant van haar verlangt, te praten zoals de klant wenst en dit uiteraard af te sluiten met een hevige climax. Kort door de bocht zou je haar een hoer noemen. Maar ze is niet zomaar een hoertje die langs de weg elke vent afwerkt die bij haar aanklopt. Ze heeft stijl, draagt mooie kleding en kiest haar klanten in een duur hotel, waar alleen mensen met een flink saldo op de bank, verblijven.

Stijl
De film ziet er zeer goed uit. Er wordt rustig en erg stijlvol gefilmd en elke locatie lijkt met de grootste zorg te zijn samengesteld. Het huis van het koppel, Catherine en David, is zeer modern en zou zo als uithangbord kunnen dienen voor een architectenbureau. De cast, van Liam Neeson, Amanda Seyfried tot – ook al is haar personage het er waarschijnlijk niet mee eens – Julianne Moore passen hier qua verschijning dan ook perfect in. Bovendien speelt Julianne Moore zeer overtuigend en is het niet moeilijk om met haar personage mee te leven. Liam Neeson, die we eerder zagen in films als Schindler’s List, Batman Begins en binnenkort als Hannibal in de verfilming van The A-Team, is eveneens geloofwaardig. Hij speelt een sympathieke muziekdocent die volgens zijn vrouw wel erg vriendelijk is naar andere vrouwen toe. Alhoewel de focus niet op hem ligt, maar meer op Catherine en Chloe, acteert ook hij zeer solide en wat rest is onze verleidelijke blondine. Amanda Seyfried weet Chloe goed neer te zetten als een lief, onschuldig doch sensuele jongedame. Maar waarin Amanda jammerlijk faalt is het portretteren van de meer duistere en manipulatieve kant van Chloe. Ze is niet overtuigend genoeg wanneer ze meer emotionele scènes moet spelen en dat maakt het einde, wat bij voorbaat al een wat ongeloofwaardige slotscène is, nog ongeloofwaardiger. Bovendien is het einde van de originele film, Nathalie…, vele malen beter en minder over de top dan deze remake. Dat is jammer, maar de keuze hiervoor ligt waarschijnlijk in het feit dat de film voor een groter publiek (lees: Amerikanen) is bedoeld.

De muziek is van de hand van Mychael Danna, die met Chloe al voor de twaalfde keer samenwerkt met Atom Egoyan. Mychael’s muziek past goed bij de beelden van de film en creëert een sfeer van nieuwsgierigheid die in combinatie met het verhaal uitstekend tot zijn recht komt.

clhoe_1

Chloe is als het personáge Chloe. Intrigerend, stijlvol en sexy. Zowel in beeld als geluid. Dit zijn helaas niet de enige eigenschappen die de film en Chloe kenmerkt en daarom moet gezegd worden dat de film soms wat ongeloofwaardig overkomt. Bovendien doet het Franse origineel van Chloe niet onder voor deze Amerikaanse remake, kent die een geschiktere actrice als escortdame en wordt het verhaal wat beter uitgewerkt, zonder ongeloofwaardig einde. De film ziet er echter dusdanig goed uit en Liam Neeson en met name Julianne Moore zetten hun rol zo goed neer, dat de film zeker gerechtvaardigd is. Een aanrader, maar ik raad het origineel, Nathalie…, net even wat meer aan.

Atom Egoyan

Julianne Moore
Liam Neeson