From Paris With Love - recensie

From Paris With Love - recensie

John Travolta is een bikkelharde CIA agent die rookie Jonathan Rhys-Meyers door de uithoeken van Parijs meesleurt.

Ah, Parijs. De stad van de liefde. Een titel als From Paris With Love lijkt dan ook logischer dan Ian Fleming's From Russia With Love, maar daar houdt de vergelijking tussen de twee films dan ook op. Regisseur Pierre Morel, die we tot nog toe alleen maar kennen van de films District 13 (niet te verwarren met Neill Blomkamp’s District 9) en Taken, laat z’n nieuwe actiekomedie afspelen in zijn geboorteland, Frankrijk. Z’n twee vorige films zijn eveneens actiefilms die zich in Frankrijk afspelen, dus past deze film wel in zijn Franse straatje.

from_paris_with_love_1

Diplomaat James Reese (Jonathan Rhys-Meyers) heeft een rustig kantoorbaantje bij de Amerikaanse ambassade in Parijs. Bovendien mag hij zo nu en dan simpele klusjes voor de CIA opknappen. Kentekenplaten vervangen, een afluisterchip plaatsen, het kleinere werk zullen we maar zeggen. Stiekem droomt de ambitieuze jongeman ervan om officieel door de CIA te worden opgenomen en aan het zwaardere werk te mogen beginnen. Wanneer hij een telefoontje krijgt om een Amerikaanse CIA-collega die bij de douane wordt vastgehouden op te halen en voor chauffeur te spelen, krijgt hij eindelijk de kans wat echte field action mee te maken. Maar met special agent Charlie Wax (John Travolta) staat hij op het punt de meest stressvolle 48 uur uit z’n leven te beleven.

Vrienden voor het leven
Het is er dus weer eentje, de buddy film. Films die doorgaans twee mannelijke tegenpolen kent, die zichzelf vervolgens uit een aantal benarde situaties moeten redden. In dit geval speelt Jonathan Rhys-Meyers (Alexander, Match Point) de kalme diplomaat James Reese. Hij heeft een goede baan, prachtige vriendin en zijn droom komt uit wanneer hij met special agent Charlie Wax mag samenwerken. Charlie Wax blijkt echter alles behalve kalm en diplomatiek te zijn en doet al helemaal niet aan vaste relaties.

Bij de Franse douane aangekomen, om zijn nieuwe collega Charlie Wax op te halen, is meteen duidelijk dat Wax voor lastige taferelen gaat zorgen. De douane wilt Wax het land niet inlaten, zolang hij z’n volle tas met energy drinks niet wilt inleveren. Wax, gekleed in een stoer leren jack, met een grote oorbel in zijn linkeroor (want rechts is voor homo’s), een kale kop en een goatie sik die lijkt te zeggen “wat moet je dan, motherfucker?”, begint hierop een tirade waarmee James Reese het alles behalve eens kan zijn. Gelukkig weet James de situatie op een enigszins redelijke manier op te lossen en kan het tweetal aan hun avontuur beginnen.

En… actie!
From Paris With Love is een hersenloze actiekomedie, die ook niet pretendeert wat anders te zijn. Na de ontmoeting tussen Reese en Wax, vallen we van de ene in de andere over the top actie scène. Een of andere terroristische organisatie is van plan een aanslag te plegen en de aan adrenaline verslaafde Wax moet dit met zijn blok aan het been, Reese, zien te voorkomen. Bijna elke situatie waarin het tweetal terechtkomt eindigt in een bloedbad. De actie wordt vrij conventioneel in beeld gebracht, met harde rockmuziek eronder en er vindt nauwelijks vernieuwend camerawerk plaats. Het is zeker niet slecht gedaan, maar van echte hoogstandjes valt niet te spreken.

John Travolta kan zijn lol op met zijn uitzinnige, grofgebekte karakter Wax en Rhys-Meyers zorgt met James Reese voor het nodige tegengewicht en valt van de ene verbazing in de andere. Waar James Reese moeite heeft om iemand neer te schieten, legt Wax moeiteloos een hele bende van bad guys om. Als je de film The Taking of Pelham 1 2 3 hebt gezien, weet je precies hoe John Travolta in deze film speelt. Sommigen kunnen dat waarderen, ik niet. Hij komt enorm overdreven over en het lijkt alsof de makers hebben geprobeerd met een aaneenschakeling van stoer bedoelde one-liners en grove seksuele grappen het jongerenpubliek aan te spreken. Zo nu en dan kan er dan ook een lachje vanaf, maar dit komt vooral door plaatsvervangende schaamte. Rhyse-Meyers zet James Reese neer als precies het tegenovergestelde van Wax en weet Wax' bizarre persoonlijkheid en acties nog in enige perspectief te zetten.

from_paris_with_love_2

Een makkelijk weg te kijken actiefilm met een overtuigende Jonathan Rhys-Meyers en een wat vervelende en uitzinnige John Travolta. From Paris With Love is een typische hersenen-op-standje-nul-film en weet op zeker niveau te vermaken. Verwacht echter geen diepgang of unieke beelden. Daarvoor is het verhaal te simpel, zijn de actie scènes te conventioneel gefilmd en de grappen te ordinair. Voordat je een avondje gaat stappen, is de film nog wel een geschikte keuze en met een beetje geluk denk je de volgende ochtend positief terug aan From Paris With Love.

Pierre Morel

Jonathan Rhys Meyers
John Travolta