Bloesem - dvd recensie

Bloesem - dvd recensie

Afstudeerfilm van vers jong talent over jonge vrouw die niet kan praten.

Bloesem was al op een heleboel festivals te zien; van bekendere festivals als Cannes of Palm Springs tot festivals die alleen insiders zullen kennen, zoals de Ronde Venen Open, waar de film de publieksprijs won en tot beste film werd uitgeroepen. Het is de afstudeerfilm van Tess Löwenhardt, die na die lange nuttige festivaltour haar film ook nog eens op dvd ziet verschijnen, iets waar een hoop filmstudenten alleen maar van zullen dromen.

bloesem_1

Loek Beernink
De film gaat over Afanai, (Loek Beernink) een jonge vrouw die niet kan praten en daardoor moeilijk contact maakt met de buitenwereld. Het gevolg is dat ze zichzelf opsluit en bijna geen mensen meer spreekt, tot ze postbode Sem (Stefan Rokebrand) ontmoet. De jonge Loek Beernink is buitengewoon natuurlijk in haar rol als de zwijgende Afanai, die zich uitdrukt door middel van muziek in bijzonder realistisch ogende scènes. Ze straalt kwetsbaarheid en kalmte uit en kan gevoelvol spelen zonder in sentimentaliteit te vervallen. Ook Rokebrand is niet onverdienstelijk, hoewel hij misschien net te oud is voor de rol.

Horen, zien en zwijgen
Een ander sterk punt aan Bloesem is het camerawerk van Stijn Hoekstra, die dicht op het personage van Beernink, die in alle scènes van de film zit, blijft. In combinatie met de muziek, met name het thema met de Japanse fluit, geven Bloesem een fijne dromerige sfeer, waarbij beelden meer zeggen dan woorden. Toch zijn er ook minder geslaagde onderdelen aan Bloesem. Zo zijn de bij-karakters te overdreven onbegripvol om ze nog serieus te nemen, en zijn ze zelfs als subjectief perspectief vanuit Afanai niet geloofwaardig. Ook gaat de ontwikkeling van het personage zo onwaarschijnlijk snel, dat het einde van de film een cliché wordt.

Extra's: gelestergelestergelestergelestergrijsster
Op de dvd staan nog een drietal korte films. Tosja is een korte film die Löwenhardt in haar tweede jaar maakte. Hij gaat over twee vriendinnen die uit elkaar groeien wanneer ze van de middelbare school af komen. De film is een stuk minder sterk dan Bloesem en is duidelijk in een eerder stadium gemaakt. Jij Bent Vrij is een reclamefilmpje voor het Bevrijdingsfestival, maar de beste extra van de dvd is het conceptuele Element5, een drie minuten durend filmpje met fraaie beelden van de natuur en met Japanse avant-garde muziek van componist Takemitsu Toru op de geluidsband, gemaakt voor de Suite Muziekweek. Het idee achter het filmpje is dat door het gebruik van je vier zintuigen, je víjfde zintuig in werking wordt gesteld. (vandaar de maffe suggestie aan het begin van het filmpje) Met Element5 laat de jonge maakster zien dat we nog wel meer geslaagde conceptuele filmpjes van haar kunnen verwachten.

bloesem_2

Bloesem is een redelijk geslaagde film, die ondanks zijn mankementen in het script een genoegen is om naar te kijken. De jonge Loek Beernink in de rol van de zwijgende Afanai overtuigt, en ook de regie van Löwenhardt is erg zorgvuldig. Wellicht dat de volgende productie een nog geslaagder resultaat op zal leveren.

Te koop vanaf 19 januari 2010.

19 januari 2010

45 minuten