Surrogates - dvd recensie

Surrogates - dvd recensie

In een luie stoel thuis zitten terwijl een mooiere, strakkere versie het dagelijks leven van je overneemt. Gewoon lekker veilig vanuit thuis een spannend leven leiden. Dat moet natuurlijk wel een keer fout gaan.

Een betere wereld
Een revolutionaire uitvinding heeft de maatschappij compleet veranderd. Het bedrijf VSI heeft de zogenaamde surrogates uitgevonden. Een naar smaak aan te passen robot die alles van je overneemt en waarmee je ook nog eens je eigen persoonlijkheid behoudt. Thuis vanuit je vertrouwde omgeving zit je met een maskertje op je alter ego in de buitenwereld te besturen.

surrogates_2

Trouble in paradise
Ook het politiekorps loopt machinaal rond. Als agent Tom Greer ( Bruce Willis) twee robots moet gaan onderzoeken die op onnatuurlijke wijze kortsluiting hebben gemaakt, verandert alles heel snel. Niet alleen de robot is uitgeschakeld, ook de eigenaar zit thuis gefrituurd in zijn stoel. Een in de surrogates ingebouwde beveiliging had dit eigenlijk te allen tijde moeten voorkomen. Het spreekt voor zich dat als de beveiliging niet meer werkt, de complete samenleving in groot gevaar verkeert. Agent Greer komt er tijdens zijn onderzoek al snel achter dat dit geen gewone moordzaak is. Het wordt spoedig duidelijk dat de overheid en het bedrijf VSI een stevige vinger in de pap hebben in de deze verontrustende ontwikkelingen.

De juiste keus
Regisseur Jonathan Mostow (Terminator 3) heeft de verstandige keuze gemaakt om er een niet al te zware film van te maken. Het verhaal kent zijn oorsprong in de beroemde grapic novel van de hand van Robert Venditti en Brett Weldele. Ook de filmversie trekt voorbij als een soort comic. Veel vaart, snelle montage, sterke actiescènes en uitbundige kleurenfilters geven de film het popcorn gehalte dat deze film kijkbaar houd tot het eind. Om het verhaal wat meer diepte te geven, worden ook de persoonlijke levens van de hoofdpersonen uit de doeken gedaan. Met zwaargewichten als Bruce Willis en James Cromwell aan het roer, weet je als liefhebber dat dit op overtuigende wijze gebracht zal worden. De menselijke tragedie die achter deze kunstmatige schijnwereld schuil kan gaan komt goed naar voren. Toch blijft het bovenal een lekkere niet al te gecompliceerde film die fijn compact in anderhalf uur over het scherm rolt. Het verhaal mag dan misschien niet bijster origineel zijn, het is goed gemaakt en de acteurs vullen hun rollen goed in.

Extra's: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster
De extra’s bestaan uit een videoclip van de band Breaking Benjamin die voor de film een nummer met bijbehorende clip heeft opgenomen. Verder komt er nog een audio commentaar voorbij met de regisseur aan het woord. Als tip wil ik wel meegeven om die clip niet vooraf te kijken. Werkelijk de hele film komt in drie minuten aan je voorbij. Dit kun je geen teaser meer noemen. Dit is gewoon de film verpesten voor iedereen die de clip op een muziekzender voorbij ziet komen. Onbegrijpelijk.

surrogates_1

Een leuke onderhoudende film. Het is geen klassieker, maar als je op zondagmiddag, lui in je trainingsbroek, zin hebt in een lekkere niet al te gecompliceerde film met een hoge amusementswaarde, is dit een prima keus. Geen hoogvlieger maar het kijken zeker waard.

Radha Mitchell
Ving Rhames
Bruce Willis