Imagine 2010: Phobia 2 - recensie

Imagine 2010: Phobia 2 - recensie

Schrikbarend verschil in niveau in deze samenstelling van vijf korte horrorfilms.

Vorig jaar konden bezoekers van het IFFR de film 4BIA bekijken, die een vierluik aan korte Thaise horrorfilms bevat. Op Imagine is dit jaar het vervolg erop te zien, dat om technische redenen geen 4BIA 2 kon heten, aangezien er dit keer niet vier, maar vijf korte films in zitten. Elke korte film is van een andere Thaise regisseur. Zo hebben beide regisseurs van de horrorhit Shutter een deel bijgedragen. Aangezien de korte films niets met elkaar te maken hebben, zal ik alle filmpjes op zichzelf bespreken, in volgorde van opkomst.

phobia2_2

Novice
Het eerste en daarmee meteen het minste deel van Phobia 2, gaat over de veertienjarige Pey, die door zijn moeder gedwongen wordt om als een monnik te leven. Als hij het ritueel van 'The Hungry Ghost' verstoord, wordt hij achtervolgd door dit wezen en zijn eigen verleden. Regisseur Paween Purijitpanya verzorgde ook voor 4BIA een segment, Tit For Tat, en alhoewel dit nieuwe segment beter is, is het nog steeds niet veel soeps. Er wordt nauwelijks suspense opgebouwd en het achterliggende verhaal, dat in principe potentie heeft, verliest zijn werking omdat het simpelweg te weinig tijd krijgt om dit op een overtuigende manier te vertellen. Bovendien zijn de acteerprestaties ook niet om over naar huis te schrijven.

Ward
In Ward volgen we de tiener Arthit, die na een motorongeluk een nacht in het ziekenhuis moet verblijven. Met tegenzin wordt hij in een tweepersoonskamer geplaatst, waarin een oudere man er als een kasplantje bijligt. Het duurt niet lang of er gebeuren vreemde dingen in Arthit’s kamer, die verband lijken te hebben met de levenloze man naast hem. Naar mijn mening werkt een setting als deze al veel beter voor een korte horrorfilm, aangezien bij veel horror het verhaal bijzaak is en er op deze manier meer aandacht aan de spanning en schrikmomenten besteedt kan worden. Bij Ward zit het met de spanning wel goed en er hangt een creepy sfeertje in de ziekenhuiskamer. Jammer genoeg blijft het hierbij en zijn de schrikmomenten nogal cliché en voorspelbaar, mede doordat de muziek en geluidseffecten al verraden wanneer er een zo'n moment aankomt.

Backpackers
Dat liften levensgevaarlijk kan zijn is al sinds menig horrorfilm bekend. Backpackers is geen uitzondering, alhoewel de ommezwaai naar zombiehorror misschien niet meteen bij je opkomt als je bedenkt dat het over lifters gaat. Dit segment uit Phobia 2 demonstreert in ieder geval hoe je dit niet moet doen. Van het bizarre verhaal, tot het slechte acteerwerk en de matige special effects. Backpackers is een warrig stuk geworden en is na Novice het slechtste deel uit Phobia 2.

Salvage
Gelukkig gaat het na Backpackers de goede kant op en weet Shutter regisseur Parkpoom Wongpoom dan eindelijk wat angst in te boezemen. In Salvage zien we hoe autoverkoopster Nuch verongelukte auto’s laat repareren en onder valse voorwendselen verkoopt aan nietsvermoedende klanten. Als ze ’s avonds merkt dat haar zoontje niet meer tussen de auto’s aan het spelen is, begint ze hem te zoeken en komt ze erachter dat er iets niet pluis is in de autogarage. Er zitten een aantal interessante schrikmomenten in dit segment en hij heeft zelfs nog een aardige twist op het einde. Bovendien zijn de special effects vrij goed  gedaan. Net als in 4BIA weet Parkpoom dus weer een geslaagd segment af te leveren.

At The End
At The End kan gezien worden als een voortzetting van het deel In The Middle, die Banjong Pisanthanakun (ook van Shutter) in 4BIA afleverde. Wederom weten onze vier jonge helden op lachwekkende wijze het horrorgenre op de tak te nemen, door in een spookachtig scenario verzeild te raken. Tijdens de opnames van een horrorfilm wordt een actrice, die op het spookmeisje uit The Ring lijkt, ziek en moet ze met spoed naar het ziekenhuis. Na een uur komt ze echter alweer terug op de set, maar lijkt haar conditie niet verbeterd te zijn. De vier jonge crewleden zijn er niet gerust op en de gedachte dat de actrice nu misschien wel ècht een spookmeisje is, komt bij hen op. At The End is een hilarische bijdrage en net zo sterk als In The Middle van 4BIA. Allerlei clichés uit het horrorgenre passeren de revue en Banjong toont, wederom, zelfreflectie  door ook zijn eigen films belachelijk te maken.

phobia 2 _1

Phobia 2 wisselt sterk in niveau. De segmenten Novice en Backpackers zitten slecht in elkaar en zijn het kijken niet echt waard. Ward weet de spanning er goed in te brengen maar is te voorspelbaar en weet clichés niet te vermijden. Beide regisseurs van de horrorhit Shutter leveren een goed segment af, waarbij de laatste, At The End, zeker de betere is van de twee. Kwalitatief gezien biedt 4BIA meer waar en aangezien die wel aardig is, maar niets meer, stelt Phobia 2 teleur.

Film: gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster

Titel: Phobia 2 imagine_icon
Genre: Horror