Knight and Day - recensie

Knight and Day - recensie

De blonde stoot June valt als een blok voor de charismatische Roy.  Zijn enige minpunt.. hij blijkt een corrupt geworden geheim agent te zijn.

June (Cameron Diaz) is op het vliegveld als ze plotseling opbotst tegen Roy (Tom Cruise). Roy is een zeer charmante en aantrekkelijke man die toevalligerwijs hetzelfde vliegtuig als June neemt naar Boston. Alhoewel, niet geheel toevallig. Roy is namelijk een geheim agent die June, of ze het nu wil of niet, betrekt bij zijn missie. Verschillende mensen zitten achter hem aan, waaronder de CIA. Een organisatie waaraan Roy zelf toebehoorde, totdat hij, naar eigen zeggen, er is ingeluisd en sindsdien bezig is zijn onschuld te bewijzen. Roy neemt June op sleeptouw en zet haar leven, met wilde achtervolgingen en vecht- en schietpartijen, compleet op zijn kop.

knight_and_day_1

Eén grote showcase
Regisseur James Mangold (Walk The Line, 3:10 to Yuma) levert met Knight and Day niet zijn meest verrassende werk op. Het verhaal is redelijk simpel en bovendien ontzettend voorspelbaar. De film kenmerkt zich door uitbundige actiescènes, maar er zitten ook genoeg grappen in waarvan je misschien niet moet schaterlachen, maar waarnaar je wel met een grijns zit te kijken. Waar Knight and Day het vooral van moet hebben, is de zichtbare chemie tussen Cruise en Diaz. Tom zit uitstekend in zijn vel als geheim agent Roy en met een brede glimlach en zijn nonchalante houding betrekt hij de paniekerige June volledig in zijn hectische wereld vol achtervolgingen en explosies.

James Mangold  sleurt de kijker van attractie naar attractie en het plot werkt als excuus om het tweetal over de hele wereld te laten reizen. De film barst van uitzinnige achtervolgingen en Mangold weet deze actie goed in beeld te brengen. Een extra rustmomentje had af en toe wel gemogen, maar het is duidelijk dat zoiets er met dit script lastig in te verwerken is. De meest prachtige locaties komen voorbij en worden ondersteund door de exotisch klinkende muziek van John Powell, die misschien nog wel het meest bekend is vanwege zijn prachtige score voor de Bourne-trilogie. Zowel Tom Cruise als Cameron Diaz spelen hun rol naar behoren en het is te zien dat ze veel lol hebben gehad tijdens het filmen. Dit heeft ook een keerzijde en dat is dat de personages wel erg weinig diepte kennen. Clichés worden niet ontweken en pogingen tot enig drama falen, omdat je nauwelijks empathie kan opbrengen voor de personages. Hierdoor is deze typisch Amerikaanse popcornfilm vooral één grote showcase van Tom Cruise en Cameron Diaz met mooie plaatjes als achtergrond.

knight_and_day_2

Knight and Day is als een pretpark waar je elke zomer weer naartoe gaat. Het geeft je voor even een adrenalineboost en brengt je spektakel, hoe bekend het allemaal ook voor je is. Achteraf bedenk je dat je eigenlijk aan wat nieuws toe bent, totdat de volgende zomer verschijnt en je toch weer zin hebt om te gaan. Een typische popcornfilm dus met weinig verhaal en nog minder logica, die het vooral moet hebben van de chemie tussen Cruise en Diaz en de actiescènes die zich over de hele wereld afspelen. In dat opzicht weet Knight and Day prima te entertainen.

James Mangold

Tom Cruise
Cameron Diaz