• Recensies » Boek
Death Note - manga recensie

Death Note - manga recensie

Iemand doden door het opschrijven van zijn naam - zou je het doen en bij wie?

Death Note deel 1

Death Note © 2003 by Tsugumi Ohba, Takeshi Obata / Shueisha Inc.

Bij MovieSense zijn wij gek op verhalen en dat blijft niet alleen beperkt tot films. Eens in de zoveel tijd maken we een uitstapje naar bijvoorbeeld een boek, game en ditmaal een strip.

Het gaat om een Japanse strip, ook wel manga genoemd, met de titel Death Note. Verspreid over twaalf delen lezen we over de briljante student Light Yagami die zich dood verveelt. Dat verandert als hij een vreemd notitieboekje vindt. Als hij iemands naam erin schrijft zal deze persoon sterven aan een hartaanval. Nu hij kan beslissen over leven en dood, besluit Light de wereld te zuiveren van alle ongewenste figuren.

Kat en muisspel
Als een paar mensen sterven aan een hartaanval is dat nog niet verdacht, maar door de grote aantallen criminelen die Light de dood in stuurt, zitten de krant en televisie er al snel bovenop. De meningen van Death Note binnenkanthet volk raken verdeeld over zijn methodes. Sommigen vinden het geweldig dat iemand het kwaad uitroeit, anderen vinden dat niemand boven de wet mag staan. Een feit is dat na enige tijd de criminaliteit afneemt, doordat slechteriken hem beginnen te vrezen. De media geven de onbekende moordenaar de naam 'Kira' en de Japanse politie stelt al snel een team samen onder leiding van de mysterieuze 'L'. Dit is de start van een vermakelijk en spannend kat en muisspel tussen Light en L met als inzet het leven van de verliezer.

De manga leest als een interessant schaakspel tussen de twee hoofdfiguren. Je blijft meedenken hoe Light een stap voor kan blijven op L en ongestraft de Death Note zou kunnen gebruiken. Het lijkt misschien een manier om ongestraft te kunnen doden zonder enig bewijs achter te laten, maar door enkele slimme zetten achterhaalt L steeds meer informatie over Kira.

Sterven op tv
Een voorbeeld van een van die slimme zetten is de manier waarop L achterhaalt dat Kira zich in Japan bevindt. In een zogenaamde 'wereldwijde' tv-uitzending die eigenlijk alleen in de Kanto-regio van Japan uitgezonden wordt, verschijnt een man die beweerd L te zijn, met zijn gezicht en naam op tv. Light schrijft direct de naam van de man op en hij sterft live in de uitzending. De echte L bevindt zich echter ergens anders en heeft nu bewijs in handen dat Kira op afstand kan doden en dat hij zich in Japan bevindt.

Tsugumi Ohba?
Onder het pseudoniem Tsugumi Ohba, schreef de Death Note-auteur ook de manga Bakuman. Zijn (of haar) echte naam en geslacht is bij niemand bekend.

Regeltjes
De manga lijkt qua vormgeving en formaat wel iets op het Death Note-boekje uit het verhaal. Zo is de eerste bladzijde gelijk aan de Death Note die Light in handen heeft en bevatten beide enkele regels waaraan de houder moet voldoen. Gedurende de stripreeks kom je steeds meer regels te weten en achterhaal je wat wel en niet mogelijk is. Zo is te lezen dat de eigenaar van het boekje niet alleen de naam moet opschrijven van de persoon die hij wil doden maar ook aan het gezicht van het slachtoffer moet denken. Daarnaast heb je 40 seconden om een eventuele doodsoorzaak op te schrijven. Dit geeft de houder natuurlijk meer 'creativiteit' om iemand te doden, want je kunt hem of haar nog eerst enkele handelingen laten uitvoeren voordat de persoon sterft. Het is jammer dat de regels in de Death Note in een erg onduidelijk en klein handschrift geschreven zijn en daardoor slecht te lezen.

Death Note manga'sDoodstraf
Death Note is zo geschreven dat je zowel de kant kunt kiezen van Light als L. Het gooit interessante vraagstukken op zoals; als je iemand doodt die het verdient om te sterven, maakt dit je dan tot een moordenaar? Wie heeft het recht om over leven en dood te beslissen en is het mogelijk om volledig objectief te zijn? Met de Death Note ben je namelijk rechter, jury en beul tegelijk. Mogelijk is de manga dan ook een pleidooi tegen de doodstraf in Japan.

De toon van de manga is in het begin vrij serieus, maar vanaf het vierde deel maken we kennis met het personage Misa die voor de nodige humor zorgt. Gelukkig gaat de humor niet overheersen en blijft het wat op de achtergrond waardoor de duistere sfeer voorop blijft staan.

Mangamoord in België
In het Belgische Brussel werd een moord gelinkt aan de Death Note manga. De onopgeloste zaak kreeg de bijnaam 'mangamoord' omdat er een papier met de tekst 'Ik ben Kira' werd gevonden bij het lijk. In Amerika zijn meerdere studenten geschorst en gearresteerd wegens het in bezit hebben van een replica Death Note met de namen van leraren of medestudenten.

Andere weg
Na het zevende boekje maken we een sprong van vier jaar en slaat het verhaal een andere weg in. Vanaf deel acht voelt het dan ook als een vervolgfilm die het origineel niet kan overtreffen en die het verhaal nog eens dunnetjes over doet. Er zijn dan wel inmiddels bekende en geliefde personages plus een aantal nieuwe, het interessante element van het dodende boekje, maar het voelt als herkauwen van de vorige verhaallijnen. Bovendien wordt het verhaal minder realistisch dan daarvoor. Waarschijnlijk omdat auteur Tsugumi Ohba een stapje verder wilde gaan dan voorgaande delen. Toch zijn er genoeg spannende momenten om te blijven lezen en natuurlijk wil je dan ook het einde weten.

Death Note laat zien wat een bepaalde macht met persoon kan doen. Ondanks het fictie-element over een boekje waarmee je kunt doden, wordt het verhaal zeer realistisch gebracht. Sterkste punt is het kat en muisspel tussen Kira en L, dat erg slim geschreven is en waardoor je de boekjes niet meer kunt wegleggen. Wel is het jammer dat vanaf het achtste boekje het verhaal te lang gerekt wordt. Heb je nog nooit een manga gelezen dan is Death Note een goede start. Manga-fanaten hebben de reeks ongetwijfeld al gelezen anders weten ze wat hen te doen staan. Wiens naam zou jij opschrijven in de Death Note?

Prijsvraag
Wil je kans maken op het eerste deel van deze manga-reeks? Doe dan mee met onze prijsvraag.

Score: gelestergelestergelestergelestergrijsster