A Brand New Life - recensie

A Brand New Life - recensie

Jinhee is een meisje van ongeveer zeven jaar als ze door haar vader in een weeshuis wordt achtergelaten. Ze gelooft dat haar vader haar ooit weer komt ophalen en wil daarom ook niet zomaar die hoop laten varen.

Het verhaal speelt zich af in Seoul in de jaren '70. Jinhee is een meisje van een jaar of zeven dat alleen bij haar vader woont. Als ze op een dag nieuwe lakschoenen krijgt,  kan ze niet vermoeden dat die schoenen een nieuw begin van haar leven symboliseren. Haar vader brengt haar namelijk de volgende dag naar een weeshuis in de hoop dat Jinhee een gezin zal vinden waar ze welkom is. Vader wil immers een nieuw gezin starten met zijn gloednieuwe vrouw, en in dat gezin is geen plaats voor Jinhee. Jinhee weigert te geloven dat haar vader haar in de steek heeft gelaten en is er heilig van overtuigd dat hij haar op een dag weer komt ophalen.

a_brand_new_life_1

Enkel op dvd
Regisseuse Ounie Lecomte was als actrice onder meer te zien in Paris s'éveille van Olivier Assayas. Bijna twintig jaar later staat ze zelf achter de camera van de Frans-Zuid-Koreaanse coproductie A Brand New Life.  De film is voor een gedeelte gebaseerd op Lecomte's eigen jeugd in Zuid-Korea; ze groeide op bij haar Boeddhistische grootouders die haar achterlieten in een weeshuis; later werd ze door Franse mensen geadopteerd. A Brand New Life won onder meer de Asian Film Award van het Tokyo Film festival en de Cinekid Film Award. Het is daarom opmerkelijk dat de film in Nederland alleen op dvd wordt uitgebracht, ook vanwege de steeds groter wordende populariteit van Koreaanse films op de Nederlands markt. Gelukkig heeft het EYE film instituut deze film opgemerkt en daarom zal hij worden vertoond op het Previously Unreleased filmfestival, en wel van 2 tot en met 8 september.

Cheesecake
Geen smerige havermoutpap en gemene kinderen in het weeshuis van Jinhee maar een gemoedelijke sfeer en af en toe de gelegenheid tot het eten van cheesecake, zo ziet het weeshuis waar Jinhee is achtergelaten er uit. Wanneer wezen de hoofdrol in een film spelen, kun je er meestal donder op zeggen dat er iets niet pluis is in het tehuis, maar in A Brand New Life is niets minder waar.  De film is een intieme vertelling van de belevingen van Jinhee die eigenlijk pas op een latere leeftijd wees wordt. Hoe is het om op je zevende, wanneer je de wereld probeert de begrijpen maar nog volkomen afhankelijk bent van je ouders, achtergelaten te worden in een weeshuis? Die vraag hoeven velen van ons zichzelf niet te stellen, en het is dan ook  moeilijk voor te stellen welke emoties zich openbaren in zo'n situatie. A Brand New Life zal bij hen die ooit in een weeshuis hebben gewoond waarschijnlijk pijnlijke herinneringen oproepen omdat het zo intiem en begrijpelijk is weergeven. Jinhee heeft inderdaad niet te kampen met de kommer en kwel van de weeshuizen uit films; Jinhee wordt geconfronteerd met emoties die de meeste kinderen nooit zouden moeten ervaren. De ongeloof in haar ogen, de vastberadenheid te geloven dat haar vader haar weer komt halen, gaat door merg en been. Een geloof waaraan Jinhee koppig blijft vasthouden, maar wat ze ook langzaam moet loslaten. Dat loslaten gebeurt enerzijds op een natuurlijke wijze door nieuwe vriendschappen te sluiten en te spelen zoals een kind hoort te spelen, en anderzijds verzet Jinhee zich op onnatuurlijke wijze tegen deze gewenning.

Acceptatie
A Brand New Life is een ontroerende film die leunt op prachtig acteerwerk van de kleine Sae Ron Kim. De emotie die ze in de film stopt is echt en geen enkel  moment overdreven theatraal. De film draait echter wel de hele tijd om deze emotie, dus verwacht geen spannende of dramatische vertelling over een eenzaam meisje. Het wordt nooit slaapverwekkend omdat het spel van Sae Ron Kim nimmer verveelt en we op een intieme manier getuige mogen zijn van haar innerlijke ontwikkelingen en acceptatie van haar nieuwe leven.

a_brand_new_life_2

Een ingetogen film waarin het draait om de moeizame weg van een weesmeisje naar de acceptatie van haar nieuwe leven. Door het sterke acteerwerk van Sae Ron Kim wordt de film nimmer theatraal of overdreven. De kijker wordt zachtjes meegetrokken in de wereld van een verlaten kind. Voor de thrillseeker zal A Brand New Life een slaapverwekkende vertoning zijn, maar voor de liefhebber van de betere acteurs- en art-house films is dit zeker een aanrader. A Brand New Life draait van 2 tot en met 8 september tijdens Previously Unreleased.

Film:
gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: A Brand New Life a_brand_new_life_poster