movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Specials » Columns
- 06-08-2010
- Geplaatst door Martijn Konings
Martijn: De aller, aller, ALLERbeste film ooit
Martijn Konings is een 33-jarig jongetje, semi-nerd, parttime superheld en verzamelaar plus liefhebber van goede films. In de breedste zin van het woord. En over dat alles mag hij graag verhaaltjes schrijven.
Vorige week ben ik naar Inception geweest. En jullie ook allemaal, neem ik aan, want je zit tenslotte op een website over films en als je Inception nog niet gezien hebt ben je geen filmliefhebber en heb je hier geen reet te zoeken. Anyway… Naar Inception geweest dus. De verwachtingen waren natuurlijk erg hoog, want hij krijgt waanzinnig lovende kritieken, heeft overal uitverkochte zalen en is bovendien de hoogste nieuwe binnenkomer in de IMDb top 250. Dan MOET het wel een goede film zijn. Toch?
Ja hoor, hij was goed. Erg goed. Goed verhaal, sterke personages, vernuftige opbouw, goede acteurs, prachtige special effects en een bloedstollende slotscène. Inderdaad een dijk van een film. Maar om nou te zeggen dat het terecht is dat hij op nummer 3 binnenkomt in de IMDb Top 250? Om nou te zeggen dat hij beter is dan Pulp Fiction, Schindler’s List en het net zo kakelverse Toy Story 3? Dat waag ik te betwijfelen.
Ik vraag me wel eens af wat de waarde is van zo’n IMDb Top 250. Allemaal best leuk en aardig hoor, maar op zich heb ik niet zoveel met dat soort lijstjes. Ze zijn hooguit handig om het cinematografische kaf van het koren te scheiden; als ik in de winkel met een onbekende film in mijn handen sta, zwengel ik graag even de IMDb-app op mijn telefoon aan om te kijken wat voor cijfer hij krijgt. Gewoon, omdat ik dan een klein beetje een indicatie van het niveau heb. Maar daar houdt het ook wel een beetje mee op, voor mij persoonlijk.
Natuurlijk ben ik het er mee eens dat films als The Godfather, Pulp Fiction en One Flew Over The Cuckoo’s Nest tot de beste films aller tijden horen. Maar waarom staan zij allemaal wèl in de Top 10 en al die andere prachtige films niet? Zo vind ik Back To The Future (nr. 74) een film van absolute wereldklasse. Beste avonturenfilm ooit gemaakt, beter dan alle Indiana Jones-delen (hoogste positie: nr. 22), en heel misschien toch ook wel beter dan Star Wars Episode IV (nr. 14). Maar die had op zijn beurt weer de meest revolutionaire special effects èn de beste merchandise-machine ooit, dus waarom is dàt niet de beste film aller tijden? Into The Wild vind ik een schitterende film met, naar mijn mening, de allermooiste soundtrack aller tijden. Ik heb hem al minstens 100 keer beluisterd, en die stem van Eddie Vedder gaat me nooit vervelen. Staat op nummer 142 op de lijst. Geef mij een willekeurige film met Seth Rogen of Adam Sandler erin en ik pis in mijn broek van het lachen. Is dat dan geen goede maatstaf voor ‘de beste film ooit’? ‘Cultklassieker’ Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulin (nr. 27). Mooiste cinematografische werk wat ik ooit gezien heb. Kleur, temperatuur, passie en romantiek, die film klopt gewoon. Fuck it, zelfs Clerks II staat hoog in mijn lijstje, al was het alleen maar om de legendarische zin ‘There’s only one return, and it ain’t of the King. It’s of the Jedi’. Weten jullie meteen hoe ik over de Lord of the Rings-trilogie denk.

En dan de nummer 1 uit de IMDb Top 250: The Shawshank Redemption. Hij was onlangs weer op tv. Dat zou de aller, aller, ALLERbeste film ooit moeten zijn. Ik heb hem weer zitten kijken en ja, hij was wéér prachtig en hij was wéér ontroerend en hij was stiekem toch wéér ontgoochelend toen bleek dat meneer Dufresne ontsnapt was. Maar nee, het was wéér niet de aller, aller, ALLERbeste film ooit. Daarvoor is hij in mijn optiek niet uniek genoeg, niet verrassend genoeg en is de ‘herkijkwaarde’ absoluut niet hoog genoeg. Ik heb trouwens geen idee of ‘herkijkwaarde’ wel een goed Nederlands woord is, maar ach. Als jullie Inception kunnen volgen, begrijpen jullie ook vast wel wat ik hiermee bedoel.
Voor al mijn argumenten waarom een film juist wel of niet goed is, heeft er iemand van jullie vast wel een tegenargument. En weet je wat? Je hebt nog gelijk ook. Wat voor mij een reden is om een film mooi te vinden is dat voor iemand anders misschien helemaal niet. En andersom. Er zijn mensen die Bridget Jones’ Diary de beste film ooit vinden. Prima. Ik sprak laatst iemand die gruwelde van Amélie. Kan ik me voorstellen. Ik ken volwassen mensen (of volwassen… meerderjarig, in ieder geval) die Back To The Future geen reet aan vinden. Waarschijnlijk omdat ze niet eens geboren waren toen hij uitkwam, maar toch. Die mensen zijn er ook. En dat is allemaal prima. Want de aller, aller ALLERbeste film ooit is nog niet gemaakt. En ik hoop ook stiekem dat hij nooit gemaakt gaat worden. Want er is niks leuker dan die eeuwige en vooral zinloze discussies over of die ene nieuwe film nu wel of niet fantastisch was. En zeg nou zelf: Waar zouden we het anders over moeten hebben, bij de koffieautomaat op het werk? Over de slechte economie? Over het kabinet? Of gewoon over werk? Alsjeblieft zeg…
Gerelateerde berichten:
Tags: column, Martijn Konings
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN
INLOGGEN
NIEUWSBRIEF
Meld je aan voor de MovieScene nieuwsbrief en ontvang het laatste movienieuws
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
mutijn
Kijk hier érg naar uit! -
mutijn
Pas deel 1 en 2 gezien, waren opzich bes... -
Frank55
Wat een film, een genot om te zien, in h... -
Frank55
dat belooft een geweldige film te worden -
Remco
Hoe zit dat in die serie dan Tom? Die ke... -
Remco
Dat kan wel interessant worden. Ik dacht... -
Peter
Ben een enorme fan van Haneke, maar deze...
Girlscene
Ze
Fashionscene
Beautyscene
Shopscene
FashionsceneTV
Shopgids
Good2b
Chicklit
24H Beauty deal

















.jpg&w=100&h=100)


REACTIES
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Woensdag 21 december 2011 om 16:04
Het maakt niet uit welke films de leukste en welke films de saaiste zijn. Ik vind dat je gewoon lol moet hebben!!
:)
BYBY!!
Anoniem Zaterdag 5 november 2011 om 18:23
Waarschijnlijk weer een zelf uitgeroepen filmgoeroe, die nog nooit *In the name of the father* heeft gezien , en zijn ijking doet aan de hand van een tekenfilm die je op 3 jarige leeftijd heeft gezien.
Anoniem Vrijdag 3 september 2010 om 15:24
Nou ja ik denk dat er wel meer zinnigheid te zeggen is eigenlijk over een goede of een slechte film dan om het hele zooitje op subjectiviteit te gooien. Natuurlijk is het allemaal een smaakkwestie, maar waar smaak altijd botst met die van een ander is het vrijwel altijd zuiver en alleen het narratief wat iemand niet aanspreekt.
Met een ietwat generaliserende ondertoon zou je best kunnen spreken van een goede film als het gaat om taken die beoordeeld kunnen worden om een bepaalde mate van vakmanschap en creativiteit gecombineerd. Special Effects bevoorbeeld? Wie in hemelsnaam gaat beweren dat de Matrix destijds geen hoogstaand werk was? Of om terug te komen op Amelie; Wie zegt er nou dat Amelie zo'n slechte film is omdat de cinematografie zo buitengewoon lelijk was? Ditzelfde geld voor Licht, Sound Mixing, Kleurcorrectie, Stunts, etc. etc.
Welnu, dit hele pakketje aan taken die beoordeeld kunnen worden om hun vakmanschap en niet om smaak heeft wel degelijk een enorme invloed op onze gezamelijke beoordeling op IMDb, simpelweg omdat het net zo goed een deel van het geheel is. En dat mijn vrienden, is de enige reden dat het toch zinvol is om voor het kopen van een film even je IMDb-app te checken voor het cijfer. Het is geen absolute waarheid maar ook geen absolute leugen, het is een indicatie die best meegenomen mag worden in je oordeel om wel of niet tot koop over te gaan :).
Conclusie: Dit alles maakt Focus Pullen het mooiste beroep in de Filmwereld, je doet het namelijk goed.... of fout... en iedereen is het daarover eens! ;).
Anoniem Zondag 29 augustus 2010 om 08:38
Ik heb de film inception nog niet gezien, maar ik hoop niet dat het van mij vraagt om fictie te accepteren.
Mijn probleem met fictie (lord of the rings, starwars, Matrix etc...)is dat ik zo nu en dan wel even mee kan gaan met de film maar na afloop schud ik in een beweging de hele film van mij af,"ach dit kan toch niet echt gebeueren", mijn empatisch vermogen gaat niet voorbij de grenzen van het realisme. Toch gek eigenlijk want de emotie van de veldslagen van de films Bravehart en The Lord of the Rings zijn toch eigenlijk hetzelfde alleen is bij de ene een monster en bij de ander een mens de tegenstander. al schrijvende bedenk ik mij dat ik me waarschijnlijk in het ootje genomen voel door de regiseurs van fictiefilms, omdat ze kunnen doen en laten wat ze willen er zijn geen natuurwetten (realiteieten) waar deze regiseurs zich aan moeten houden. Mischien beticht ik deze regiseurs wel van minder creativiteit dan Sergio Leone, De Palma, Taratino, etc.. omdat de fictieregiseur kan dioen en laten wat hij wil daar de realist zich moet houden aan de wetten van natuur. Om terug te komen op het voorbeeld van de veldslagen in beide films, bij een fictiefilm komt er op een moment een tovenaar met een spreuk die alle tegenstanders op aarde verdelgen of nou juist de tegenstanders verergerd, dan denk ik "het zal wel, doe maar, jij hebt gelijk, ik weet niets van deze maffe wereld van jouw". Maar als Mel Gibson in bravehart op eens het slagveld in de hends steekt denk ik wat een ingieuz en creatief idee", een slimme man.
Dan nog even mijn top tien, dat zijn al die klassiekers, maar als outsiders mischien wel Kill bill (deze is nou ook niet echt realistisch). En Apocalypse now, de verwachting die gecreeerd wordt is enorm ten opzichte van Marlon Brando, ongeveer 2 uur lang ben je op die man aan het wachten die zelf uiteindeklijk ongeveer 20 min in de film voorkomt. Maar wat mijn betreft is daar de beste persoonlijkheid van het witte doek ooit neergezet, in die paar min, hij overtreft al de lang verwachte verwachtingen, deze sektarische, intelligente, charmante massamoordenaar.
Zo dit was lekker zeg even lekker mijn mening ongestoord over FILMS ventileren.
Anoniem Maandag 9 augustus 2010 om 11:18
Grappig dat we alletwee het kaf van het koren hebben gebruikt :).
Ik denk ook dat de score van de films op IMDB voor een groot deel gebasseerd is op impulsieve waarderingen. Zo bekeek ik laatst mijn eigen IMDB overzicht en zag ik dat ik The Dark Knight bijvoorbeeld een 9 had gegeven. Dit was vlak nadat ik de film had gezien. Terwijl ik de film nooit meer heb opgezet daarna in tegenstelling tot mijn andere favorieten. Ook als ik naar persvoorstellingen ga ben ik bijna altijd positief over een film: ik heb me best vermaakt de afgelopen twee uur, denk ik dan. Als ik er wat langer over na denk dan besef ik me pas hoe slecht een film eigenlijk was.
Anoniem Zondag 8 augustus 2010 om 14:54
Met een pistool op mijn hoofd.
1. Pulp Fiction
2. Gladiator
3. Das Boot
4. The Pianist
5. Interview with the vampire. (zelfs "onze bankspringer" verpest de film niet)
Toch geen van allen zijn perfect.
Groet Rutger
Anoniem Vrijdag 6 augustus 2010 om 20:18
Ik moet zeggen, een heel goeie en herkenbare column. Dat kun je al zien aan de reacties. Waarom de ene film niet wordt genoemd en een andere wel.
Het is allemaal een kwestie van smaak. Ik houd van actiefilms, Terminator vind ik een van de beste, maar de Shawshank en The green mile behoren ook tot mijn favorieten.
Heeft misschien ook met leeftijd te maken.
Wel heel goed gebracht.
Anoniem Vrijdag 6 augustus 2010 om 19:52
Hoewel? http://www.youtube.com/watch?v=jHJwgA54Gqk
Anoniem Vrijdag 6 augustus 2010 om 19:40
Haha, Inception vergelijken met Toystory 3!! Eigenlijk Inception hoort bij de nadenkfilms, maar dan niet bij die langdradige relatiepraatfilms.
Wanneer het gaat om de beste films kun je ze alleen beoordelen op hun individualiteit; ze zijn nergens mee te vergelijken en zoja, dan blijft hij boven alle vergelijkingen verheven!
Anoniem Vrijdag 6 augustus 2010 om 19:12
Tja, de waarde van IMDB. Ik heb altijd geleerd dat je de nieuwe films moet relativeren. Hoewel, zoals jij ook zegt, een film best goed kan zijn, zal het ongeveer na een jaar pas duidelijk zijn hoeveel impact de film heeft op de #250.
En natuurlijk moet je die lijst je beetje met een korreltje zout nemen. Bij mij staan sommige films ook niet op de 'juiste' plaats, maar zodra ik een film in die bovenste regionen zie staan (en ik heb hem nog niet gezien), ga ik er vanuit dat het de moeite waard is om hem alsnog te bekijken. En andersom, soms vind ik het gewoon leuk om een film te kijken die enorm lage waardering krijgt: als je daar op een 'goede' manier naar kijkt, kan het heel veel lol opleveren.
Anoniem Vrijdag 6 augustus 2010 om 17:49
Hahaha... mooi om te zien dat de reactie op je stukje eigenlijk het punt is wat je wil maken.
Mooi stukje, zelf mis ik natuurlijk ook een paar titels. Tsja, films waarderen blijft subjectief... Ik ben het wel met je eens dat de perfecte film niet bestaat, en hoogst waarschijnlijk nooit gemaakt zal worden... De top 250 lijst van de imdb (of varianten daarvan op andere sites) gebruik ik eigenlijk ook al niet meer, omdat ik een aparte smaak blijkt te hebben.
Over die film die overal op nr. 1 blijft pronken wil ik toch nog wel wat zeggen. Zo ver ik weet staat die film bij niemand op nr. 1 maar bij (bijna) iedereen in de top 10. En dat is natuurlijk wel een heel knap stukje werk, misschien wel knapper om een specifieke genre film te maken die voor een select groepje publiek de beste film aller tijden wordt.
Voor mij zijn er een stuk of 10 films die in de buurt komen... (en die jij 'per ongeluk natuurlijk') vergeten bent.
Films zoals The Fifth Element en Bill & Ted's Excellent adventure... maar zo zou ik natuurlijk ook door kunnen gaan. Het grappige van mij is dat mijn persoonlijk top 10 ook nog wel eens wat wil schuiven, naar mate ik andere films zie, of met welk been ik uit bed stap.
Anoniem Vrijdag 6 augustus 2010 om 17:28
Een heel artikel over de beste film aller tijden zonder The Matrix te noemen...
GLOBAL EPIC FAIL!
Anoniem Vrijdag 6 augustus 2010 om 10:44
Dank je Rob!
Fargo komt niet in mijn verhaal voor omdat dat naar mijn mening juist weer één van de meest overschatte films aller tijden is. En zoals ik al schreef: Dat is het leuke van films. Ieder z'n eigen mening!
Groeten van Martijn
PS: Amélie kicks ass.
Anoniem Vrijdag 6 augustus 2010 om 10:35
Leuke column. Ik kan me wel vinden in je verhaal. Maar ik kan me zéker ook vinden in de persoon die je beschrijft die de film Amélie haat. Is iemand naar mijn hart, want ik heb zelf ook een hekel aan die film.
Waarom komt Fargo trouwens niet in je verhaal voor? Naar mijn mening een van de beste films ooit gemaakt. Jammer.
Groeten van Rob