Grown Ups - recensie

Grown Ups - recensie

Een nieuwe komedie met Adam Sandler, Kevin James, David Spade, Chris Rock en Rob Schneider. Al enthousiast?

Komedies hebben niet de drang om met een sterk of indringend verhaal op de proppen te komen. Nee, ze moeten je vooral aan het lachen maken. Met een indrukwekkende cast waar Adam Sandler, Kevin ‘The King of Queens’ James, Chris Rock, David Spade en Rob Schneider  deel van uitmaken zou dat geen probleem moeten zijn. Komisch talent genoeg om zelfs een zoutloos script nog de moeite waard te maken.

918879 - GROWN UPS

Komisch talent
Vijf goede vrienden en team-maten hebben elkaar sinds hun middelbare school niet meer gezien. Ze zijn ieder hun eigen weg gegaan, maar wanneer hun oude basketbalcoach, van wie ze destijds wijze levenslessen hebben geleerd, overlijdt, besluiten ze vijfendertig jaar later een weekend bij elkaar te komen om hun oude vriend te herdenken.  Kleine jongens worden groot, maar in dit weekend wordt duidelijk dat ze allemaal eigenlijk nog steeds de kleine jongens van toen zijn.

Regisseur Dennis Dugan heeft al heel wat ervaring op het gebied van komedies en ook met bijna al deze acteurs heeft hij gewerkt. Kevin James (I Now Pronounce you Chuck and Larry), Rob Schneider (The Benchwarmers, You don’t Mess with the Zohan), Chris Rock (Beverly Hills Ninja), David Spade (The Benchwarmers) en Adam Sandler (Big Daddy, Happy Gilmore e.a.) heeft hij hier allemaal verzameld, wat op zichzelf al aanspoort om deze film een kans te geven. Deze acteurs hebben stuk voor stuk al bewezen grappig te kunnen zijn en met een script waarin ze de ruimte krijgen om als grote kleine kinderen aan het werk te gaan, kan het al bijna niet meer fout.

Braafjes
Toch schort er een hoop aan Grown Ups. Dugans eerdere films hadden er al vaak last van en ook hier is het weer duidelijk; Dugan heeft iets met flauwe humor, in de puurste zin van het woord. Wie bijvoorbeeld regelmatig naar The King of Queens kijkt weet dat Kevin James scherp en uitermate grappig uit de hoek kan komen. In Grown Ups lijkt hij haast een gelimiteerde, brave versie van Doug Heffernan, zijn personage in de serie, te spelen, een probleem waar zijn personage in I Now Pronounce you Chuck and Larry ook enorm aan leed. Grown Ups wil sporadisch een komische noot raken, zoals bijvoorbeeld met de zwembadscène of het gedeelte met de dochters van Rob Schneiders personage, maar het zijn er te weinig om je echt aan het lachen te krijgen.

De rest van de film kent een luchtig en gezapig sfeertje wat de film aardig doet wegkijken. De mannen hebben genoeg vrouwelijk schoon om te bewonderen in onder andere Salma Hayek, iets wat overigens ruw verstoord wordt door de vriendin van Schneiders personage, maar toch weer niet ruw genoeg om er werkelijk iets memorabels van te maken. En de vrouwen mogen het doen met een verschijning die een verrassing in petto heeft die je eigenlijk al van mijlenver ziet aankomen. Ook de setting is best een prettige en het tempo van dit script zit er goed in. We krijgen ook nog een aardig bijrolletje van Steve Buscemi, misschien wel de hoogtepunt van de film.

Het excuus om de oude vrienden weer bij elkaar te brengen, het overlijden van de coach, zou iets moois moeten zijn om nostalgische gevoelens over te brengen naar het publiek, iets wat altijd wel scoort, maar Dugan en Co. blijven hangen in slappe humor en een moraliserend toontje, dat zijn hoogtepunt kent in een tenenkrommende  scène tegen het einde van de rit. Het is enorm jammer dat met een uitgangspunt als dit, waarin cast en script veelbelovend zijn, we uiteindelijk met een inwisselbare film zitten. Geen enkel komisch talent wordt hier ten volste benut en dat is simpelweg een verspilling.

918879 - GROWN UPS

Dennis Dugan had met dit materiaal veel en veel beter moeten doen. Met zo’n cast, gesteund door een simpel, maar effectief script, mag je op zijn minst een komische film verwachten, iets wat Grown Ups helaas niet is.

Dennis Dugan

Salma Hayek
Kevin James