movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Recensies
- 20-09-2010
- Geplaatst door Angelo Perez Lebbink
One Night Stand V: Mama - recensie
One Night Stand is een initiatief van NPS, Vara en de VPRO. Een project om nieuwe regietalenten een platform te geven om zichzelf te profileren. Dit jaar heeft hiervan de 5e editie plaatsgevonden. In een serie korte recensies zullen we hier op MovieSense aandacht besteden aan de producties. In deze recensie behandelen we: Mama.
Beri Shalmashi en Sanne Vogel zijn twee namen die op het eerste oog weinig met elkaar van doen hebben. Dat zou je denken want samen schreven en regisseerden zijn de One Night Stand film Mama. Shalmashi heeft een Koerdische achtergrond, en is geboren in Parijs. Vogel komt uit Nieuwegein. Mama is hun kindje.
Metafoor
In één zin vertelt de film over dochter Jura (Bibi Berendse), zoon Joram (Binck Kuijpers), en vader Wim (Tom van Landuyt), die na het verlies van zijn vrouw en de kinderen van hun mama, anders in het leven staan, en ook een verandering in verhoudingen zien ontstaan. De film heeft prachtige metaforen waarin zonder dialoog de meest innerlijke gevoelens worden aangesneden. In de scène waarin vader Wim in een close up een ballon opblaast bijvoorbeeld, gevolgd door een totaal shot, waarin de kijker een legio aan gekleurde ballonnen in de huiskamer ziet liggen. Er is hier geen dialoog, de kijker voelt datgene wat het personage voelt. Ook de scène in de keuken waar Wim zijn vinger open haalt als hij een knoop in een vuilniszak legt, is hier een voorbeeld van. Of als zoon Joram in een restaurant zegt dat hij van mama nooit cola mocht, waarna er een stilte aan tafel valt. De leegte van de karakters wordt door stilte bevangen en dat is een groot pluspunt aan de film.
Emotie
Hiernaast valt het spel van de kinderen die met hun emoties een traan laten loskomen, op. Onherroepelijk de verdienste van de spelregie van Vogel en Shalmashi. De scène waarin Jura aan de telefoon moet uitleggen dat mama er niet is, heeft in de actie daaropvolgend eenzelfde impact op zowel de kijker als op de karakters want deze plotwending zorgt er niet alleen voor dat de kijker in de gevoelens van de karakters infiltreert, maar ook dat de karakters in hun eigen gevoelens infiltreren. De subplot op de school van Jura maskeert voorts haar verdriet middels een toneeluitvoering, waarin zij haar gevoelens voor nu kwijt kan. De tweede plotwending in de film brengt mama op inventieve wijze terug in het leven van Jura, Joram, en Wim, en heeft in de voor de film gekozen stijl een belangrijke rol. Het scenario heeft niet alleen oog voor ernst, maar ook humor is een belangrijk onderdeel; de scène waarin Jura op het toilet doet alsof ze overgeeft om naar huis te mogen, is hier een treffend voorbeeld van. Mama scoort op alle fronten en heeft de weelde van Polleke (2003), hèt schoolvoorbeeld van een film waarin ernst en humor elkaar afwisselen in een eveneens ontroerend verhaal. De acteurs Eva Duijvestein en Chico Kenzari verdienen tenslotte een bioscoopbon vanwege hun bijdrage aan de film.
Conclusie
Zware materie afgewisseld met humor, acteurs die een sterke en overtuigende indruk maken, metaforen die spreken, en Sanne Vogel en Beri Shalmashi, die de gedachten van kinderen kunnen lezen. Mama ontroert.
Film:
Vertoningen tijdens het Nederlands Filmfestival:
26 september 2010 - 13.30 uur, Rembrandt Theater 1
29 september 2010 - 20.00 uur, Louis Hartlooper Complex 3
Titel: | Mama | |
Genre: | Drama | |
Regie: | Beri Shalmashi, Sanne Vogel | |
Cast: | Bibi Berendse, Binck Kuijpers, Tom van Languyt, e.a. | |
Première: | NFF 2010, 29 oktober 22.56 uur op Nederland 2 | |
Trailer: | - |
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
- Win Past Lives op DVD en Blu-ray
- Win Freelance op DVD en Blu-ray
- Hoeveel data verbruik je wanneer je onderweg een film bekijkt?
- Win Silent Night op Blu-ray
- Win Wednesday Season 1 op Blu-ray
- Win vrijkaarten voor Godzilla x Kong: The New Empire
- Win The 100 Candles Game: The Last Possession op DVD en Blu-ray
- Win Golda op DVD en Blu-ray
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.
Anoniem Zondag 31 oktober 2010 om 00:09
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die meteen dacht aan 'my life without me' uit 2003. Toch niet zo origineel..
Anoniem Vrijdag 29 oktober 2010 om 13:54
Dus dat is de keuze die ik heb? Films die alleen filmMAKEND nederland begrijpt en blockbusters?
Een bakker bakt zijn brood ook niet voor andere bakkers.
Ik zeg niet dat elke film voor de massa gemaakt zou moeten worden, ik vind dat een film er niet op afgerekend mag worden omdat de massa er plezier aan beleeft. Thats it.
Anoniem Donderdag 21 oktober 2010 om 14:41
@Anoniem waarom zou elke film voor de massa gemaakt moeten worden? Daar hebben we toch de blockbusters voor? De mensen die meer verhaal in een film willen zien gaan naar het filmhuis of filmfestivals.
Anoniem Donderdag 21 oktober 2010 om 14:34
Ik vond het een prachtige film! Erg fijn om te zien.
Nu ben ik geen filmkenner, niet dat ik weet wanneer iemand zich met recht filmkenner zou mogen/kunnen noemen. Ik, als consument zijnde ben het zat dat een film onbegrijpelijk moet zijn om goed genoemd te kunnen worden. Ik wil een film af kunnen kijken, en hem kunnen begrijpen. Ik wil geen film zien die mijn pet te boven gaat. Filmmakers moeten stoppen met films voor elkaar maken die alleen mensen uit het filmwereldje vatten, het gewone klootjesvolk (waaronder ikzelf) wil ook een film kunnen kijken zonder achteraf pretentieuse praat te hoeven houden.
Anoniem Donderdag 30 september 2010 om 14:29
tja, ook dat is onderdeel van het proces van filmmaken. Ik ga de film op mijn to see-lijstje zetten.
Anoniem Donderdag 30 september 2010 om 13:49
Na het juryrapport van mama (genomineerd voor een gouden kalf) waarin de film o.a. geprezen werd om zijn "originele" scenario kon ik het niet laten om onderstaande film met jullie te delen.
"My life without me" 2003, Isabel Coixet
Ann is een hardwerkende 23 jaar oude moeder die woont met haar twee kleine dochters en haar man in een kleine caravan. Ze heeft een moeder die haar leven ziet als mislukt en een vader die vastzit in de gevangenis. 's Nachts werkt ze als schoonmaakster op een universiteit. Nadat ze op een dag instort en naar het ziekenhuis gebracht wordt krijgt ze te horen dat de kanker heeft en binnen enkele maanden zal sterven. Ann besluit een lijst te maken met dingen die ze wil doen voordat ze overlijdt.
Een minnaar nemen, een nieuwe vrouw en moeder voor haar gezin zoeken, genieten van zaken die het leven aangenamer maken (roken en drinken) EN
bandjes inspreken voor de toekomstige verjaardagen van haar dochters (tot ze 18 zijn).
Anoniem Woensdag 29 september 2010 om 20:59
Dank jullie wel Max en Maarten! En wat betreft Rifka, daar heb je helemaal gelijk in Jeroen!
Anoniem Woensdag 29 september 2010 om 14:52
Zelf heb ik de film ook gezien en vond hem erg indrukwekkend. Wat ik jammer vind is dat bij de cast Rifka niet genoemd wordt. Zij is de stem van de overleden moeder en draagt wat mij betreft (bijna) de hele film. Doordat zij de juiste toon in haar stem weet te leggen, krijg je sympathie voor haar en snap je nog beter waarom zij zo gemist wordt. In mijn ogen zou zij als eerste in de cast moeten staan, al was het maar als stemartiest.
Verder vond ik de kinderen heel goed en ontwapenend spelen. De uitdrukking 'ik ben verdriet op jou' vond ik ook meesterlijk gevonden. Wat mij betreft een topfilm!
Anoniem Woensdag 29 september 2010 om 09:47
Ik moet zeggen dat ik het ook vaak niet eens ben met Angelo. Maar dat is den wereld van den recensenten. Meningen verschillen nou eenmaal. En dat Angelo Mama goed vind is leuk voor hem, want hij heeft intens genoten van de film. Maar dan zeggen dat hij mensen naar de 'verkeerde' film stuurt is natuurlijk nonsens.
Kijk, ik vond Amelie Poulain een vreselijke film, en toch verliet de hele wereld verliefd de zaal. In een recensie zou ik de film zwaar afkraken en afzeiken. Maar ik zou nooit de mensen die de film wel konden waarderen in een negatief daglicht stellen. Angelo stuurt de mensen dus niet naar de verkeerde films. Angelo zet in zijn recensie gewoon wat hij van de film vond. En daar kun je het mee eens zijn, of niet.
Anoniem Woensdag 29 september 2010 om 08:07
Geachte Heer/Mevrouw One Night Stands 2010,
Iedere recensent is subjectief. Hoe hard we het ook proberen, en geloof me...dat doen we, nooit zullen wij recensenten een perfecte objectieve mening kunnen geven. Wanneer er dus iemand een film kijkt, zal deze al snel een recensie schrijven, gebaseerd op hoe die persoon de film heeft beleefd. Angelo schrijft duidelijk dat Mama ontroerd. U zult moeten erkennen dat dit een mening is, die vanuit Angelo komt, hij kan onmogelijk voor iedereen spreken.
Ik ben het met U eens dat er een podium hoort te zijn voor hoogwaardige films, van eigen bodem of van buitenlandse bodem maakt mij niet eens uit. Er zijn tegenwoordig meer dan genoeg films die je als welwillende burger niet eens in een bioscoop kunt terugvinden. Het probleem is alleen, dat niet iedereen op ieder moment voor dezelfde film te porren is. Een voorbeeld wat niet van Nederlandse bodem is, maar van Colombiaanse.. Los Viajes del Viento. Een film die ik dolgraag wilde zien, een film die niet tegenviel ook, maar ook een film die slechts in 4 bioscopen draaide in heel Nederland en dan ook nog eens voor korte tijd. Ik ben hem uiteindelijk wel gaan zien en ben er het halve land voor doorgereden. Die film was voor mij de rit meer dan waard, maar er zaten in de zaal maar 2 personen. Ik, en een andere filmgek, die ook al een heel eind er voor had gereisd.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is: Het is niet mogelijk voor een recensent om het iedereen naar de zin te maken. Ik heb zowel Mama als Proces, waar U beide op heeft gereageerd, niet gezien, maar ik ben wel getriggerd in mijn nieuwsgierigheid. En voor de recensie kan ik maar een ding zeggen:
"Er is nog nooit een kok gevonden, die koken kon, naar alle monden"
U zult de strekking hiervan ongetwijfeld begrijpen.
Anoniem Woensdag 29 september 2010 om 06:14
Ok.
Anoniem Woensdag 29 september 2010 om 01:37
Ik ben niet boos Heer Recensent...ik ben teleurgesteld.
Een filmliefhebber zoals mezelf hoopt erop dat er meer gelijkgestemden rondlopen die goede, eigenzinnige, belangrijke en inventieve films waarderen voor wat ze zijn. Films die een tegenstem bieden aan de eindeloze stroom Xerox cinema, waarmee wij en onze nazaten worden doodgegooid.
Hoogwaardige films van eigen bodem behoren een podium te krijgen waarop zij kunnen stralen. Dit soort films behoren gekoesterd te worden. Dit soort films moeten GEZIEN worden. We hebben al zo weinig kwalitatief goede cinema van eigen bodem.
En in U, Heer Recensent, dacht ik zo een gelijkgestemde ziel te kunnen herkennen, maar het tegendeel is waar...met de stukjes die u schrijft stuurt u het volk naar de verkeerde films!
Anoniem Dinsdag 28 september 2010 om 22:45
Waarom bent u boos mevrouw, meneer One Night Stands 2010?
Anoniem Dinsdag 28 september 2010 om 19:15
Sorry maar hebben deze recensenten oogkleppen op?
Deze film is niet alleen slecht, het is een aanfluiting op de Nederlandse cinema. Alsof het een tweedejaars film betreft van de filmacademie!
Hoe kun je dit in godsnaam met 4,5 sterren beoordelen? Dat gaat mijn pet te boven....
Anoniem Maandag 27 september 2010 om 14:11
heb ze niet allemaal gezien, maar dit is denk ik wel de allerslechtste ONS van 2010.
Anoniem Dinsdag 21 september 2010 om 16:04
Kan niet wachten om de film te zien!