NFF 2010: Vreemd Bloed - recensie

NFF 2010: Vreemd Bloed - recensie

Absurdistisch familiedrama over drie generaties slagers van 1960 tot 1983.

Slagersfamilie
Vreemd Bloed slaat op de jongste zoon van een slagersfamilie ; Kind. Hij lijkt totaal niet op de rest van het gezin en het lijkt er niet op dat hij zijn vader ooit gaat opvolgen als slager, iets wat zijn drie broers wel gehoorzaam doen. Hij is eigenlijk net geboren in een overgangsperiode waarin het oude ambacht plaats maakt voor modernisering. Bij Kind's vader gaat het er niet in dat Kind iets anders wil en hij blijft pogingen doen om hem zijn eerste koe te laten slachten. Als er later ook nog een concurrentiestrijd aanbreekt tussen de vader en een van de zonen weet Kind niet meer welke kant hij moet kiezen.

Absurdistische vertelling
Met zijn absurdistische vertelling over een slagersfamilie naar een script van Maria Goos (Familie) bevindt Johan Timmers zich letterlijk op het terrein van Alex van Warmerdam. Ook hij portretteerde al een slagersfamilie rond dezelfde tijdgeest in De Noorderlingen met een soortgelijke absurdistische toon en omgeving. Toch is Vreemd Bloed een heel ander soort film dan De Noorderlingen; het is eerder een familie-epos van ambitieuze proporties. Naarmate de film vordert, wordt het steeds duidelijker dat Johan Timmers zich verslikt in het wel erg omvangrijke script van Maria Goos.

vreemd_bloed_1

Grotesk
Met een geweldige cast en art direction voelt Vreemd Bloed bijzonder authentiek aan. Vooral Wim Opbrouck, die de vader van het slagersgezin vertolkt, heeft briljante momenten, zoals in een scène waarin hij droevig een groot varkenskarkas omhelst. Ook de bijrollen van Meral Polat als Italiaanse schone en Jelle de Jong, die Kind als kind speelt zijn erg overtuigend. Toch kan de verder uitstekende cast niet voorkomen dat de film tegen het einde in overdreven theatraal spel vervalt. De absurdistische toon neemt extreme vormen aan en verliest al zijn subtiliteit. Het ene dramatische moment volgt op het andere en scènes worden zelden uitgespeeld. Ook helpt het niet dat de hoofdpersoon gespeeld wordt door drie verschillende acteurs; het houdt de kijker teveel op afstand en maakt het naarmate de film vordert steeds moeilijker voor de kijker om zich in Kind te verplaatsen.

Vreemd Bloed is een familiekroniek met een aantal geweldige scènes, die helaas als film in zijn geheel niet helemaal overtuigt. Het script van Maria Goos is te ambitieus voor de lengte van de film en regisseur Timmers laat de cast halverwege, zelfs de geniaal spelende Wim Opbrouck, in overdreven theatraal spel vervallen wat de film niet ten goede komt.

Film: gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster

Titel: Vreemd Bloed nff
Regie: Johan Timmers