Sauna - dvd recensie

Sauna - dvd recensie

Eind vijftiende eeuw vinden twee broers, beiden officieren in het Zweedse leger, een sauna die ze betreden na een erge gebeurtenis. Het betreden van deze sauna zorgt voor Tarkovsky-achtige gebeurtenissen.

Met een titel als Sauna, en dit samen met de subtitel ‘Wash Your Sin’, doet vermoeden dat we naar een foute slasherfilm gaan kijken waar de plaatselijke sauna de plaats delict lijkt. Echter, niets is minder waar als de film een boeiende combinatie blijkt te zijn van horror en mysterie in een fascinerende setting van het Finland in de vijftiende eeuw.

sauna_1

Sauna
Het is het jaar 1595. De langdurige oorlog tussen Rusland en Zweden is eindelijk over. Knut (Tommi Eronen) en Eerik (Ville Virtanen) zijn broers en beiden officieren in het Zweedse leger dat de definitieve grens moet bepalen tussen Finland en Rusland. Dan begaan ze een verschrikkelijke zonde; zij vermoorden een boer en sluiten zijn dochter op, waarna deze sterft. Als de vermoeide en opgejaagde mannen aankomen bij een afgelegen dorp in het moeras vinden zij daar een oude Finse sauna waar zij hun zonden kunnen wegwassen. Op zoek naar vergiffenis betreden de broers de sauna.

Over de grens
Bij de openingsbeelden zien we een oude landkaart waarin met druipende bloedlijntjes de grens tussen Finland en Rusland getekend lijkt te worden, waarna we terecht komen bij de Kiertämä-rivier en de twee broer hun introductie maken. Knut en Eerik zijn de broers die de definitieve grens moeten aangeven tussen Finland en Rusland. Geen alledaagse taak. Wanneer ze tijdens hun tocht een boer tegenkomen van wie Eerik denkt dat hij hun wilt bedriegen, vermoordt hij hem. Hij sluit zijn dochter op om haar later weer te bevrijden, dat is wat Eerik in ieder geval aan Knut belooft. Dit is het begin van een helse nachtmerrie, waarin ze achtervolgd lijken te worden door de geest van de dochter die ze hebben opgesloten. Wanneer ze eenmaal bij een dorp aankomen, ontdekken ze een mysterieuze ruimte die als een sauna dient. Dit is echter geen gewone sauna, maar eentje waarin letterlijk de gemaakte zonden weggewassen kunnen worden. Maar het betreden van deze sauna heeft wel een prijs.

Tarkovsky’s geest
Het is geen geheim dat filmmaker Antti-Jussi Annila erg geïnspireerd is door de Russische cineast Andrei Tarkovsky (Stalker, Solyaris). Hoewel de film minder traag aandoet dan Tarkovsky’s filmwerk, niet in de laatste plaats omdat Sauna maar 80 minuten duurt, lijkt diens geest voor een groot deel in de film te zitten. Sauna lijkt qua setting en symboliek vooral door Stalker geïnspireerd, waarin een mysterieuze ruimte, hier een sauna, staat voor het wegwassen van je zonden. Annila is echter een regisseur van nu, en zorgt met Sauna zeker voor een authentieke film. Hij biedt een mooie combinatie van visuele horror, psychologische spanning en mystieke symboliek.

Visueel heeft Sauna veel te bieden. Finland is een bron aan mysterieuze gebieden en daar maakt de film volledig gebruik van. De open vlaktes, de bossen en het afgelegen dorpje hebben allemaal iets unheimisch. Een constante stroom aan mysterie en spanning is het gevolg. De film teert af en toe op meer gangbare shockeffecten, maar zijn zeker niet gratuit en dragen bij aan de al erg beeldende vertelling.

Knut en Eerik

De personages Knut en Eerik centreren de film en Tommi Eronen en Ville Virtanen geven op erg goede wijze gestalte aan deze karakters. Vooral Virtanen maakt grote indruk met zijn aanwezigheid.

sauna_2

Sauna is een sterke film van de Finse filmmaker Antti-Jussi Annila. De film combineert op sterke wijze visuele horror, psychologische spanning, mystieke symboliek en een vleugje historisch drama. Annila is duidelijk geïnspireerd door de Russische cineast Tarkovsky, maar weet zelf genoeg aan de film toe te voegen zodat deze zeker een authentieke stijl heeft. En stijl heeft de film zeker, Sauna is prachtig om naar te kijken. Mensen die voor een avondje horror willen gaan zullen waarschijnlijk wat teleurgesteld zijn, maar zij met een meer open geest zullen een zeer bijzondere film te zien krijgen.

Film:
gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: Sauna sauna_hoesje