September - dvd recensie

September - dvd recensie

De jaren zestig waren een belangrijke periode in de moderne geschiedenis van de 20ste eeuw en het collectieve bewustzijn. Racisme, ongelijkheid en de opkomende emancipatie van de vrouw waren belangrijke thema's in de ontwikkeling van het maatschappelijke bewustzijn.

Het jaar dat daar het meest uitspringt, moet ongetwijfeld 1968 zijn. Martin Luther King, een van de meest belangrijke personen die zich erg heeft ingezet in de strijd tegen rassenscheiding, werd vermoord. Wereldwijd gingen mensen de straat op om te demonstreren tegen de oorlog in Vietnam. In Parijs protesteerden studenten op straat tegen het onderwijssysteem. Presidentskandidaat en ex-minister Robert Kennedy werd neergeschoten. In Tsjecho-Slowakije werd in augustus van dat jaar op een bloedige manier een einde gemaakt aan de Praagse Lente.

september_1

Ook in Australië is de periode eind jaren zestig van groot historisch belang. De Aboriginals, de oorspronkelijke bewoners van het werelddeel, verkrijgen na jaren gelijke rechten. De blanke Ed Anderson (Xavier Samuel) en de donkere Paddy Parker (Clarence John Ryan) wonen in een klein plattelandsstadje in West-Australië en zijn boezemvrienden, net als hun vaders. Paddy werkt met zijn vader kosteloos voor de familie Anderson, in ruil voor onderdak en voedsel.  Ed en Paddy ambiëren allebei hetzelfde; een carrière als profbokser.

De twee families lijken in vrede en harmonie met elkaar te leven. Wanneer Paddy’s vader op een dag ontdekt dat de wet hem recht geeft op een salaris, komt de onderlinge verhouding tussen de twee families echter onder druk te staan. Ook binnen de vriendschap tussen Ed en Paddy komt het thema van discriminatie om de hoek zetten; door toedoen van Ed komt Paddy in een ongemakkelijke situatie waarin onbedoeld de vooroordelen weer onderstreept worden. Houdt de vriendschap aan, of voert racisme de boventoon?

Discriminatie
September laat op kleine schaal zien wat discriminatie betekent. Geen politiek statement, wel een aangrijpend verhaal waarin het thema ongelijkheid overduidelijk aan bod komt in simpele dialogen en situaties. Bijvoorbeeld wanneer Paddy in een winkel de opmerking naar zijn hoofd krijgt geworpen dat hij terug mag komen als hij het geld heeft om de bokshandschoenen te kopen die hij zo graag wil hebben. Regisseur Peter Carstairs heeft daar een relatief eenvoudig verhaal voor gekozen, dat zich vrijwel volledig in de persoonlijke leefsfeer van de twee jeugdvrienden afspeelt. De film blijft daardoor licht verteerbaar.

Personages
De personages die Xavier Samuel en Clarence John Ryan spelen, zijn vrij weinig uitgesproken; hun karakters hebben geen bijzonder markante eigenschappen meegekregen. De ontwikkeling in de vriendschap tussen Ed en Paddy kabbelt daardoor rustig voort, waardoor de film af en toe zelfs een beetje saai dreigt te worden. Prachtige shots van uitgestrekte graanlandschappen, waarbij de regisseur speelt met het zonlicht, versterken de film echter beeldtechnisch.

Extra’s
Deze dvd bevat slechts enkele trailers.

september_2

September brengt het thema ongelijkheid en discriminatie zowel in verhaal als in beeld goed over. Ook de acteurs zijn goed gecast. Echter, regelmatig mist de vaart in het verhaal wat ten koste van de aandacht gaat. Hoewel het thema aanspreekt en de beelden prachtig zijn, had de regisseur de personages meer karaktereigenschappen mee kunnen geven, of juist voor een iets complexere verhaallijn kunnen kiezen.

Film:
gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: September september_hoesje