Life As We Know It - recensie

Life As We Know It - recensie

Life As We Know It, of zoals ik de film zelf liever noem: Life As We Don’t Wanna Know It.

Katherine Heigl speelt weer in een, surprise!, romantische komedie. Bij het grote (vrouwelijke) publiek is Katherine vooral bekend als Dr. Izzie Stevens in de succesvolle serie Grey’s Anatomy. Na haar verschijning in de, ook voor mannen leuke, romcom Knocked Up, brak Katherine definitief door in filmland en inmiddels hebben we haar vooral in romantische komedies mogen aanschouwen. Aan de andere kant van de ring hebben we Josh Duhamel, een soort Amerikaanse Arie Boomsma, die ook geen onbekende is van televisieseries. Josh won zelfs een Emmy voor zijn rol in de serie All My Children (echt waar) en is in films als Transformers te bewonderen. In Life As We Know It krijgt dit hilarische duo (ahum), dat elkaar niet kan uitstaan, de schrik van hun leven wanneer hun twee beste vrienden omkomen in een auto-ongeluk en zij met de voogdij van hun baby komen te zitten. Dat is natuurlijk een recept voor dik 112 minuten lachen, gieren, brullen. Toch?

Life As We Know It

Opvoeden voor Dummies
Holly Berenson (Katherine Heigl) heeft haar leven aardig voor elkaar. Ze heeft haar eigen bakkerij en wilt binnenkort uitbreiden naar een daadwerkelijk restaurant. Het enige dipje in haar leven is haar liefdesleven, en haar beste vriendin regelt voor haar een blind date. Haar blind date is Eric Messer (Josh Duhamel), een sportverslaggever die loert op promotie en eigenlijk helemaal geen problemen met de vrouwtjes heeft (check die kaaklijn!). De enige reden dat hij aan deze blind date meewerkt, is omdat zijn beste vriend, de man van Holly’s beste vriendin, dit aan hem gevraagd heeft. Dat Eric niet staat te popelen wordt al duidelijk als hij een uur te laat bij Holly aan de deur verschijnt. Ach, dat kan gebeuren en Holly en Eric gaan in de auto zitten om naar een restaurant te gaan. Oh ja, dat was Eric ook nog vergeten, om een reservering te maken. Holly heeft er genoeg van, Eric heeft er geen zin in en de beslissing wordt gemaakt: Dit… nooit… meer!

Maar helaas voor dit stel heeft het universum andere plannen voor ze in petto. Holly’s beste vriendin en Josh’s beste vriend trouwen en krijgen een kindje. Ze zien elkaar geregeld wanneer ze bij hun vrienden zijn, maar tolereren elkaar wel en worden zelfs de peetouders van kindje Sophie. Dan gebeurt er iets verschrikkelijks. De ouders van Sophie komen om in een auto-ongeluk en zo is Sophie in één klap een weeskindje. Voor Holly en Josh wordt daarmee hun nachtmerrie werkelijkheid. Ze moeten onder één dak leven en alsof dat nog niet erg genoeg is; ze moeten een baby opvoeden.

Life As We Don’t Wanna Know It
Ja, ik ben een man en als je als man zijnde een romantische komedie recenseert dan word je al gauw met de nek aangekeken. Wat actiefilms voor mannen zijn, dat zijn romcoms voor vrouwen. Het genre sluit vaak een doelgroep al uit, maar dat hoeft niet. Knocked Up is een bijzonder geslaagde romcom voor zowel mannen als vrouwen en de recente film Going the Distance kon ik verrassend genoeg ook wel waarderen. Maar Life As We Know It, helaas. Het zit hem al in het hele opzetje van twee mensen die elkaar niet kunnen uitstaan, maar gedwongen worden om met elkaar om te gaan. Voor het laatst dat ik mijn tenen kon krommen bij dit concept, was met de helse film The Bounty Hunter. Life As We Know It verschilt eigenlijk niet heel veel met die film, al zit hier nog wel meer een dramatische insteek in. Maar uiteindelijk hebben de talloze clichés gemakkelijk de overhand en is dit weer net zo’n doorsnee romcom als de duizenden voorgaande, al vond ik de grappen met een hoog poep en pies gehalte wel bijzonder slecht en kon er op zijn best een onbedoeld grinnikje vanaf. Voor Life As We Know It moet je wel een echte die-hard romcomliefhebber zijn, want anders vind je deze film net als ik meer Life As We Don’t Wanna Know It.

Life As We Know It

Life As We Know It brengt niks nieuws onder de zon voor het romcom-genre en vervalt in voorspelbaarheid en poep- en piesgrappen. Alleen de echte romcom die-hard zal hier nog enige lol aan beleven, maar dat zegt meer over de liefhebber dan over de kwaliteit van de film.

Film: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Life As We Know It life_as_we_know_it_poster
Genre: Romantiek, Komedie, Drama