The Switch - recensie

The Switch - recensie

In The Switch beginnen de eierstokken van Kassie zo langzamerhand te klapperen; ze heeft geen man en ze loopt tegen de veertig. Geen tijd te verliezen dus en daarom vraagt ze haar beste vriend Wallie, haar te helpen zoeken naar een geschikte zaaddonor.

De BFF, wie kent het fenomeen niet? Sinds Paris Hilton de term introduceerde weet iedereen dat de BFF je 'Best Friend Forever' is. In The Switch zijn Kassie (Jennifer Aniston) en Wallie (Jason Bateman) elkaars BFF. Een aantal jaren daarvoor stond het neurotische karakter van Wallie de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een liefdesrelatie tussen beiden in de weg, waardoor ze besloten op vriendschappelijke voet met elkaar verder te gaan. Inmiddels weten Kassie en Wallie alles van elkaar en delen ze hun diepste geheimen. Het is dan ook Wallie die als eerste op de hoogte wordt gesteld van Kassies plan om moeder te worden. Tot ongenoegen van Wallie vraagt Kassie hem haar te helpen zoeken naar een geschikte zaaddonor. Hij snapt niet waarom ze een onbekende man verkiest boven de meest geschikte kandidaat, namelijk, hijzelf. Als Kassie eenmaal op eigen houtje Roland (Patrick Wilson) als donor heeft gevonden, geeft ze een feestje ter ere van de inseminatie. Op het feestje doneert Roland zijn zaad en aan het einde van de avond brengt Kassie dat, met behulp van een aanwezige dokter, bij zichzelf in. Ze is zich er echter niet van bewust in welke handen het potje zaad die avond nog meer is beland en zeven jaar later wordt pijnlijk duidelijk dat de neurotische Sebastien helemaal niets weg heeft van de sportieve Roland.

The People
"From the people behind Juno and Little Miss Sunshine", staat er op de filmposter van The Switch. Even word je in de verleiding gebracht om te denken dat deze film misschien net zo origineel en scherp zou zijn als de twee bovengenoemde films. Maar als dat daadwerkelijk het geval zou zijn, dan zou er zoiets staan als "from te director who brought you..", hier staat enkel "the people..."  en dat zou zomaar ook iedereen van de grime-afdeling kunnen zijn. In dit geval komt The Switch van dezelfde producers, Mandate Pictures, die misschien wel een goede smaak voor films hebben, maar een creatieve bijdrage leveren ze zelden. Nee, The Switch werd geregisseerd door Josh Gordon en Will Speck een jong regisseursduo dat vooral bekend werd met Blades of Glory, je weet wel, Will Ferell op schaatsen. Verder vermeldt het c.v. nog weinig noemenswaardige projecten, maar met The Switch hebben ze een project te pakken dat als voorbeeld fungeert van de richting die ze op willen, volgens Mandate Pictures dan. Je kunt je afvragen welke richting dat is, want voorlopig lijkt het duo met The Switch een doodlopende weg te zijn ingereden. Er staat helaas nog niets nieuws op de planning.

Loonlijst
Omdat 'ze' dus eigenlijk helemaal geen 'people' van Juno of Little Miss Sunshine hadden, moesten er maar een paar klinkende namen op de loonlijst worden gezet. Jennifer Aniston, Jason Bateman, Juliette Lewis, Jeff Goldblum en Patrick Wilson zijn niet de minsten en geven de kijker toch hoop op een uitzonderlijke komedie. Lewis is vaak een frisse verschijning die goed uit de voeten kan met bijzondere typetjes en Wilson is naar mijn bescheiden mening een briljant acteur die veel meer kan dan hij tot nu toe heeft laten zien.  De meeste speeltijd is weggelegd voor Aniston en Bateman en alhoewel Aniston het niet slecht doet is het vooral Bateman die het verhaal levendig maakt. Met name de scènes die hij deelt met Jeff Goldblum zijn goed te behappen. Helaas voor al die veteranen, steelt de minst ervaren acteur de show; de hazelnootbruine knikkerkijkers van Thomas Robinson doen zelfs de grootste kinderhater smelten. Robinson speelt de zevenjarige Sebastien, hij is een einzelgänger, een tikje neurotisch en best wel intelligent. Met zijn lichaamstaal en stem weet  Robinson daar perfect gestalte aan te geven, bewust of onbewust, het werkt in ieder geval wel.

Eierstok
De vraag naar eenzame eierstokken stokt; het verhaal is bekend en niet meer uniek genoeg om een scherpzinnige komedie op te leveren. Onlangs verscheen bijvoorbeeld The Back-Up Plan, opgetrokken rondom hetzelfde thema, ook al weinig spannend. De alleenstaande moeder is oud nieuws, wat interessant is in dit verhaal, is de zoektocht van een kinderlijke volwassene naar zelfacceptatie. Deze zoektocht zorgt voor heel wat ooh- en aah-momenten maar slaagt er niet in meer dan vertedering op te roepen.

De plot is een beetje flauw van smaak en daardoor slaagt de film er niet in een scherpzinnige komedie te serveren. The Switch blijkt eerder een aandoenlijk en intiem verhaal van een volwassenen man die vasthoudt aan kinderlijke gewoonten en opvattingen. Het is uiteindelijk zijn eigen kind dat hij gaat accepteren voordat hij zichzelf kan accepteren. Mooie rol voor Jason Bateman die niet kon slagen zonder de bijdrage van de kleine Thomas Robinson en de imposante Jeff Goldblum.

Film:
gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster

Titel: The Switch the_switch_poster