Dossier K. - dvd recensie

Dossier K. - dvd recensie

Een Albanese clan oorlog in de straten van Antwerpen. Het klinkt heftig en bloederig, en dat is het ook. Het is aan rechercheurs Vincke en Verstuyft de zaak om de rust in de havenstad weer terug te krijgen.

Oorlog in Antwerpen
In Antwerpen wordt een Albanese man van bedenkelijk allooi op klaarlichte dag afgemaakt. Een eeuwen oude Albanese misdaadcode, de Kanun, verplicht de nabestaanden om het gevloeide bloed van het slachtoffer te wreken met aderinhoud van de dader. Het doel van Nazim Tahir (Blerim Destani), de zoon van de vermoorde man, is bekend; de criminele Gaba-clan zal het moeten ontgelden. Dat zoiets redelijk snel kan ontaarden in een heuse bendeoorlog waar moord en doodslag aan de orde van de dag zijn, merken rechercheurs Eric Vincke (Koen de Bouw) en Freddy Verstuyft (Werner de Smedt) al heel snel. De lijken in Antwerpen stapelen zich op en de betrokkenen ontkennen met een blik vol onschuld er iets van te weten. Naarmate het onderzoek vordert, blijkt al snel dat het probleem niet alleen in onderwereld ligt. Ook de handhavers van de wet maken keuzes die geen schoonheidsprijs verdienen en bovendien vergaande gevolgen hebben voor alle betrokkenen. Om de Albanese criminelen óf een meter onder de grond óf achter de tralies te krijgen, lijkt bij beide partijen alles te zijn geoorloofd. Kortom, genoeg voer voor een sterke misdaadthriller waarin geweld, corruptie en intriges de hoofdrollen spelen.

Volgens het boekje, maar toch verrassend
Dossier K is op het eerste oog een overzichtelijke misdaad- thriller. De kijker weet al binnen een kwartier wie de vijand is, waar de hij zich bevindt en hoe het wraakrecht van de Albanezen in elkaar steekt. Ook het politieduo is volgens het boekje. Vincke, de wat oudere door het leven getormenteerde rot in het vak. En naast hem zijn jonge, wilde, sexy en onverschrokken collega Verstuyft. Je moet immers iemand hebben die zonder schroom een grap maakt terwijl hij voor over een gemangeld lijk gebogen staat. Het eerste uur heb je het idee dat je naar een standaard, weliswaar prima uitgevoerde, misdaadthriller zit te kijken. Maar in het tweede uur wordt duidelijk dat Dossier K allesbehalve clichématig in elkaar steekt en gewoon een verdomd goede film is. De acteurs halen allemaal een hoog niveau. De film ziet er, mede door het gebruik van authentieke locaties, schitterend uit en het verhaal blijft door een paar onverwachte wendingen tot aan de aftiteling spannend en fris.

Succes
Dossier k is het tweede boek van de Vlaamse auteur Jef Geeraerts dat succesvol is verfilmd. Het eerste boek, De Zaak Alzheimer, met daarin ook de rechercheurs Vincke en Verstuyft in de hoofdrol, is in 2003 verfilmd. De regie van die film was in handen van Eric van Looy. In Dossier K is Van Looy  mede verantwoordelijk is voor het script.  De Zaak alzheimer is tot op heden één van de meest succesvolle films die de Vlaamse bioscopen ooit gehaald heeft. Maar liefst 750.000 bezoekers gingen naar de bioscopen van België. In 2005 kreeg de film een Amerikaanse release onder de naam The Memory of a Killer. Ook voor Dossier K was er internationaal succes. Op het Internationaal filmfestival in Durrës kreeg de film de juryprijs en mocht Blerim Destani de prijs voor beste acteur komen ophalen.

Extra’s: gelestergelestergelestergelestergrijsster
In de mooie dubbel dvd box die in de schappen ligt staat de tweede schijf volledig in het teken van het bonus materiaal. Het begint allemaal met een erg goede, inzichtelijke ’achter de schermen’ -docu die is gemaakt door het Belgische tv programma De Rode Loper. Dat de Vlaamse tv-wereld als een hongerige wolf op deze film is gedoken, is duidelijk te zien aan het niet geringe aantal van vijf tv-specials die op deze disc zijn bijgevoegd. Zo wordt de cast voorgesteld in datzelfde De Rode Loper, schuift geestelijk vader Jef Geeraerts aan bij Ter Zake om de Kanun uit te leggen en worden regisseur Verheyen en één van de hoofdrol spelers aan de tand gevoeld in het programma De Zevende dag. Deze mensen komen ook nog een keer voorbij in een bijdrage uit het programma De Laatste Show. Als toetje krijg je nog de verplichte teasers en trailers en een verslag van de wereldpremière in Antwerpen. Het is misschien wel wat veel van het goede maar alles is met zoveel liefde in elkaar gezet en het overgrote deel van de extra’s voegt ook echt iets toe voor de kijker die gegrepen is door deze film.

Regisseur Jan Verheyen en scenarioschrijvers Carl Joos en Erik Van Looy leveren met Dossier K een huzarenstukje af. Een toch redelijk gecompliceerd verhaal met veel personages, lagen en wendingen in twee uur vertellen zonder dat het een zooitje wordt, is geen gemakkelijke opgave. Dit is gewoon een erg goed gemaakte, spannende film die ook in Nederland een groot publiek verdient. Het geweld in de film is rauw en overvloedig maar het wordt op geen enkel moment het vehikel waaraan de film is opgehangen. Het is het sterke verhaal en de uitvoering daarvan dat de aandacht van de kijker vasthoudt. Aan het eind van de film heb je een intelligente, goed gemaakte film gezien die vermaakt, verrast, schokt en je met een behaaglijk, vervelend gevoel in je stoel achterlaat.

Te koop vanaf 7 september 2010.

Jan Verheyen

Koen de Bouw