Robogeisha - dvd recensie

Robogeisha - dvd recensie

Af en toe komen ze weer eens voorbij. Rare Japanse films waarbij je vanaf de eerste minuut geen idee hebt waar het over gaat en waarom deze film überhaupt in Nederland verkrijgbaar is. Robogeisha is er weer zo een.

Robogeisha begint met een scène waarin een Japanse zakenman bedreigd wordt terwijl hij zich vermaakt met een geisha. De zakenman trekt zich niks van de bedreiging aan en laat zich verder vermaken door de geisha. Alles gaat goed, totdat de perverse oude man een hand op de borst van de geisha legt. De geisha klapt open (je leest het goed) en binnen no time komen er één voor één twee schaars geklede strijdsters uit de geisha gesprongen die een verwezenlijking van de Japanse god Tengu moeten voorstellen. De twee dames vermoorden handlangers van de Japanse zakenman op bloederige en brute wijze. Ondertussen is de zakenman met de geisha gevlucht en blijkt de geisha een robot te zijn. De robot krijgt opeens een cirkelzaag in haar mond en probeert de zakenman open te rijten. Op dat moment verschijnt Robogeisha en redt zij de zakenman uit de handen van de moordlustige robot.

Snap jij er wat van? Ik niet in ieder geval. Het blijkt tijdens het kijken van deze film wel dat de cultuurverschillen tussen Japan en de westerse wereld nog behoorlijk fors zijn. Je ziet meteen dat Japanners een heel ander beeld hebben van de vrouw en dat deze film dus per definitie niet geschikt is voor iemand die die machtsverhoudingen hoog in het vaandel heeft staan. Nee, wil je Robogeisha tof vinden, dan moet je echt van goeden huize komen. De film is namelijk ongelofelijk ontoegankelijk en daarnaast van een erbarmelijke kwaliteit. Slechte dialogen, nog slechtere special effects en dan hebben we het nog niet eens over het bizarre verhaal gehad. Het kan je ding zijn natuurlijk.

Het verhaal vertelt verder over robogeisha die dus half mens half robot is. Zij wordt er door haar meesters op uitgestuurd om verschillende mensen te vermoorden. Tijdens deze missies begint ze te twijfelen aan haar opdrachtgevers en het nut van al het moorden. Op zich is deze plotwending best interessant, maar het gebeurt wel weer op zo’n rare Japanse manier dat het weinig indruk op mij maakt. Afijn, als variatie op alle meuk die tegenwoordig uit Hollywood komt is het een welkome afwisseling, aangezien je eraan herinnerd wordt dat er buiten Hollywood (en Nederland) ook genoeg troep wordt uitgebracht. Eventuele extra’s hadden deze dvd nog een zetje in de rug kunnen geven maar, je raadt het al, deze ontbreken op de disk.

Deze dvd bevat geen extra's.

Robogeisha is een typisch Japanse slasher waar je echt van moet houden. Misschien doet dit aan mijn professionaliteit af, maar ik kon er niet van genieten. Het kostte me pijn en moeite om dit vehikel uit te kijken. Mijn advies is dus ook om dit stuk troep links te laten liggen. Toch weet ik dat er in Nederland wel mensen rondlopen die dit soort films wel erg kunnen waarderen, dus voor hen geldt natuurlijk het tegenovergestelde.

Film:
gelesterhalfstergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster