IDFA 2010: Thieves by Law - recensie

IDFA 2010: Thieves by Law - recensie

Dit jaar heeft het IDFA festival plaats van 17 november tot 28 november. Moviesense doet van de meest interessante films verslag.

Eastern Promises is een film uit 2007 waarin David Cronenberg een Russische bende centraal stelt. Onderaan staan de uitvoerders, daarboven de luitenants, en bovenaan staat een 'vor v zakone', te vergelijken met de Siciliaanse peetvader. Viggo Mortensen speelt de sterren van de hemel als Nikolai, een undercover agent die toetreedt tot de vor v zakone. Vincent Cassel en Naomi Watts zijn ook ijzersterk in hun spel.

Humor versus ernst
In Thieves by Law toont regisseur Alexander Gentelev drie Russische maffiosi vanuit een non-fictie kader, drie mensen die hun koffie niet helemaal zuiver drinken. Ook geeft de film een verontrustend beeld van de politieke omstandigheden waarin de Russische onderwereld tot bloei komt. De stijl van de film laat ruimte voor archiefbeelden van het Rusland van weleer, criminele afrekeningen, mensen met afgerukte ledematen in uitgebrande auto's, en ook humor. De bezigheden van deze drie protagonisten laat ook ruimte voor zelfreflectie. Zo vertelt één van de drie maffiosi, diegene die vergelijkingen vertoont met Dolph Lundgren; emotieloos, kil, zwarte ogen, dat hij in zijn pogingen legaal te worden, een parkeergarage begon. Mensen parkeerden hun auto echter buiten de garage, waarop enkele autoruiten sneuvelden, waarna de 'legale' business opeens wel rendabel werd. Het is maar één voorbeeld van de wijze waarop deze heren in hun leven staan. Hun keuzes zijn niet of juist wèl de onze? Het verbaast mij steeds weer dat ik geboeid luister naar de verhalen van deze heren die je op het eerste oog niet als je vijand wilt hebben, maar met wie een avondje doorzakken in de kroeg uitdagend kan zijn. Waarom niet?

Verkapte moraal
Alimzhan Tokhtakhounov, één van de drie, noemt zijn leven een succes. Volgens de maatstaven van de vor v zakone, een legitieme uitspraak. Hun trotse openheid is dan ook vooral een compliment te noemen voor regisseur Alexander Gentelev. Op een werkelijk verbluffende wijze toont hij de geschiedenis van drie maffiosi die zelfs in Frankrijk invloed genoten. De kijker kiest ervoor deze heren op zijn minst te zien als mensen, ongeacht hun achtergrond, en gemaakte keuzes. De regisseur speelt met moraal door zelf geen partij te kiezen, maar de heren vooral te observeren. De keuze laat hij aan de kijker wiens invulling angst kan geven. Of een gevoel van totale verbijstering. Deze heren spelen geen spelletjes. Niet fukken met mij graag. Thieves by Law is Eastern Promises in het echt.

Alexander Gentelev weet door te dringen tot de vor v zakone. Foute Vrienden van Roy Dames is er niets bij. De film is vooral interessant als moraal klankbord waarbij aan de kijker de keus is een oordeel te vellen. Of niet.

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Voorstellingen tijdens het IDFA 2010:

22 november 2010 - 22.15, Pathé De Munt