The 40 Year Old Virgin - blu-ray recensie

Andy Stitzer is veertig, maagd, en werkt in een elektronicazaak. Dan verschijnt Trish.

Hoe voelt het om veertig jaar oud te zijn en nooit seks te hebben gehad? Het is onderdeel van het leven van Andy (Steve Carell). Na een avond pokeren met zijn collega's van de elektronicazaak waar Andy werkt, flipt hij eruit dat hij nog maagd is. Zijn collega's staan perplex en nemen Andy daarom ook mee naar verschillende feesten, en een hilarische speed date bijeenkomst. Cal (Seth Rogen) zegt dan dan ook treffend: "You gotta see this through the eyes of a woman, you know? What is she going to think when she comes in here? Look. He's got a billion toys". Op een dag komt Trish (Catherine Keener) in de elektronicazaak. Trish heeft een zaak ertegenover en Andy kan moeilijk niet toegeven aan zijn gevoelens voor haar. Eén maar. Hij is maagd.

Judd Apatow
Na de uitermate komische televisieserie Undeclared (2001-2002), waarmee regisseur Judd Apatow doorbrak in de Verenigde Staten, maakt Apatow met The 40 Year Old Virgin zijn speelfilmdebuut. Hij regisseert, produceert, en schrijft samen met Steve Carell het scenario van deze rolprent nadat hij in de vroege jaren negentig voor Ben Stiller en Jim Carrey als producent optrad. Judd Apatow is een meester in het schrijven van prikkelende en grappige dialogen die het niveau van poep en plas overstijgt waarmee hij in The 40 Year Old Virgin het ogenschijnlijk simpele plot aangenaam weet te maken. Het gaat Apatow deels om improvisatie. Een script is er wel degelijk, echter krijgt het gezelschap aan acteurs meer dan voldoende ruimte in de film om eigen improvisaties de vrije loop te laten. Hoogtepunt vormt de scène waarin Andy’s borsthaar wordt verwijderd, en dit is op verzoek van Carell volledig naar datgene wat de kijker ziet, uitgevoerd. Dus met een aantal camera's simultaan gedraaid het echte borsthaar laten verwijderen.

Cast
The 40 Year Old Virgin is vooral sterk in haar bezetting met zelfs in de kleinste rollen acteurs die zichtbaar genieten van hun dialogen, vooral Mooj (Gerry Bednob) is hier een sprekend voorbeeld van. Als gefrustreerde collega van Andy haalt hij het vuil onder diens nagels vandaan wanneer hij hoort dat Andy maagd is. De film is dan in haar bedoelingen, ondanks de vele komische, en goed getimede grappen, vooral aandoenlijk in de oprechtheid van de ontluikende liefde tussen een veertigjarige maagd en de vrouw waar hij zijn hele leven op heeft zitten wachten. Een film hoeft, zoals Kevin Smith zegt, niet in een museum te hangen zolang datgene wat het verhaal uitdraagt, wat de karakters zeggen, betekenis en gevoel heeft. The 40 Year Old Virgin voel je daarom ook in je buik en dit is te danken aan de sterk in elkaar vervlochten grappen van het scenario. Je moet er alleen wel van houden als kijker. Enig minpunt is dat de extended versie iets te lang duurt.

Op de extra's vind je o.a. deleted scenes, filmcommentaartracks, bloopers, relatieadvies van Mooj, en trailers. Het absolute hoogtepunt vormt het onderdeel 'You Know How I Know Your Gay', een langere versie van dezelfde in de film getoonde scène waarin de kracht van de dialogen hier een voorbeeld krijgt. Ook is een aantal seksuele fantasieën van Andy te zien.

The 40 Year Old Virgin is ondanks een te lange speelduur een uiterst bevredigende film met prikkelende en grappige dialogen, een sterke bezetting tot in de kleinste bijrollen, en bovenal een scenario dat ervoor zorgt dat de film nergens melodrama, platvloers, of American Pie-achtig is. Judd Apatow is één van de grappigste schrijvers op deze aardbodem.

Film:
gelestergelestergelestergelestergrijsster
Extra's: gelestergelestergelestergelestergrijsster