TRON: Legacy - recensie

TRON: Legacy - recensie

Het is niet de langste tussenperiode voor een sequel. Die eer gaat naar The Odd Couple met Jack Lemmon en Walter Matthau, die 32 jaar na het origineel werd gemaakt. Maar met zijn 28 jaar is TRON: Legacy een goede tweede.

TRON: Legacy is eigenlijk ook geen echte sequel. Er komen maar twee acteurs uit het origineel in terug en kennis van het originele TRON uit 1982 is niet nodig om deze nieuwe film te begrijpen. Het zou ook erg onhandig zijn, de film is gericht op een jong publiek dat nog niet eens was verwekt toen het origineel uitkwam.

Tron: Legacy

Computereffecten uit het stenen tijdperk
Tron was een mijlpaal toen hij uitkwam. Het was de eerste film waarbij op grote schaal computereffecten werden gebruikt en was zelfs zo revolutionair dat hij niet mocht meedingen naar de Oscar voor beste special effects; de oude wijzen van de Academy Awards vonden dat door gebruikmaking van de computer, was valsgespeeld. Pas 14 jaar later werd deze beslissing tenietgedaan door alsnog een 'lifetime award' te geven aan de makers.

Maar hoewel Tron een naam heeft, was het geen meesterwerk en was het vooral een cultfilm; voornamelijk bekend bij een klein, maar zeer trouw publiek. Het is dus opmerkelijk dat Disney na zoveel tijd toch besloot een vervolg uit te brengen. Maar de aantrekkingskracht van de originele film, samen met de mogelijkheid om een hele nieuwe franchise op te zetten inclusief computerspel Tron: Evolution, deed hen wellicht besluiten om een revival te gaan doen. Toen de eerste reacties op proefmateriaal positief waren, besloten de hoge mannen van Disney ook echt een vervolg te brengen. De film werd verder voorgegaan door een lange en uitgekiende reclamecampagne.
En wie al beelden heeft gezien van de film; ze zijn niet gelogen. De wereld van TRON: Legacy is bloedmooi. Dat mag ook wel met een budget van 300 miljoen dollar waarvan alleen al 13 miljoen is gegaan naar de kostuums. Veel van het andere geld zal opgebruikt zijn in de 68 weken die nodig waren voor de special effects – het filmen duurde maar 64 dagen.

Paris Hilton in computerland
Het verhaal begint kort na het einde van Tron. In het origineel werd Kevin Flynn (Jeff Bridges) opgezogen in de computerwereld, toen hij op zoek was naar bewijsmateriaal dat het bedrijf Encom stiekem zijn programma's had gebruikt. In die alternatieve wereld moest Flynn de strijd aangaan met een machtig computerprogramma, daarbij bijgestaan door verschillende programma's, waaronder eentje met de naam TRON - vandaar de naam.

TRON: Legacy pakt de draad enkele jaren na die eerdere gebeurtenissen op. Op een avond vertelt Kevin Flynn (een digitaal verjongde Jeff Bridges) over de wereld van Tron, als een soort voorleesverhaaltje voor zijn zoon. Jammer genoeg raakt de jonge vader na die avond vermist. Sam Flynn wordt opgevoed door zijn grootouders en zijn volwassen versie (Garrett Hedlund) blijkt vooral geïnteresseerd te zijn in kattenkwaad. Zo brengt hij Encom een zware slag toe door het nieuwste programma gratis weg te geven. Verder lijkt Sam Flynn nauwelijks geïnteresseerd in het bedrijf van zijn ouders, doet hij ook verder niet echt iets nuttigs met zijn leven en heeft hij een schoothondje als huisdier; een soort mannelijk Paris Hilton dus.

Op een zekere avond wordt Sam opgezocht door de voormalige collega van zijn vader, Alan Bradley (gespeeld door Bruce Boxleitner, samen met Bridges de enige andere acteur uit het origineel). Hij zegt een bericht ontvangen te hebben van het telefoonnummer van het oude kantoor van zijn vader, dat al enkele jaren is afgesloten. Het doet hem besluiten om Sam op te zoeken, want het lijkt hem een goed idee dat de zoon poolshoogte neemt in het oude kantoor van zijn vader.

Een nieuw Romeinse rijk
Wat volgt is dat de nieuwe Flynn ook in de wereld van Tron wordt opgezogen, waar hij vervolgens op zoek kan naar zijn vermiste vader. Al snel is duidelijk dat hij het moet opnemen tegen Clu (wederom een verjongde Jeff Bridges) een kopie van zijn vader die voor hem die wereld moest beheren maar nu de macht heeft overgenomen. En het is al lang duidelijk dat er iets flink is misgegaan met Tron.

Let wel; de wereld is beeldschoon weergegeven. Digitale motoren, mooie kostuums, een aantal van de knapste mooiste acteurs en actrices in Hollywood en fantastische special effects. De vormgeving van de computerwereld was ook altijd het sterke punt van de originele Tron. En net als in het origineel, zijn de good guys herkenbaar aan hun blauwe streepjes, terwijl de bad guys wederom een rood streepje hebben. Spijtig genoeg heeft het vervolg ook dezelfde manco als het origineel; een suf en voorspelbaar plot.

De problemen lijken dus even heel groot, maar gelukkig is alles op te lossen als Clu wordt overwonnen. Dan is er vervolgens een deadline, enkele achtervolgingen, wat verraad en enkele opofferingen. En hoewel het zich in een computer moet afspelen, lijkt het vooral op een moderne versie van het Romeinse Rijk, inclusief gladiatorenspelen, wagenrennen, een alleenheerser en de onderdrukking van andere volkeren. De film begint nog met een voice-over waarin wordt gesproken hoe Jeff Bridges zich een computer van binnen voorstelt... maar gladiatorengevechten, decadente nachtclubs en jachtvliegtuigen gaan mij toch wat ver. En waar zijn de windows, word en excelbestanden?

Een slecht plot betekent nog niet dat de film niet het bekijken waard is. Je bent hem alleen onmiddellijk weer vergeten als je deur van de bioscoop uit bent. Door de mooie special effects, enkele leuke scènes met de echte Jeff Bridges en de werkelijk fantastische soundtrack van Daft Punk zijn er genoeg redenen om de film te bezoeken. Dat je de film verder in 3D kunt zien, is leuk, maar het voegde er voor mij niet veel aan toe.

Joseph Kosinski

Jeff Bridges
Garrett Hedlund