Home For Christmas - recensie

Home For Christmas - recensie

Een modern kerstverhaal gebaseerd op de boeken Only Soft Presents Under the Tree van Levi Henriksen.

In het kleine fictieve plaatsje Skogli volgen we de perikelen van een handjevol mensen die zich opmaken voor de kerst. In de paar uur waarin we ze op kerstavond volgen, zien we de moeilijkheden en wanhoop die hen in deze donkere uren achtervolgt. Het zijn erg verschillende verhalen die elkaar op een aantal momenten kruisen. Zo hebben we het verhaal van de vrouw die haar lover koste wat kost voor zich wil veroveren. De manier waarop ze dit probeert te bewerkstelligen, is een avond vol stomende passie. Dan is er het verhaal van de wanhopige vader, die zijn kinderen maar op één manier zal kunnen zien, vermomd als kerstman. Een zwerver die een oude liefde tegenkomt en ga zo maar door. Hier houd ik het bij en laat een verdere samenvatting achterwege.

Bent Hamer
Bent Hamer laat met Home For Christmas nog maar eens zien dat hij erg mooie indringende films kan maken. Na eerder het sterke Factotum en het minstens net zo sterke Kitchen Stories, is ook Home For Christmas vooral een heel eerlijke en ingetogen vertelling. De boeken waarop deze film gebaseerd is, heb ik helaas nog niet gelezen, maar het is een feit dat de interesse gewekt wordt. Wat vooral ook knap is, is de manier waarop de verschillende verhalen ongemerkt niet meer opvallen. In het begin van de film heb je prima door dat je naar een aantal verschillende verhalen kijkt, maar naarmate de film vordert, vervaagt die lijn en dat is knap.

Acteerwerk
Het acteerwerk in deze film is uitstekend. Er kan niet anders gezegd worden dan dat de acteurs en actrices hun werk prima doen. Geen moment heb je als kijker het idee dat er gekunsteld wordt gespeeld. In tegenstelling tot veel andere kerstfilms, zit in deze film zoveel eerlijke compassie en liefde, dat je absoluut geloofd dat de goede daden ook daadwerkelijk echt zijn. Een aantal acteurs gebruikte Hamer al in eerdere films, zoals Joachim Calmeyer die ook al meedeed in Kitchen Stories, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de namen van Noorse acteurs iets minder goed blijven hangen. Wat echter nog wel leuk is om op te merken is dat Levi Henriksen niet alleen als schrijver zijn steentje heeft bijgedragen, maar zelf ook een rolletje meespeelt.

Waar veel kerstfilms vooral de vrolijke en overdreven moralistische kant willen tonen, doet Home For Christmas datgene wat maar weinig kerstfilms aandurven. Het toont dat niet altijd alles koek en ei is tijdens kerst, en dat het geweldige kerstfeest waar iedereen altijd gelukkig is, dus helemaal niet zo vanzelfsprekend is. De ingetogenheid van de film maakt het met vlagen wat lastig om in de film te duiken, maar als je er dan eenmaal in zit, is dit een film waar de ware aard van kerst boven komt. Helaas draait Home For Christmas nog maar in 4 bioscopen in Nederland.

Bent Hamer

Arianit Berisha
Nina Andresen Borud