El Secreto De Sus Ojos - blu-ray recensie

Hoe leef je een leeg leven? Hoe leef je een leven dat gevuld is met niets?

De recentelijk gepensioneerde gerechtshofmedewerker Benjamin Esposito probeert een boek te schrijven. Voorlopig is dat nog zonder succes. Hij is al ontelbare keren begonnen met het verhaal, maar steeds strandt hij na een regel of vijf. Het is niet verwonderlijk dat het hem moeite kost om het verhaal op papier te krijgen, het spookt al zoveel jaren rond in zijn hoofd. Benjamin probeert het verhaal te schrijven over een zaak die hem maar niet los laat; de onopgeloste moord van het meisje Liliane Coloto.

Niet alleen deze zaak houdt hem bezig, ook zijn heimelijke liefde voor zijn voormalige bazin Irene Menéndez Hastings blijft maar door zijn hoofd heen spoken. Als hij met het verhaal aan de gang gaat, kruisen hun wegen opnieuw en bouwt het contact zich weer op. Naarmate hij meer over het vermoorde meisje schrijft, groeit de interesse van Irene voor zijn verhaal en bloeit haar belangstelling voor Benjamin weer op. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat Benjamin geen rust zal hebben voor hij deze zaak alsnog heeft opgelost.

El Secreto De Sus Ojos

Eduardo Sacheri
El Secreto De Sus Ojos, ofwel Het geheim van hun ogen (en niet Het geheim in hun ogen zoals veel Amerikanen het vertalen) is gebaseerd op een boek van Eduardo Sacheri. Dit boek heeft echter een andere titel, namelijk La Pregunta De Sus Ojos (De vraag van hun ogen). Hij verleende ook zijn medewerking aan de bewerking van het script. El Secreto de sus Ojos won meerdere prijzen, waaronder de Oscar voor beste buitenlandse film in 2010. Momenteel werkt hij mee aan de film Metegol, een film waarvoor hij wederom zal samenwerken met regisseur Juan José Campanella

Visueel sterk
Ook visueel zit El Secreto De Sus Ojos goed in elkaar. Campanella laat met diverse scènes zien over een sterke artistieke stijl te beschikken. Misschien wel het mooiste voorbeeld daarvan speelt zich ongeveer in het midden van de film af. De scène begint in de lucht boven Buenos Aires, van waaruit de camera naar beneden duikt, een druk voetbalstadion in, waar we focussen op Esposito en zijn collega Sandoval die op zoek zijn naar de verdachte Gomez. Hierbij ontstaat een achtervolging, door de gangen van het stadion, om te eindigen op het veld. Dit alles ogenschijnlijk zonder onderbrekingen. Een knap staaltje filmwerk.

Acteerprestaties
De grote kracht van El Secreto De Sus Ojos zit hem echter niet in deze knappe visuele staaltjes. De film wordt gemaakt door zijn acteurs en die dragen op een prachtige manier de film. Ricardo Darin, die Benjamin Esposito speelt, is daar een krachtig voorbeeld van. Zijn gezicht laat elke emotie zo duidelijk zien, dat je zelfs zonder woorden nog begrijpt waar het over gaat. Ook Guillermo Francella, een Argentijns komiek, speelt zijn personage, de alcoholist Sandoval, met verve. Hij speelt zijn alcoholisme met een goede timing, en is ook niet continu, wat het realistische karakter van de rol alleen maar sterker maakt. Tijdens één van zijn heldere momenten komt hij met deze hele mooie uitspraak. "Een man kan van alles aan zichzelf veranderen, zijn huis, zijn vrouw, zijn beroep. Maar er is één ding, wat een man niet kan veranderen. Zijn passie!"

El Secreto De Sus Ojos

De Nederlandse Blu-ray en dvd-uitgave bevatten geen enkele extra's, alleen de film. Deze begint ook meteen zonder tussenmenu. Een gemis, want zowel de Amerikaanse als de Spaanse uitgave hebben wel een flink aantal extra's, zoals een commentaartrack van regisseur Campanella, de trailer in HD, en twee korte behind-the-scenes.

El Secreto De Sus Ojos is een indrukwekkende, indringende en vooral ook integere film. De manier van acteren is heel erg naturel, waardoor je zowaar nog meer met de personages mee leeft. Eén van de weinige nadelen van de film is dat het soms wat verwarrend is in welke tijd je je bevindt. De film staat bol van de flashbacks, en een aantal personages verandert qua uiterlijk maar weinig. Vooral Benjamin zelf is daar een voorbeeld van. El Secreto De Sus Ojos was bij de Oscars een complete verrassing, een onbekende titel die hoge ogen heeft gegooid. Geheel terecht! Een absolute aanrader!

Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Juan José Campanella

Pablo Rago