Bluf - dvd recensie

Bluf - dvd recensie

Een vergelijking met New Kids is snel gemaakt, maar is dat ook terecht?

Jimmy en Paolo hebben het goed voor elkaar. Ze zijn de beste maatjes en in "hun Oirschot" hebben ze alles wat hun hartje begeert. Paolo is de PR-Man van het dorp en volgens eigen zeggen IS hij Oirschot. Hij geniet van alle gemakken die deze baan hem biedt. Hij heeft een dikke villa, geniet van mooie vrouwen en heeft lekker eten genoeg. Jimmy is de verslaggever van het dorp. Alles wat gefilmd moet worden, doet Jimmy en daarnaast zorgt hij er een beetje voor dat Paolo zich netjes gedraagt.

Paolo is al 47 keer de winnaar geweest van motorcross-wedstrijden in Oirschot en samen met Jimmy heeft hij al hele lange tijd de hoop om de NK motorcross naar Oirschot te halen. De burgemeester werkt hier hard aan mee en op een dag is het dan zover. De burgemeester heeft de felbegeerde formulieren al in de hand. Om het officieel te maken, besluiten ze de formulieren pas de volgende dag op het gemeentehuis te tekenen. Alleen blijkt de volgende dag de burgemeester te zijn overleden. Dat is een ramp, want wie moet nu de documenten tekenen? Als de nieuwe burgemeester dit niet wil doen en de papieren zelfs voor de neus van Paolo verscheurt, komt Jimmy met een oplossing. Hij heeft een idee bedacht voor een pokertoernooi, en dat heeft hij vervolgens verkocht aan de Duitsers. Komt het dan toch nog goed?

New Kids zonder budget?
Bluf is een film die is opgezet zonder budget. Op zichzelf is het zo al knap dat deze film überhaupt gemaakt kon worden. Het heeft dan ook de nodige tijd gekost voor deze film klaar was. Daardoor ontstaat nu al snel de vergelijking met de New Kids, die al bijzonder veel succes oogstten met hun film New Kids Turbo. Het is makkelijk om te zeggen dat Bluf hier een graantje van mee probeert te pikken, maar terecht is dat echter niet. Bluf heeft duidelijk een eigen identiteit. Ook houdt de vergelijking al snel op bij het Brabantse taalgebruik.

Bluf

Acteerwerk
De wat grotere namen van deze productie: Johnny de Mol, Hanna Verboom, hebben relatief kleine rollen in deze film. Dit is eigenlijk geen probleem. De onbekendere gezichten geven de film nu juist wat meer karakter. Oorspronkelijk was het overigens wel de bedoeling dat Johnny de Mol de rol van Jimmy zou spelen, maar dat is niet gelukt. Die eer is nu toebedeeld aan Diede Zillinger Molenaar. Deze heeft misschien iets minder charisma dan Johnny, maar hij speelt zijn rol best goed. Patrick Stoof zet Paolo neer en maakt van hem een wat sullige, onsympathieke man. Johnny de Mol speelt nu de pokerspeler Yorryt, die wat mensenschuw is en eigenlijk liever niet buiten komt. Hanna Verboom speelt de sexy Anouk en daarmee de dame van Jimmy's dromen. Eva van der Gucht is ook nog even te zien als de vrouw van Paolo.

De extra's zijn erg goed verzorgd voor deze film. We worden voorzien van:

Audiocommentaar van regisseur Peter Vlemmix, crew en cast members en zelfs Jean Claude Renaux
Hier wordt op een redelijk grappige wijze wat meer verteld over de film. Zo kom je onder andere te weten dat Patrick Stoof niet zelf op de motor heeft gezeten. De heren moeten er een beetje inkomen, maar het is stiekem best onderhoudend. Het grappige is dat het aantal mensen dat meepraat langzaam wordt uitgebreid en het accent van Jean Claude Renaux is hilarisch.

Interviews met cast en crew
Dit zijn wat korte stukjes met een aantal mensen van de cast en crew. Ze hebben er duidelijk wel een hoop lol in. Johnny de Mol vertelt zelfs nog een heel stuk over waarom hij niet meer de hoofdrol is gaan spelen.

Stills
Een aantal afbeeldingen uit de film, next!

Trailer
De officiële trailer van de film, zoals hij ook op de site van de film staat.

Guerilla Filmmaking in Brabant: Behind the Scenes
Best interessant om te zien hoe een film gemaakt wordt waar zo weinig budget voor beschikbaar is. Tegelijkertijd krijg je ook wat meer te zien van het dorpje Oirschot en hoe de bewoners hebben geholpen om deze film tot stand te laten komen. Bij het motorcross-toernooi valt zelfs te zien dat Patrick Stoof de motor niet eens gestart kreeg. Hilarisch is om te zien hoe sommige mensen reageren. Op een bepaald moment zorgt één van de crewleden er zelfs voor dat een doorgang vrij blijft en staat hij een groepje scooterrijders te entertainen door een stuk voor te lezen.

Bloopers
Een groot deel van de bloopers is ontstaan bij exact dezelfde scène. Het stukje met de yoga leraar lijkt eerder op verwijderde scènes dan bloopers, en de rest is wat tam.

Al met al is Bluf een veelbelovend debuut van Peter Vlemmix. Soms worden er wel wat tamme keuzes gemaakt, waardoor de film nu eigenlijk net niet dát is wat het had kunnen zijn. De lengte van de film, die alleszins kort is met 65 minuten, is precies goed. Hierdoor gaan de grappen niet vervelen en is het eigenlijk alweer voorbij, voor je er erg in hebt. Bluf is een film die ondanks de misschien wat toevallige release-timing met New Kids Turbo een eigen karakter heeft en derhalve ook goed op eigen benen kan staan.

Het interview dat MovieSense met Bluf-regisseur Peter Vlemmix had, is hier te lezen.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster