Bambi - blu-ray recensie

Bambi - blu-ray recensie

Eén van de hoogst gewaardeerde Disneyklassiekers nu met boordevol achtergrondinformatie op blu-ray.

Mijn herinneringen vertellen mij dat ik als kind de film Bambi grijs heb gedraaid. Dat ik de videobanden steeds weer door mijn ouders tevoorschijn liet halen om weer ruim een uur te genieten van dat lieve kleine hertje dat in het begin amper op zijn lange dunne stokpootjes kon staan. Feiten blijken anders, na het raadplegen van mijn ouderlijke bronnen. Wij hadden namelijk helemaal geen videorecorder, dus was het altijd wanneer Bambi toevalligerwijs op tv kwam dat ik weer op de bank ging zitten.

Toch frappant dat een kinderfilm de herinneringen zo weet te beïnvloeden. Dat het mij weet te overtuigen dat ik echt mijn ouders vroeg Bambi weer op te zetten, ook al is daar niets van waar. Wel laat het zien dat de keren dat ik Bambi wél zag, ik het een heel speciaal plekje in mijn hart heb gegeven. Een bewijs dat de film van Disney zodanig in mijn geheugen gegrift staat, dat het inderdaad lijkt alsof ik hem vroeger grijs heb gedraaid.

Nu, voor mij bijna 30 jaar later, komt Bambi voor het eerst uit op blu-ray in een digitaal verbeterde versie. Tijden zullen herleven. Weer zal ik talloze keren voor de buis, nee lcd-scherm, zitten. Gelach, verbazing en verdriet, ze komen allemaal weer terug. Alleen ben ik dit keer de vader en zullen mijn kinderen keer op keer vragen: "Pappa, mag ik Bambi kijken?"

Visuele videoclip
Het eerste wat me opviel aan het verhaal over een klein hertje dat volwassen wordt, was het feit dat het verhaaltechnisch toch behoorlijk verschilt met hoe de films van Disney - maar ook de meeste andere producties - zich nu presenteren. Er is nu altijd duidelijk een protagonist die naar een bepaald doel wil werken en daarbij tegengehouden of geblokkeerd wordt door verscheidene invloeden. In Finding Nemo zoekt een vader naar zijn zoon, in Toy Story 3 zoeken de speelgoedjes van Andy een nieuw thuis. Maar in Bambi is er niet echt een doel of een probleem dat de rode draad van het verhaal vormt. In Bambi draait het gewoon om het wel en wee van het lieve kleine hertje, dat door zijn moeder opgevoed wordt en uitgroeit tot een volwassen hert. Het draait om de dieren om hem heen en om de schattige scènes tussendoor. Bambi is een meer visueel georiënteerde film begeleid door een klassiek orkest. Bijna een videoclip, zou je kunnen zeggen.

Hierdoor merkte ik dat ik mijn zoon van 3 jaar bij het zien van Bambi, in tegenstelling tot zoiets als Toy Story 3, actief moest begeleiden om voor hem het verhaal interessant te houden. Of liever gezegd, het beeld. Al wijzend liet ik hem zien hoe een muisje door middel van een dauwdruppeltje zijn lieve gezichtje waste, of dat een kleine eekhoorn de staart van een ander als lekkere wollen deken gebruikte. Deed ik dat niet, dan probeerde hij me te paaien te spelen met zijn nieuw gekregen speelgoed. Er gebeurde gewoonweg niet zoveel dat zijn aandacht kon trekken. Alleen tijdens de spannende momenten wees hij naar de tv en riep me wat hij zag.

Metaforen en feiten
Kinderen die echter wel het geduld hebben met filmkijken, en dus een jaar of wat ouder zijn, zullen veelal wel de schoonheid van de metaforen uit het dagelijks leven zien die de film rijk is. Dan doel ik bijvoorbeeld op het net genoemde muisje of de eekhoorn die zich nog een keer omdraait onder de staart van de ander. Maar vooral het opvoeden van Bambi zelf zit boordevol herkenning. Zijn eerste woordjes, het gespeel met vriendje en konijn Stamper en al de andere ontdekkingen van het dagelijks leven in het bos. Ik - en ongetwijfeld talloze andere kinderen vandaag de dag - kon me in die metaforen altijd vinden en leefde zo intens mee met Bambi. Zeker op de meest spannende en ontroerende momenten.

Wat de film ook zo waardevol maakt is dat het ook veel feitjes en weetjes voor de kinderen bevat. Nu pas, als dertiger, viel me op dat Bambi en zijn moeder in de winter moeite hadden met het vinden van eten omdat alle boomschors al was afgeknaagd. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden die in de film, maar ook in de extra's van de blu-ray terugkomen om de kijkers wat bij te spijkeren.

Helaas zitten de leerzame momenten in de extra's verpakt in een wat simpel gemaakt spel. Je hoopt dat door middel van blu-ray de spellen die ze naast films leveren wat geavanceerder zijn dan simpelweg navigeren en klikken. Dit is bij Bambi echter niet het geval. Je luistert naar een verteller die leuke informatie geeft over het bos en de dieren. Vervolgens moet je simpelweg door te navigeren en te klikken bepaalde dieren of voorwerpen op de juiste wijze bij elkaar zetten. Uiteindelijk eindig je met veel stickers van dieren die je op een zelfgekozen achtergrond kan plaatsen om je eigen bos te maken, maar dan moet het kind dus eerst door de saaie zure appel heen bijten, wat haast een onmogelijke opgave is.

Gelukkig slaan de extra's keihard terug met een bijzondere commentaar-track tijdens de film. Er is niet simpelweg beeld met een commentaarstem; Disney heeft aan de hand van documenten eigenlijk de vergaderingen rondom de ontwikkeling van Bambi nagespeeld. Daarnaast verschijnen er begeleidende foto's, animaties en interactieve momenten waarop je extra informatie over de film kunt zien. Dit zijn korte filmpjes die dieper ingaan op de materie die besproken wordt en getoond kan worden op verschillende momenten in de film. Deze extra biedt zoveel achtergrondinformatie, dat het vooral voor de volwassen kijker echt heel boeiend is.

De verwijderde scènes zijn ook interessanter dan normaal, voornamelijk omdat ze zijn opgebouwd uit storyboardschetsen die achteraf digitaal zijn geanimeerd. Vooral de scène met twee dorre blaadjes aan een boom is hilarisch, maar laat ook zien dat deze scène terecht is weggelaten.

Andere extra's zijn een nieuw ontdekt liedje dat niet is gebruikt, maar nu opnieuw is ingezongen en daardoor veel te geproduceerd klinkt. En er zijn interactieve galerijen, waar je beelden van storyboards kunt bekijken. Leuk is ook dat je favorieten en waarderingen kunt aangeven in deze galerijen.

Hoewel er op de hoes staat dat de film ook geschikt is voor 3-jarigen, staat er ook bij dat er dan door de ouders meegekeken dient te worden. Dit is zeker nuttig, omdat deze klassieke film veel meer rust op het visuele en muzikale aspect dan op het verhaal. Oudere kinderen zullen zich veelal zelfstandig kunnen vergapen aan de prachtige beelden en leuke metaforen uit het dagelijks leven. In combinatie met het leerzame effect, maakt het van Bambi nog steeds een intense, plezierige en ook emotionele beleving die op blu-ray nog mooier en kleurrijker is geworden.

De extra's van de blu-ray zijn niet allemaal even goed, maar door de intuïtieve nagespeelde vergaderingen bevatten de extra's wel zodanig veel informatie, dat een blu-ray van Bambi zeker de moeite waard is om de film zelf en de hele achtergrondgeschiedenis op een schijfje te kunnen bewaren. Samen met de kinderen de film kijken, ze erna naar bed sturen en vervolgens zelf de gehele achtergrondgeschiedenis van de film ontdekken. Het maakt de aanschaf van deze blu-ray meer dan waard.

Extra's: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Te koop vanaf 23 februari 2011.

David Hand