Born To Raise Hell - dvd recensie

Born To Raise Hell - dvd recensie

Wat doe je als je stad geterroriseerd wordt door een keiharde drugs bende? Vergeet de politie, vergeet het leger: dan bel je Steven Seagal en zijn stoere anti-terrorist team om ze stuk voor stuk in elkaar te slaan.

Lauro Chartrand is een veelgevraagde stuntman in Hollywood. Hij is te zien in meer dan 200 films als stuntdubbel, en het is dus zeker geen verrassing dat hij ook stunts doet in de nieuwe Seagal film. Wat echter wel ongewoon is, is dat dezelfde man tegelijkertijd de regie op zich neemt. Gecombineerd met het script geschreven door Seagal zelf is Born To Raise Hell simpelweg een verspilling van je tijd.

Born to Raise Hell

Strijd tegen drugs
In Born To Raise Hell is Samuel Alex (Seagal) met zijn team in de Balkan om het drugsprobleem aan te pakken. Alex is een koele kikker die niet terugdeinst van een bedreiging meer of minder van een zware crimineel. Sterker nog, hij kaatst de bal keihard terug met een stoere one-liner vaak gevolgd door een blitse aikido meester-punch dat het bloed in de rondte laat vloeien. In Boekarest stuit hij met zijn team op een groep zigeuners die rijke jongeren thuis overvalt en vermoordt. Costel (Darren Shahlavi) is leider van deze Roemeense bende, die verder nog drugs smokkelt naar London. Deze drugs worden gekocht van de drugsbaron Dimitri (Dan Baderau). Hij is de leider van een Russische bende die de hele Roemeense hoofdstad voorziet van drugs. Als Alex de Russen en Roemenen weet te infiltreren ontstaat er spanning tussen de twee bendes. Het gevolg is een heuse oorlog op de straten van Boekarest. Alex weet dit goed te exploiteren, en gaat samenwerken met de Russen om de slechte zigeuners te stoppen.

Seagal als schrijver
Als schrijver heeft Seagal nooit overtuigende scripts afgeleverd. Hij maakt de plots vaak zo complex, dat ze uiteindelijk nergens meer op slaan. Dit is ook het geval in Born To Raise Hell. De grootste drugsbaron in de stad wordt op het einde namelijk geportretteerd als ware semi-held. Dit is eigenaardig, aangezien de gehele essentie van de film lag in het uitschakelen van de drugshandel. Er werd ons namelijk in de inleiding verteld hoe drugshandel het terrorisme financieel ondersteund. Het is dus onbegrijpelijk dat deze drugsbaron uiteindelijk als een vrij man het land mag verlaten, enkel omdat hij Alex heeft geholpen met het vinden van de leider van een relatief kleine criminele organisatie die bijna geen inbreng had in de drugshandel. Wat nog sterker is, is dat Alex deze drugsbaron zelfs twee economy-class vliegtickets naar Moskow geeft, terwijl deze man waarschijnlijk één van de rijkste mensen in het land is. En dan is Moskow een groter toneel voor drugs dan Boekarest.

Het is duidelijk dat het verhaal niet veel soeps is. Maar dat is nog niet alles. Als schrijver gunt Seagal zijn eigen personage zelfs nog wat extra luxe. Zo heeft hij in de film als 60-jarige een 20-jarige vriendin. Alsof dat nog niet erg genoeg is, gooit hij hier ook nog even een totaal niet-relevante seksscène bij. Seks verkoopt, toch?

Budget
Het geschatte budget van de film ligt ongeveer op 10 miljoen dollar. De vraag is alleen waar al dat geld naartoe is gegaan. De film is opgenomen in Roemenië, en dat is een relatief goedkoop land. Ook de Roemeense studio is nou niet bepaald van de bovenste plank, en dit is zeker te zien in de scènes die opgenomen zijn op een set. De straten zijn erg slecht nagemaakt, en daarom is het meteen duidelijk dat er iets opgeblazen of aan flarden geschoten gaat worden Sterker nog, 90 procent van de film bestaat uit Roemeense acteurs, waaronder er slechts drie landelijke bekendheid hebben. Verder is het onbegrijpelijk dat met dit budget de regisseur tegelijkertijd een stuntman in de film is. Het lijkt erop dat het geld vooral is gestopt in het salaris van de 'steracteur' Steven Seagal. Achja, je kunt het allemaal zelf beslissen als je tegelijkertijd ook producer bent.

Born to Raise Hell

Actie?
Born To Raise Hell is een ontzettend slecht uitgevoerde wanna-be actiefilm. Om te beginnen is de actie erg beperkt. De vechtscènes zijn nogal zwak en het lijkt alsof er niet veel tijd aan de choreografie is besteed. Dit is eigenaardig aangezien het verhaal geschreven is door Seagal, en de regie is gedaan door martial-arts stuntman Lauro Chartrand. Verder is het verhaal belachelijk voorspelbaar aangezien Steven Seagal simpelweg onoverwinnelijk is. Hij loopt in het gehele verhaal geen één schrammetje op. Hij schakelt iedere tegenstander uit met één simpele klap, en zelfs het eindgevecht doet hij met een spreekwoordelijke vinger in zijn neus. Het komt dan ook vaak voor dat je op het puntje van de stoel gaat zitten, afwachtend op keiharde actie, om dan vervolgens teleurstellend te zien hoe snel de tegenstanders worden uitgeschakeld.

De film bevat alleen een trailer als extra.

Voor de liefhebber van Steven Seagal zal deze film waarschijnlijk best een leuke aanvulling zijn voor de collectie. Voor de overige 99 procent is het beter om een echte actiefilm te kopen. Het verhaal deugt niet en de actie is ontzettend voorspelbaar en saai. Maar als je ziet dat het verhaal geschreven is door Seagal zelf, en de regie is gedaan door een stuntman zou je eigenlijk ook niet anders verwachten. Het wordt overigens tijd dat Seagal de baard in zijn keel krijgt, want het constante schelden met zijn piepstemmetje komt vaak erg lachwekkend over.

Film: gelestergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Born To Raise Hell Born to Raise Hell dvd