My Girlfriends Boyfriend - dvd recensie

My Girlfriends Boyfriend - dvd recensie

Het is weer zover: twee mannen vallen op dezelfde vrouw. En deze vrouw kan onmogelijk een keuze maken tussen de boy-next-door of de succesvolle yup.

Na de zoveelste afwijzing van zijn manuscript strijkt wanna-be schrijver Ethan (Christopher Gorham) neer in een koffiezaak. Als hij al mokkend aan zijn nieuwe script begint, komt koffiemeisje Jesse (gespeeld door Alyssa Milano) hem een hart onder de riem steken. Jesse weet het zeker: eens zal Ethan een groot schrijver worden. Gecharmeerd door haar enthousiasme vraagt Ethan haar nummer waarna hij de koffiezaak een stuk opgewekter verlaat. Nog geen minuut na het bezoek van Ethan, komt de vlotte Troy (Michael Landes) de koffiezaak binnenwaaien. Deze succesvolle reclameman doet de sullige Ethan verbleken en ook hij doet een gooi naar het nummer van Jesse. Voor Jesse ziet er niets anders op: met twee mannen daten. Jesse begeeft zich in twee werelden: Ethan is de gewone jongen met Star Wars posters op zijn kamer en een krakkemikkige auto voor de deur, Troy is de snelle gladjakker die elk weekend gaat golfen en haar op de duurste etentjes trakteert. Uiteindelijk zal Jesse moeten kiezen: gaat ze voor de doorsnee goedzak of kiest ze voor het oppervlakkige prinsessenleven?

My Girlfriend's Boyfriend

Traditionele cover
My Girlfriends Boyfriend is voorzien van een traditionele cover met roze gekleurde letters waarbij de deelnemers aan de driehoeksverhouding prominent in het centrum zijn geplaatst met de vrouw in kwestie in het midden. Deze film kan hiermee worden getypeerd als een romantische komedie. Straight-to-dvd movies zijn meestal met een reden direct op dvd uitgebracht, maar slechte films kunnen soms erg leuke films zijn. En na een lange werkdag kan je soms wel eens de behoefte hebben om hersenloze romantiek te bekijken, om even in de waan te zijn dat echte liefde ergens bestaat, ook al is dat enkel op het witte doek.

Daryn Tufts is de grote man achter My Girlfriends Boyfriend, hij schreef het scenario, hij regisseerde de film, overigens zijn regiedebuut, en speelde er ook nog in mee. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het personage van Ethan lichtelijk op Tufts is gebaseerd, aangezien hij zelf ook begonnen is als schrijver. Daarnaast vertoont het personage Ethan redelijk wat uiterlijke overeenkomsten met Tufts. Alyssa Milano, die volgend jaar veertig wordt, is de enige bekende actrice in de film. Christopher Gorham kennen we vooral van de serie Ugly Betty, Michael Landes verscheen vorig jaar nog in het tenenkrommende Burlesque.

De buurjongen
My Girlfriends Boyfriend begint zoals vele films in dit genre: meisje ontmoet twee mannen. Die twee mannen zijn beiden verliefd op haar, maar ze kan niet kiezen. Wat zeer leuk is uitgewerkt, is het personage van Ethan. Deze jongen is levensecht en ook in de film wordt gezegd dat hij een jongen is waar vrouwen in het echte leven genoegen mee nemen. Daarom is hij volgens zijn agent niet geschikt om een rol in films te vertolken, vrouwen willen het idee krijgen dat het mogelijk is dat ze ooit een man zullen krijgen die onbereikbaar is. Iemand zoals Troy dus. Ethan is de buurjongen, de vakkenvuller en de broer van je beste vriendin. Hij heeft irritante trekjes, maar hij bezit ook de gave om op een natuurlijke manier romantisch te zijn.

My Girlfriends Boyfriend

Mankement
Jesse is het grootste mankement van de film. Op de achterkant van de hoes staat: "Jesse, een zelfbewuste, intelligente jonge vrouw."  Maar ze komt eerder naïef en kinderachtig over. Ze doet te veel haar best om adrem en gevat over te komen en de gesprekken die ze voert met haar dates zijn oppervlakkig. Haar manier van doen is soms irritant en haar gebaren zijn net iets te overdreven.  Het is in menig film de bedoeling dat de kijker de kant van de hoofdpersoon, in dit geval Jesse, kiest. Maar het lukt maar niet om me als kijker in te leven in Jesse. Ik snap haar keuzes niet en ze lijkt onsympathiek. Zo neig je eerder naar identificatie met Ethan, en dat is opmerkelijk gezien het perspectief waaruit de film verteld wordt. Hiermee duwt de regisseur de kijker bewust in een bepaalde richting: je hoopt dat Jesse voor Ethan zal kiezen, omdat je Ethan de liefde van zijn leven gunt.

Inception-effect
De film heeft een redelijk tempo en naast de luxe problemen van Jesse zien we ook nog een klein subplotje over haar broer die nietsvermoedend, tegen wil en dank het gezicht van een kauwgommerk is geworden. Dit subplot zorgt voor wat afwisseling en humor. Uiteindelijk is daar de onvermijdelijke ontknoping. Een ontknoping die ik absoluut niet had zien aankomen en die zeker even een " Inceptioneffect" op me had. Dat wil zeggen, dat niet alles wat je hebt gezien ook daadwerkelijk de realiteit hoeft te zijn. Uit de ontknoping blijkt uiteindelijk welke reden de regisseur had om je een zetje in de richting van Ethan te geven.  De laatste minuten van de film werkten mijn hersenen op volle toeren om alle puzzlestukjes op zijn plaats te leggen. Eenmaal afgerond blijkt de puzzle veel mooier dan op de doos is afgebeeld.

My Girlfriend's Boyfriend

Er bevinden zich geen extra's op de dvd.

Christopher Gorham kaapt duidelijk alle goodwill van Alyssa Milano weg. Zijn personage, de wat sullige Ethan, is veel leuker dan Jesse en zorgt ervoor dat de kijker meteen aan zijn kant van de speellijn gaat staan. Dat is ook wel weer jammer, aangezien de film je daarmee in een zekere richting stuurt, een richting die waarschijnlijk bewust is gekozen door regisseur Tufts. De opbouw van de film is prima en er mag af en toe gelachen worden, maar het is de ontknoping die deze film naar een sterretje meer tilt.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: My Girlfriends Boyfriend