I Am Number Four - recensie

I Am Number Four - recensie

Weet I Am Number Four zich te onderscheiden van de vele verfilmde superheldenverhalen?

I Am Number Four wordt vaak vergeleken met Twilight en niet zonder reden. Beide films hebben het typische 'superpower-boy meets girl' verhaal, en lijken dus voor dezelfde doelgroep gemaakt te zijn. Daarom zal het voor de gemiddelde 20+'er even wennen zijn aan het middelbare school sfeertje. Het grootste verschil is dat de vampieren en weerwolven zijn vervangen door aliens.

Negen aliens
John (Alex Pettyfer) is een buitenaards wezen die samen met acht anderen als kind naar aarde is gevlucht. Zijn thuisplaneet Lorien (is dit niet een plaats in Tolkiens Midden-Aarde?) is namelijk verwoest door de Mogadorians, een ander soort aliens. Ieder van deze negen kinderen heeft zijn eigen superkracht, en samen met hun Guardian, een soort oppas, zijn ze verspreid over de aarde om aan de aandacht van de Mogadorians te ontsnappen. Helaas zijn deze op het spoor van de negen gekomen, en zijn naar aarde afgereisd om hun destructieve werk voort te zetten. Toch kunnen de negen enkel in een bepaalde volgorde vermoord worden, en omdat de eerste drie al dood zijn, is het nu de beurt aan John. Hij is de nummer vier. In een poging de Mogadorians te ontvluchten, verhuist hij naar een klein dorpje in Ohio. Daar wordt hij verliefd op Sarah (Dianna Agron). Haar ex-vriend is hier echter niet zo blij mee, en spreekt met zijn vrienden af om hem een lesje te leren. Het blijkt al gauw dat de krachten van John groter zijn dan hij zelf dacht. Hij zal hiermee moeten leren omgaan, want de Mogadorians komen namelijk steeds dichter in de buurt en een eindgevecht zal niet uitblijven.

De film staat genoteerd als een science-fiction actiethriller. Toch moeten de actie-liefhebbers erg lang wachten, want het eerste uur gebeurt er vrij weinig. Jongen met superkrachten wordt verliefd op meisje, meisje heeft jaloers ex-vriendje die toevallig ook nog eens de bink van de school is, waarna het ex-vriendje het leven van jongen met superkrachten zuur begint te maken en de jongen met superkrachten zich in moet houden om geen aandacht te trekken. Kortom, I am Number Four is een verhaal dat we al vaak gezien hebben. Toch onderscheidt de film zich door het goed geproduceerde einde vol actie. De special effects zijn van goede kwaliteit, en de gevechten zijn uitstekend in beeld gebracht.

Sequel
Er gaan geruchten rond dat regisseur D.J. Caruso in gesprek is over een vervolg op deze film. Deze zou dan mogelijk in 3D worden. Hoe dan ook, het is in ieder geval wachten op het boek dat het verhaal zal vervolgen. Dit boek zal The Power Of Six heten en gaat over nummer zeven. In augustus 2011 zal het boek in de winkel liggen. Waarschijnlijk zal er dan ook meer duidelijk zijn over een eventueel vervolg op het witte scherm.

Stop Superman in een Twilight setting, waarna je I Am Number Four krijgt. De film komt erg soft over voor een actiefilm, en kan vooral in het begin wel wat meer pit gebruiken. Dit wordt overigens goedgemaakt in de laatste paar scènes, waar de actie echt goed los begint te komen. I Am Number Four is een film die vermaakt en zeker bioscoopwaardig is. Daar waar Twilight vooral voor de gothic-generatie gemaakt was, is I Am Number Four voor een wat breder publiek.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: I Am Number Four
Genre: Aktie, thriller