The Mechanic - recensie

The Mechanic - recensie

Jason Statham volgt de voetsporen van Charles Bronson.

The Mechanic is een remake van de gelijknamige film uit 1972. Een film die mede aan de basis stond van de creatie van Charles Bronsons status als actieheld. Nu, bijna 30 jaar later, verschijnt Simon West (Con Air, Lara Croft: Tomb Raider) met een remake die Jason Statham een nieuwe gelegenheid geeft zich te profileren als de moderne actieheld.

Cash-in
Arthur Bishop (Jason Statham) is de beste elitemoordenaar die er is. Met uiterste precisie voert hij zijn opdrachten koelbloedig uit, zonder sporen achter te laten. Als zijn leermeester en vriend Harry (Donald Sutherland) wordt vermoord, besluit hij zijn leven te veranderen. Zijn missie wordt gecompliceerd als Harry’s zoon Steve (Ben Foster) hem benadert met het verzoek hem de kneepjes van het vak te leren. De uitvoering van de opdrachten als duo verloopt niet vlekkeloos en Steve ontdekt een groot geheim van Arthur. Arthur en Steve die als huurmoordenaars problemen van anderen oplossen, zullen onderling eerst een strijd moeten uitvechten.

The Mechanic

Remakes zijn tegenwoordig de makkelijkste vorm om te cashen. The Mechanic is hierop geen uitzondering en voegt verder absoluut niets nieuws toe aan het actiegenre. Het verhaal is in grote lijnen een kopie van het origineel en de gehele cast en crew lijkt op de automatische piloot te spelen. Het grootste voorbeeld hiervan is de ietwat ondankbare rol van Donald Sutherland, een acteur die ver boven wat hij hier laat zien staat. Simon West lijkt echter volledig bewust te zijn van het pretentieloze karakter van zijn film en wil zijn publiek voornamelijk vermaken. Dit is hem gelukt.

Pretentieloos vermaak
Jason Statham ontwikkelt zich steeds verder tot dé referentie wanneer het aankomt op de hedendaagse actiefilm. Met The Expendables zette hij naast de enige echte actiehelden uit de jaren '80 een enorme stap en met The Mechanic borduurt hij hierop voort. De rol van Arthur is hem op het lijf geschreven. Het is vooral de ‘no bullshit’-look die hem hier goed tot zijn recht laat komen. Arthur voert zijn missies met volledige precisie en ijzige blik uit en annuleert elke vorm van emotie. Dit zorgt voor een stel erg leuke scènes die de adrenaline en testosteron doen opvoeren. Geen emotioneel gezeik, want The Mechanic is gewoon een mannenfilm pur-sang en windt daar geen doekjes om.

The Mechanic

Wat The Mechanic ook is, deze film schuwt de meest genânte clichés niet. Vrouwen zijn er om onze seksuele drang op uit te voeren, de autodief is een neger, de homofiel krijgt de zwaarste klappen te verduren en onze muziekapparatuur is iets om met je tengels vanaf te blijven. De liefhebber van de foute actiefilm van weleer zal zijn vingers hierbij aflikken. Helaas zit The Mechanic ook verhaaltechnisch boordevol clichés, waardoor het verrassende er na een uur al uit is. Maar met het juiste verwachtingspatroon en genoeg relativeringsvermogen valt er nog best wel wat te genieten. De film is vlot, kent een sterke openingsscène die je gelijk in de juiste sfeer brengt en doet gewoon wat het pretendeert te doen.

Simon West brengt met The Mechanic een film die nooit de originaliteitsprijs zal winnen, maar genoeg vermaak weet te bieden voor iedereen die kan genieten van dit type actievermaak. Een tussendoortje, maar ook die kunnen lekker zijn.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: The Mechanic
Genre: Actie, thriller