The Fighter - recensie

The Fighter - recensie

Christian Bale schittert in dit sportdrama over het leven van boksfenomeen Micky Ward.

Je moet toch wel echt een grote boksfanaat zijn als je van Micky Ward gehoord hebt. Toch bleek het leven van deze Iers-Amerikaanse professional interessant genoeg om een film over te maken. Het was echter niet makkelijk om een regisseur hiervoor te vinden. Mark Wahlberg, die behalve de hoofdrol ook het werk van producent op zich nam, is een grote fan van boksfilms. Dit was dan ook de reden dat hij begon met het benaderen van Martin Scorsese, die de klassieker Raging Bull uit 1980 op zijn naam heeft staan. Scorsese had echter geen zin om nogmaals een film over boksen te maken, en sloeg het aanbod af. Vervolgens wist Wahlberg Darren Aronofski te strikken, maar helaas verliet hij de productie vlak voor de opnames om aan Black Swan te werken. Uiteindelijk werd er toch een regisseur gevonden die de film ook gerealiseerd heeft: niemand minder dan David O. Russell, die eerder met Wahlberg samenwerkte in Three Kings en I Heart Huckabees. Het bleek een goede keuze te zijn, want The Fighter was begin dit jaar genomineerd voor zes Golden Globes, en maar liefst zeven Academy Awards. Het waren uiteindelijk Christian Bale en Melissa Leo die hun nominaties voor Best Supporting Actor en Best Supporting Actress zowel bij de Oscars als bij de Golden Globes wisten te verzilveren. En niet zonder reden.

The Fighter

Working class hero
Micky Ward (Mark Wahlberg) woont samen met zijn grote familie in Lowell, Massachusetts. Zijn bokscarrière staat op een laag pitje en hij probeert samen met zijn halfbroer en trainer Dicky Eklund (Christian Bale) zich voor te bereiden op een grote comeback. Dit gaat echter niet zoals het hoort te gaan, want Eklund, zelf een oud-professioneel bokser, is verslaafd aan crack en houdt zich niet aan afspraken. Ook zijn moeder Alice (Melissa Leo), die tegelijkertijd Micky's manager is, zorgt niet voor de impuls die Micky nodig heeft om van zijn grote droom werkelijkheid te maken. Het is duidelijk dat zijn ideaal niet serieus genomen wordt, en het lijkt alsof hij voor zijn familie altijd in de schaduw van zijn halfbroer zal staan. Dan ontmoet Micky de vrouw van zijn leven; Charlene Fleming (Amy Adams), die hem ervan overtuigd dat zijn familie alleen maar in de weg staat. Het duurt dan ook niet lang voordat er een reeks destructieve gebeurtenissen plaatsvinden, die ervoor zorgen dat Micky de handdoek in de ring gooit en stopt met boksen. Maar dan komt zijn vriendin opeens met een voorstel waarbij hij zijn familie aan de kant moet zetten. Uiteindelijk blijkt dit makkelijker gezegd dan gedaan.

American psycho
Dat Christian Bale sterke prestaties levert als hij extravagante types speelt die vaak aan de rand van krankzinnigheid leven, hebben we al gezien bij zijn rol als seriemoordenaar Patrick Bateman in American Psycho. Maar de manier waarop hij de crackverslaafde Dicky Eklund neerzet, is buitengewoon goed. De rol is hem op het lijf geschreven en hij speelt deze tot het maximale uit. In dit opzicht is de acteerprestatie van Bale vergelijkbaar met die van Heath Ledger als The Joker in The Dark Knight.. Het is dan ook geen verrassing dat Bale voor deze rol een Globe en Oscar gewonnen heeft.
De andere award-winnaar die te zien is in The Fighter is Melissa Leo. Ze speelt Alice Ward, moeder van Eklund en Ward en hun zeven zussen. Ze is een typische arbeidersvrouw die niet op haar mondje is gevallen, en alles doet voor haar familie. Haar optreden is zeker noemenswaardig en overtuigend, maar niet te vergelijken met de prestatie die Bale neerzet.

The Fighter

Micky Ward
De film is gebaseerd op ware gebeurtenissen in het leven van Micky Ward. De bokser was ook samen met zijn halfbroer aanwezig bij de opnames om aanwijzingen en advies te geven over bijvoorbeeld de vechtscènes. Ook wordt trainer Mickey O'Keefe gespeeld door O'Keefe zelf. Toch moesten sommige elementen toegevoegd of veranderd worden om zo het dramatische effect te versterken. Zo zijn sommige gevechten bijvoorbeeld chronologisch incorrect, of liepen ze niet helemaal zoals ze in werkelijkheid gelopen zijn. Dit wordt dan weer goedgemaakt door het eindgevecht die je voor het merendeel langs het origineel kan leggen zonder ook maar enig verschil te zien. De twee echte broers waren er in ieder geval erg tevreden over, en genoten dan ook erg van de aandacht die ze van de media kregen toen de film uitkwam. En wie kan het ze verwijten?

The Fighter is een prachtige film over een man met een ongewone familie die hem onbedoeld van zijn droom op een comeback in de bokswereld weerhoudt. Met memorabele prestaties van Christian Bale als de extraverte en altijd onder invloed zijnde halfbroer, wordt de dramatiek die bij het moeilijke leven in Lowell hoort, goed neergezet en verfrissend afgewisseld met een aantal komische elementen. Samen met de goede dialogen en goede prestaties van de overige acteurs, zoals Melissa Leo, Amy Adams en Mark Wahlberg, zal The Fighter ongetwijfeld én zeer terecht bij de topfilms van 2011 gaan horen.

David O. Russell

Amy Adams
Christian Bale