Death Race 2 - blu-ray recensie

Death Race 2 - blu-ray recensie

De prequel op Death Race met Jason Statham.

In 1975 had Sylvester Stallone één van zijn eerste rollen in Death Race 2000, een exploitation film over een race waar de deelnemers punten kunnen scoren door willekeurige voorbijgangers overhoop te rijden. Paul W.S. Anderson, regisseur van o.a. Event Horizon en AVP: Alien vs. Predator bracht in 2008 dit uitgangspunt naar Terminal Island, een gevangenis waar de gevaarlijkste criminelen hun vrijheid kunnen winnen door aan een dodelijke race mee te doen. Als producent zag Anderson hier een prequel in, want Death Race 2 laat zien hoe deze race tot stand is gekomen. De Nederlandse Roel Reiné mocht ditmaal de regie op zich nemen.

Nieuwe kansen
In de nabije toekomst verkeert de Verenigde Staten in een economische crisis en heerst er groeiend geweld. In een poging om de criminaliteit de kop in te drukken, worden privé-gevangenissen geopend. Maar in plaats van het probleem op te lossen, komen er meer bendes en moordenaars bij. Bij zijn aankomst in de Terminal Island gevangenis, trekt veroordeeld moordenaar Carl Lucas de aandacht van September Jones, een ambitieuze televisiepersoonlijkheid. September Jones is bezig met het opstarten van het ultieme reality programma, Death Race. Deze gewelddadige race zet diverse gevaarlijke gevangenen tegenover elkaar. De prijs is vrijheid, maar de vraag is od het iemand lukt om daarvan te genieten.

Roel Reiné heeft niet bepaald een CV om warm van te worden. Zowel zijn Nederlandse als Amerikaanse werk zijn goedkope ‘direct to dvd’ films. Maar er is hoop voor dit type regisseur. De exploitation film lijkt de laatste jaren aan een opmars bezig en zelfbewuste pulp heeft weer een publiek gevonden. De films van Quentin Tarantino en Robert Rodriguez staan aan de basis hiervan, maar tegenwoordig zie je dat deze trend ook zijn weg heeft gevonden naar de meer laagdrempelige industrie, zoals de dvd-markt. Kleine regisseurs krijgen zo een kans om mee te liften op dit succes. Kort geleden hebben we bijvoorbeeld Bitch Slap gehad, van Rick Jacobson, eveneens een regisseur met een weinig indrukwekkende filmografie. En nu mag Reiné meeliften op het succes van een subgenre en een redelijk populair origineel.

Kans gegrepen
Reiné heeft misschien wel zijn roeping gevonden, want Death Race 2 is allesbehalve een slechte film. Het begint al uitstekend met een meer dan bevredigende cast. Met namen als Sean Bean en Ving Rhames heb je al twee aangename acteurs en met Danny ‘Machete’ Trejo zit je al helemaal in de lijn van de moderne exploitation. Dit drietal heeft de perfecte uitstraling voor een film als deze. Gek genoeg is hoofdrolspeler Luke Goss met zijn gladde uitstraling als enige een beetje misplaatst in het algehele plaatje. Tegen Jason Statham is het tegenwoordig moeilijk opboksen, maar hier had een andere acteur niet misstaan.

Met een cast alleen ben je er nog niet, maar Reiné toont zich een bekwaam regisseur. Death Race 2 kent een lange aanloop voordat je de eerste race überhaupt te zien krijgt, maar wanneer de hel eindelijk losbreekt ontrafelt zich een erg amusante film. De races worden strak in beeld gebracht en het tempo is aanzienlijk. Hier en daar wil Reiné helaas teveel met stijl spelen, door bijvoorbeeld een uit de lucht gegrepen slowmotion in te zetten. Ook de elektronische score kan goedkoop aandoen en de logica is vaak ver te zoeken. Reiné is niet de regisseur om een dergelijke film naar hoger plan te tillen en de minpunten compleet te doen vergeten, maar verder doet deze prequel wat het behoort te doen. De actie is ruig, het vrouwelijk schoon om je vingers bij af te likken en Reiné heeft het hart op de juiste plek; het plezier straalt van de film af. Het stuk aan het eind waar het ontstaan van de race uit de doeken wordt gedaan en Frankenstein wordt geïntroduceerd, is in ieder geval het tofste stukje film van beide Death Races.

Extra’s
De blu-ray kent een flink aantal aardige extra’s. Zo bevat het schijfje:

-          Deleted Scenes
-          Montage Deleted Shots
-          De Race Begint: De Ontwikkeling van de Death Race
-          De Dood Ontglippen: De Stunts van Death Race 2
-          Snelle Auto’s en Vuurwapens: De Auto’s van Death Race 2
-          Filmcommentaar van regisseur Roel Reiné.

Reiné heeft mee mogen liften met de recente stroom van moderne exploitation en levert meteen zijn allerbeste film af, al zegt dat met zijn cv niet veel. Death Race 2 kent minpuntjes, maar deze strakke prequel is ruig, heeft het hart op de juiste plek en is minstens even sterk als het origineel.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: Death Race 2