Hop - recensie

Hop - recensie

Dé feel-good film voor Pasen.

Bij elke feestdag hoort wel een feel-good familiefilm. Af en toe zit hier een geslaagde film als Love Actually tussen, maar meestal eindigt het in een teleurstellende film als Valentine’s Day. Hop richt zich op het jongere publiek, dat alle paaseieren al gevonden heeft, of ze in de bioscoop wil zoeken. De mix tussen animatie en live-action heeft als enige doel simpelweg te vermaken.

Simpel
Het concept is dan ook simpel. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: je zit in zak en as, je weet zonder baan niet wat je met je leven aan moet, maar dan komt er een omslag: je rijdt een pratend konijn aan dat goed blijkt te drummen en ook nog eens de paashaas is. De meesten van ons zouden bij zo’n bewering in een dwangbuis eindigen, maar niet Fred O'Hare (James Marsden). Zijn leven krijgt zo ineens weer zin, want zoals in de eerste seconden van de film al duidelijk wordt, zal hij de jonge paashaas als eerste mens ooit gaan assisteren. De makers tonen in ieder geval een feilloos zelfinzicht door gelijk al onomwonden de angel uit het verhaal te halen. Zo kan zelfs het jongste publiek wel voorspellen hoe de afloop zal zijn.

Hop

Drummer
Onze jonge paashaas gaat door het leven als E.B. (Easter Bunny), waarvan de stem is ingesproken door komiek Russell Brand. Ook E.B weet niet precies wat hij in het leven wil en de erfenis van Pasen legt een grote druk op zijn flaporen. Omdat hij eigenlijk veel liever een beroemde drummer wordt, besluit hij weg te lopen, wat natuurlijk geheel Pasen en daarmee het voortbestaan van de mensheid in gevaar brengt. Nadat Fred en E.B elkaar hebben ontmoet, gaan ze op zoek naar een baan voor Fred en een drumcarrière voor E.B. Tegelijk loopt er een grootscheepse zoekactie vanuit Paaseiland, gecoördineerd door E.B.’s vader (Hugh Laurie), in de vorm van de gevreesde Roze Baretten, nichtjes van de Killer Bunny uit de Holy Grail. En alsof de chaos nog niet compleet is, dreigt Carlos (Hank Azaria), een soort kruising tussen Tweety en Castro, een coup te plegen op Paaseiland.

Goede stemmen
Marsden staat bekend om zijn keuzes voor ronduit slechte films, waarvan Death At A Funeral de meest recente is. In The Box liet hij zijn potentieel zien, maar helaas blijft hij verder vooral voor rollen met weinig diepte en veel gemak kiezen. Ook in Hop is zijn rol niet veel uitgebreider dan een aantal verbaasde blikken en een glimlach. Dit stoort echter niet en de doelgroep zal ook niet echt verder kijken. Brand toonde zich al eerder een begaafd inspreker in Despicable Me en had recent ook een rol in Get Him to the Greek. Hij maakt zich E.B. compleet eigen en dat is goed te horen. Ook de andere stemmen, van Laurie en de dubbelrol van Azaria, zijn goed. Allen zijn bij elkaar gebracht onder de hoede van regisseur Tim Hill, die de serie en de film van Spongebob maakte. Hij heeft dus veel ervaring met animatie, maar weinig met live-action films.

Hop

The Hoff
Door een slimme mix van snelheid, humor, cameo’s en hier en daar een zomerhitje, gaat Hop nergens vervelen. Er zitten een aantal erg hilarische momenten in, en niet alleen voor de jonge kijkers. Zo komen de Blind Boys of Alabama langs en maakt de zelfspottende David Hasselhoff aka The Hoff ook zijn opwachting met een goed geplaatste grap en een morele sleutelrol. De subplots van de Pink Barrets in de achtervolging en de coup van Carlos zijn eigenlijk overbodig, mager en slechts een opzetje naar een spannende finale. De vormgeving van de karakters is niet heel bijzonder, ook niet slecht, maar de CGI van de Paasfabriek blijft ver achter bij de huidige standaard.

Hop is, ondanks de vele dingen die eindeloos veel beter kunnen, een heel vermakelijke film geworden. Het is de leuke humor die het geheel omhoog tilt en de stem van Russell Brand helpt daar zeker bij. Als je als ouder uit het Knight Rider tijdperk komt en met de kinderen een vermakelijke feel-good film wilt zien die voor de jongere kijkers zoet en een beetje spannend is, kun je zeker naar Hop gaan. Wel heeft deze recensent de originele Engelse versie met ondertiteling gezien. Daarnaast gaat er ook voor het echt jonge publiek een Nederlands gesproken versie in de bioscoop draaien. Pasen heeft er in ieder geval een vermakelijke film bij.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: Hop
Genre: Komedie