Brotherhood - dvd recensie

Brotherhood - dvd recensie

Brokeback Mountain meets American History X.

Lars is een teleurgestelde militair, die na een afgeketste promotie, weer bij zijn ouders intrekt. Bij toeval raakt Lars betrokken bij een rekruteringsavond van een rechts-extremistische beweging. Zij zien in Lars een nieuwe aanwinst vanwege zijn welbespraaktheid. Lars keurt het gedachtegoed van deze beweging af maar sluit zich er wel bij aan. Hij gebruikt zo de beweging om zijn innerlijke woede en frustraties kwijt te raken.

Lars wordt snel in de beweging opgenomen en komt in aanmerking voor een promotie. Dit gaat ten koste van Patrick die met een drugsverslaving kampt. Kort hierop krijgt Lars een woordenwisseling met zijn ouders nadat hij bekend heeft gemaakt zich bij de beweging te hebben aangesloten en besluit om het ouderlijk huis te verlaten. Bij gebrek aan onderdak klopt Lars aan bij de voorzitter van de beweging die hem in zijn vakantiehuis laat wonen. Daar woont op dat moment ook Jimmy, de broer van Patrick, die gedurende zijn verblijf het huis opknapt en renoveert. Gaandeweg ontwikkelt zich tussen deze twee jongens een spanning die zich al snel uit in liefde voor elkaar.

Negeren of toegeven
De spanning tussen Lars en Jimmy is voelbaar als kijker. Je ziet het ontstaan, het begint heel klein, nauwelijks merkbaar. Vanuit situaties die eigenlijk vrij normaal zijn als samen hossen bij een rockconcert of worstelen tijdens het zwemmen, stijgt langzaam de spanning. Vooral het ontstaan hiervan en de worsteling van de beide jongens mdet hun gevoelens weet regisseur Nicolo Donato sterk in beeld te brengen. Het toegeven van de liefde voor een andere man overheerst het gedachtegoed dat het, met name in de wereld waarin zij zich begeven, niet getolereerd wordt. Temidden van de opkomst van de beweging worstelen Lars en Jimmy met hun eigen ideologie en de mogelijke gevolgen ervan.

Taboe
De setting van de film, een rechts-extremistische beweging waarin homoseksualiteit niet getolereerd wordt, is absoluut gedurfd. De film start dan ook met een scene waarin een homoseksuele jongeman in elkaar wordt geslagen door Jimmy. Hierdoor verlegt de regisseur het taboe naar een iets hoger niveau. Jimmy is de verpersoonlijking hiervan. Want in één klap is de ideologie waarin je gelooft hebt weg, het besef wat je ander hebt aangedaan om iets wat je zelf ook beleeft.

Intens
De scenes waarin de twee jongens samen de liefde bedrijven, worden sensueel in beeld gebracht. Het is een aanvulling op de film maar niet een noodzakelijke. Zo zijn de momenten waarin ze samen zwemmen, douchen of naar elkaar kijken bepalender, omdat hier ook nog een soort van onschuld in te herkennen valt. Want toegeven is schuld. Dat verzet wordt door de regisseur sterk neergezet.

Kritisch
De film laat wel wat te wensen over. Zo had de film wat rauwer neergezet mogen worden. De rechts-extremistische beweging in deze film lijkt soms te bestaan uit kleine vandaaltjes die even naar buiten mogen om los te kunnen gaan. Maar nergens krijg je de indruk dat het een zeer gevaarlijke beweging is. Voor de regisseur een gemiste kans want naar alle waarschijnlijkheid zou dat de aanloop naar het einde meer spanning hebben opgeleverd.

De dvd bevat slechts een viertal trailers. Het zou de dvd gesierd hebben om iets te plaatsen wat te maken heeft met het onderwerp.

Brotherhood heeft een uniek verhaal en tilt het duidelijk naar een hoger en breder niveau. De regisseur brengt de onzekerheden, de liefde en de consequenties van deze twee jongens sterk in beeld. Het mist echter de rauwheid die American History X wel had. Desalniettemin een sterke film die terecht de prijs voor Beste Film won tijdens het Rome Film Festival.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: Brotherhood (Broderskab) Brotherhood dvd
Regie: Nicolo Donato