• Recensies » Boek
Mr. Zombie - boek recensie

Mr. Zombie - boek recensie

Tijdens deze zombieweek mag de zombie literatuur natuurlijk niet ontbreken. Te beginnen met Mr. Zombie.

De zombie wordt verliefd
Mr Zombie coverMr. Zombie (Engelse titel: Warm Bodies) vertelt het verhaal van een jongeman die tot zijn grote spijt een zombie is geworden. Hij doolt dagenlang doelloos rond op een verlaten vliegveld en reist af en toe met zijn zombievriendjes naar de stad om een hapje te eten. De jongeman in kwestie wordt voor het gemak 'R' genoemd. Hij kan zich zijn naam niet herinneren, maar voor een zombie houdt hij er wel veel gedachten op na. Deze gedachten en hersenspinsels worden allemaal in een stroomversnelling gegooid als R de jonge Julie ontmoet. Eigenlijk is R bezig om verschillende personen te vermoorden om zich vervolgens te goed te doen aan hun hersenen, als hij ineens de ingeving krijgt dat hij dit meisje moet redden. Dit heeft tot gevolg dat R steeds meer over zijn bestaan gaat nadenken en hier zelfs verandering in wil aanbrengen.

De zombie als lustobject
De eerste paar pagina’s van dit boek leken over zombies te gaan. Alhoewel de meeste zombies helemaal niets denken, zou een boek vanuit zombie perspectief moeilijk worden als de zombie in kwestie geen enkele gedachtegang had. Helaas bleef het niet bij de eerder genoemde sporadische overpeinzingen. Na de redding van Julie neemt het verhaal een nogal ongeloofwaardige wending; de zombie als lustobject. Een gegeven dat we inmiddels goed kennen uit de boeken van Stephenie Meyer. Niet toevallig staat op de achterkant van het boek de aanbeveling: ‘Voor de fans van Stephenie Meyer.’ Dit verklaart meteen het gegeven dat een zombie verliefd kan worden op een meisje, maar meer nog hoe het mogelijk is dat het meisje niet gelijk gillend wegrent. Helaas zorgt het er ook voor dat alle hoop dat dit boek ook maar iets van zijn initiële potentie gaat waarmaken, meteen de grond in wordt geboord.

Isaac Marion

Isaac Marion

Auteur Isaac Marion is schrijver en grafisch ontwerper. Een korte tekst was de inspiratie voor zijn boek Mr. Zombie. Summit Entertainment gaat het boek verfilmen onder de naam Warm Bodies met Nicholas Hoult in de hoofdrol.

De zombie als mens?
Mr. Zombie is vlot geschreven en het is dan ook zeker geen straf om hier een middagje aan te besteden. Bij het lezen moet je je wel over een aantal zombi conventies heen zetten, vooral als je al wat zombies gewend bent. Geen enkele zombiejager onder ons zal accepteren dat een zombie nostalgisch over zijn verleden nadenkt en als klap op de vuurpijl een heerlijk stel hersenen laat schieten omdat het hoofd erom heen wel erg aantrekkelijk is.

Aan de andere kant wordt op sommige momenten wel moeite gedaan om de moeilijkheden van de relatie tussen een mens en een zombie te beschrijven, zoals het feit dat R als rottend lijk wel erg stinkt, of dat hij toch echt mensen moet eten. Helaas wordt dit dan gelijk weer teniet gedaan door de té menselijke gedachten van Mr. Zombie.

Mr. Zombie is de debuutroman van Isaac Marion. Met dit verhaal laat hij zien dat hij wel degelijk wat in zijn mars heeft. Echter, met Mr. Zombie heeft hij een verhaal afgeleverd waarin de balans nog niet zo goed gevonden is. Aan de ene kant laat hij je de meest gruwelijk dingen zien en aan de andere kant valt hij terug op het niveau van Stephenie Meyer met zwijmelende tieners die geen vampier moeten verafgoden, maar een zombie. Ook de wendingen die in het verhaal worden genomen, worden helaas steeds ongeloofwaardiger en perverser. Mr. Zombie is een leuk boek om een vrije zondagmiddag mee in de tuin te zitten, maar hoog op de literatuurlijst zal het nooit komen.

Boek: gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster

Titel: Mr. Zombie (Warm Bodies) Mr. Zombie
Genre: Roman, horror