Año Bisiesto - dvd recensie

Año Bisiesto - dvd recensie

Een donker, erotisch drama van Mexicaanse bodem over eenzaamheid en depressie.

Año Bisiesto, winnaar van de Caméra d'Or, de prijs voor beste debuutfilm bij het filmfestival van Cannes, is een controversieel drama van nieuwkomer Michael Rowe. Deze Australische regisseur zorgde ervoor dat hoofdrolspeelster Monica del Carmen haar eerste echte filmdebuut mocht maken. In een interview vertelde hij hoe onder de indruk hij was van de auditie van de Mexicaanse. Zijn producers waren het hier echter niet mee eens, zij wilden een grotere naam die beter op de filmposter stond, maar Rowe bleef bij zijn standpunt. Het bleek uiteindelijk een goede keuze, want zonder haar zou de film niet de diepte gehad hebben die het uiteindelijk heeft.

Depressief
Laura is een jonge vrijgezel die woont in Mexico-stad, één van de grootste steden in de wereld. Haar leven bestaat vooral uit het kijken door haar raam naar andere mensen, of het bellen naar haar moeder. Op een paar seksaffaires na, komt Laura vrij weinig onder de mensen. Als ze op een avond thuis komt met Arturo, komt ze in een zelfdestructieve spiraal, die lijkt uit te komen op haar ultieme doel: de dood.

Eenzaamheid
Alles in de film draait om de eenzaamheid waar sommige ongelukkige mensen zo mee kampen. Op het begin na, speelt de algehele film zich af in Laura's donkere appartementje. Hier kijkt ze vaak door het raam naar haar overburen, of het bejaarde koppel dat samen in de tuin zit. Ze voelt zich zo eenzaam, dat ze masturbeert bij het aanzicht van de affectie die ze ziet bij haar overburen. Het is een gevoel dat sterk overkomt op de kijker door het donkere wereldje zonder muziek, het wereldje waarin Laura opgesloten zit zonder dat ze er iets aan kan of wil doen.

Año Bisiesto
De film speelt zich af in februari, en dit is niet zonder reden. We zien hoe Laura dag bij dag afstreept op haar kalender. De laatste dag markeert ze met een dikke rode stift: de 29ste februari. Año Bisiesto betekent dan ook schrikkeljaar in het Spaans. Het wordt gauw duidelijk waarom ze precies deze dag gekozen heeft; haar vader is namelijk op deze dag precies vier jaar geleden overleden. Toch lijkt het niet de enige reden waarom deze dag zo belangrijk voor Laura is. Ze kampt namelijk met psychologische problemen, en naarmate de film vordert en ze dichter bij de schrikkeldag komt, zakt ze steeds dieper weg in haar depressie en maakt ze met haar sadistische liefdespartner Arturo een duistere afspraak op de fatale dag.

Porno
Zoals bij veel films is expliciete seks vaak een onderwerp waar een film op afgerekend wordt. Ook bij Año Bisiesto is dit een groot converse tussen de critici. Toch zijn deze expliciete scènes van groot belang in het verhaal. Zo zien we hoe de sadist Arturo begint met het onschuldige slaan op haar kont tijdens seks. Maar keer op keer wordt dit steeds extreme. Op een gegeven moment begint hij met slagen in het gezicht, of plast hij zelfs over haar heen. Pas als er een mes in het spel komt, wordt duidelijk wie er nu eigenlijk echt de baas is.

Extra’s
Op de dvd is behalve de film ook een drietal trailers te vinden.

Año Bisiesto is een donkere film voor de liefhebber van arthouse. Deze kleine film heeft slechts vier acteurs met tekst en speelt zicht af in een klein appartement ergens in Mexico-stad. De kracht ligt dan ook vooral in het zware thema van de film. Het geeft aan hoe sommige gevoelens van eenzaamheid zo diep gaan, dat ze niet zo makkelijk kwijt te raken zijn. In het uiten van deze gevoelens is Monica del Carmen in Año Bisiesto zeker geslaagd. Toch geeft het een onbehagelijk gevoel, dat je niet zo makkelijk kwijtraakt.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: Año Bisiesto
Genre: Drama, Erotiek