The Cave - dvd recensie

The Cave - dvd recensie

Een poging om het succes van The Descent te evenaren.

Acht expeditieleden willen een onbekend grottenstelsel in centraal Azie op eigen initiatief gaan onderzoeken. Maar eenmaal in de grotten beginnen de problemen zich op te stapelen. Al vrij snel worden de gidsen op onverklaarbare wijze vermoord en is de weg waardoor zij naar binnen zijn gekomen op mysterieuze wijze afgesloten. De expeditieleden moeten nu noodgedwongen dieper het grottenstelsel in op zoek naar een andere uitgang. Het team koestert al een wantrouwen voor de expeditieleider, door een eerdere mislukte expeditie waarbij een teamlid omkwam, en moet nu alles op alles zetten om te overleven. Terwijl angst, paniek en claustrofobie de kop op steken, komen ze er langzaam achter dat ze niet alleen zijn beneden.

B Film of een waardeloze A?
Vooropgesteld is dat de eerste blik op de dvd-hoes uitnodigend is. Je ziet de expeditieleden afdalen met hun zoeklampen aan hun helm bevestigd en op de achtergrond een schedel. De film begint met snelle beelden, korte niet noemenswaardige dialogen en duidelijke informatie waar de film over gaat. En tot aan het moment dat het eerste slachtoffer valt, is de film niet eens zo slecht. Maar dan vervalt de film in waardeloos camera- en acteerwerk. De camera wil de bewegingen zo duidelijk in beeld brengen, dat je voortdurend het gevoel hebt een aardbeving mee te maken. Ook is het beeld te donker. Natuurlijk verwacht je in een grottenstelsel geen heldere verlichting, maar je moet de film wel kunnen zien. Het acteerwerk vervalt daarnaast in chaotisch geschreeuw. Ook hier geldt dat waarschijnlijk iedereen in paniek zou raken, maar de film is op deze manier niet te volgen. Tel daarbij op een flinterdun verhaal, gekenmerkt door vluchtig gemaakte opmerkingen die het verhaal moeten aandikken, en het geheel maakt dat de film al heel snel vervelend wordt.

Geheimzinnige aanwezigheid
Ondanks het feit dat het expeditieteam meerdere malen in aanraking komt met de andere aanwezigheid in de grot, zie je pas aan het einde van de film waar ze mee te maken hebben. In principe is dit een prima keuze want je wilt als kijker wel weten wat het is wat het team opjaagt. En het korte verhaal achter deze aanwezigheid is binnen de film nog wel acceptabel. Maar het mist iets unieks. Wanneer je deze film gaat vergelijken met The Descent of de gelijknamige film The Cave van regisseur Bruce Hunt (saillant detail is dat alledrie de films zijn gemaakt in 2005), dan is het grote verschil dat er bij de andere films achter datgene wat er in die grotten schuilt geen verhaal zit. Het zou voor deze film ook beter zijn geweest als ze het daarbij hadden gelaten om het mysterieus te houden.

Heruitgave
The Cave verscheen in Amerika onder de titel WIthIN en werd in 2006 onder de naam Within the Cave uitgebracht in Nederland. In Amerika werd film opnieuw uitgegeven met de titel The Cavern om in te spelen op het succes van The Cave (van regisseur Bruce Hunt) en The Descent. TDM Entertainment brengt de productie nu nogmaals uit in Nederland en plakt er schaamteloos de titel The Cave op.

De dvd bevat geen extra's.

Als recensent is het niet altijd prettig om een film af te schrijven, maar in dit geval kan dat niet anders. De film schiet op zoveel vlakken te kort (verhaal, acteren, cinematografie), dat het bekijken ervan een vervelende zit wordt. De hoes ziet er leuk uit, maar zoek voor een spannende grottenfilm wat anders uit.

Film: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: The Cave the cave