Fast & Furious 5 - recensie

Fast & Furious 5 - recensie

Bonken van kerels in een bonk van een film.

De inleiding van een filmrecensie wordt door de recensent meestal gebruikt om het één en ander te vertellen over de totstandkoming van een film of wat de film zo opmerkelijk maakt. Misschien is de cast wel bijzonder of wijkt het plot verder af dan normaal. Bij Fast & Furious 5 is dat allemaal niet nodig. Er is namelijk geen lange inleiding nodig om te vertellen dat Fast & Furious 5 barst van de actie, de testosteron en de hilarische one-liners en een hoog popcorngehalte heeft.

De afgelopen tien jaar zijn we door verschillende regisseurs, acteurs en schrijvers getrakteerd – de ene keer meer dan de andere keer - op vier The Fast And The Furious-films. Deel vijf begint precies waar deel vier eindigde: de gevangenenbus met Dominic Toretto (Vin Diesel) wordt ingehaald door dikke auto’s met onder andere Brian O’Connor (Paul Walker). Met handige handremtrucjes en flinke slips explodeert de bus, tolt horizontaal een aantal keer over de weg en komt op z’n kop tot stilstand. Wonder boven wonder ontsnapt Dominic, tot grote hilariteit van de kijker en daarmee is de toon voor Fast & Furious 5 gezet.

Fast & Furious 5

Lang ontspannen
Vanaf het dynamische begin weet je dat je 130 minuten lang ontspannen onderuit kunt gaan zitten. En dat is gelijk het grootste kritiekpunt: de film duurt lang. Tussen het begin en het eind verlaten vele personages de groep van Dominic (Dom) en Brian en treden dezelfde en nieuwe personen ook weer toe. Het maakt de film niet rommelig of slecht te volgen, maar wel langdradig.

Het verhaal is simpel samen te vatten. Na de bevrijding van Dom belandden Brian en Mia, zijn zwangere vriendin en tevens zus van Dom, met een hele club in Rio de Janeiro, waar ze de machtigste man een lesje willen leren, terwijl ze door agent Hobbs (Dwayne Johnson) achterna gezeten worden.

Actie, reactie
Het is alsof regisseur Justin Lin met schrijver Chris Morgan om de tafel zat en het beste uit de vorige films als basis wilde nemen om daar vervolgens nog een schepje bovenop te gooien. Er zit namelijk nog meer over-de-top actie in, minder autoraces en meer competitie, betere humor en meer grote kraken en roven. De actie doet je werkelijk op het puntje van je stoel zitten, met treinen die al rijdend worden beroofd en een hoop gestolen auto’s uit Rio. De eindeloze autoraces uit deel drie zijn verleden tijd en worden nu zelfs overgeslagen, wat het tempo ten goede komt. Er is meer onderlinge competitie die de film interessant houdt, samen met de continue jacht door Hobbs op Dom en zijn mannen. Bovenal zijn het Hobb's one-liners die je hardop lachend van de film laten genieten. "I’m just here to bring in two assholes who’s names hit my desk."

Oceans-gehalte
De grootste en meest waardevolle toevoeging is het Oceans-gehalte van de film. Lin en Morgan hebben eenzelfde soort cast als bij Ocean’s Eleven bij elkaar verzameld, en hen eenzelfde soort grote geldroof laten uitvoeren. Zelfs tot en met de mindfuck aan het einde van de film lijkt de film te verwijzen naar deze film. Het acteerwerk van alle heren is alleen wat houterig. Waarschijnlijk is dat de reden van de vele one-liners in plaats van een vloeiend dialoog. Alleen een persoonlijke scène over vaderschap is dan weer mooi en zorgvuldig geschreven én gespeeld. Tijdens deze rustige scene is het goed om te merken dat de acteurs het wel aankunnen.

Er is een hoop goeds te zeggen over Fast & Furious 5, zoals de state-of-the-art actie die van het scherm blaast en je meesleurt met al het geluid en geweld. Of over de humor en de vernieuwende aanpak. Er kunnen echter ook veel kritische kanttekeningen gemaakt worden, onder meer over het slappe verhaal over acceptatie en familie, dat volgens regisseur Lin mensen zo waarderen in de Fast & Furious-reeks. Maar houd je van actie, humor en extreem vermaak, dan is Fast & Furious 5 verplichte kost.

Justin Lin

Vin Diesel
Dwayne Johnson