Catfish - dvd recensie

Catfish - dvd recensie

Lees deze recensie niet, maar kijk Catfish zonder enige achtergrondinformatie.

Sommigen mensen willen echter meer weten voordat ze een film opzetten, maar dat werkt bij Catfish alleen ten nadele van de kijkervaring. Je bent dus gewaarschuwd…

Cyberrelatie
Catfish gaat over de 24-jarige New Yorker Nev die via internet contact heeft met de achtjarige Abby uit Michigan. Het meisje wil enkele van zijn foto’s naschilderen en naar hem opsturen. Geleidelijk bouwt hij een online vriendschap op met Abby en haar familie en krijgt hij zelfs een cyberrelatie met haar oudere zus Megan. Nev stuit echter op enkele vreemde onwaarheden rondom zijn virtuele kennissen wat mogelijk slechts het topje van de ijsberg is. Samen met zijn vrienden plant hij een onaangekondigd bezoek aan de familie om de waarheid te achterhalen.

Docu-thriller
De verslaglegging van Nevs online relaties begon als een hobbyproject van zijn huisgenoten; twee beginnende filmmakers met de neiging om hun dagelijks leven op camera vast te leggen. Wat zij niet hadden kunnen voorzien, is dat het hobbyproject uitgroeide tot een heuse documentaire met thrillerachtige elementen. Het gebeurt zelden dat een documentaire spannend is of een onvoorspelbare wending heeft, daarvoor moet je normaalgesproken bij een gescripte film zijn. Voor regisseurs Henry Joost en Ariel Schulman is het een geval van erg veel geluk.

Toegevoegde suspense
Het eerste halfuur weet de film ons, net zoals Nevs huisgenoten, geïntrigeerd te krijgen in Nevs relatie met een familie die hij nog nooit heeft gezien. Het geeft een beeld van hoe relaties tegenwoordig kunnen ontstaan en onderhouden worden via internet. De film krijgt een twist op het moment dat de vrienden erachter komen dat het verhaal rondom Abby niet klopt, waarbij de documentaire op een thriller gaat lijken en je als kijker samen met de drie vrienden probeert de waarheid te achterhalen. Hun road-trip naar de familie wordt een spannend, en ook emotioneel avontuur, waarbij je het gevoel krijgt dat de film alle kanten op kan gaan. Tegelijk blijf je je afvragen of het allemaal wel echt is.

Sociale netwerken
Catfish is ook een film over internet, sociale netwerken en hoe dit tegenwoordig verweven is met ons leven. De regisseurs weten dit dan ook goed te visualiseren in beeld; we lezen mee met sms’jes en Facebook profielen en beelden van de road-trip naar Michigan worden afgewisseld door foto's uit Google Streetview. De snelheid waarmee informatie naar boven kan worden gehaald via het net komt hier goed over. Het is helaas de enige stempel die de makers op de film weten te zetten, want in de filmbeelden blinkt de film nergens uit.

In scène gezet?
Sommige filmmakers en journalisten beweren dat Catfish geen documentaire is, maar in scène zou zijn gezet. Na de première op het Sundance Film Festival werd er druk gediscussieerd over de echtheid van de film. Volgens regisseur Schulman en Joost is het allemaal echt. Toch is het door de plottwist soms moeilijk te geloven. Wisten de filmmakers van te voren wat ze aan zouden treffen als ze het verhaal van Abbys familie zouden uitpluizen? Zit iedereen in het complot? Hoofdpersonage Nev lijkt nooit echt problemen met de cameraregistratie te hebben en hij ontpopt zich aan het einde van de film tot een ware interviewer die de juiste uitspraken uit zijn ondervraagden krijgt. Toch blijf ik graag geloven dat de filmmakers mazzel hebben gehad met de interessante wending - het zou zonde zijn als deze film zijn magie verliest.

Extra
De dvd bevat alleen een trailer.

Catfish bewijst dat een documentaire ook erg spannend kan zijn en bevat een verhaal waar veel scenarioschrijvers alleen maar van kunnen dromen. De twist in de film is moeilijk te geloven. Hebben we te maken met matige regisseurs die door puur toeval een uitstekende film hebben gemaakt, of is er toch een verborgen boodschap en is het twijfelen aan de echtheid van de film precies wat de makers je willen meegeven?

Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Regisseurs:

Henry Joost