Easy A - dvd recensie

Easy A - dvd recensie

Al is de tienerleugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt ‘m wel.

High school een origineel onderwerp? Nee, want jaarlijks krijgen we als filmkijker een scala aan nieuwe Amerikaanse tienerkomedies voorgeschoteld en helaas kan het gros daarvan rechtstreeks de prullenbak in. Er zijn slechts een paar pareltjes die zich zo nu en dan van het kaf weten te scheiden. Met de high schoolkomedie Easy A van regisseur Will Gluck en scenarioschrijver Bert V. Royal durven deze mannen zich te begeven op het veel betreden pad en zien we de rijzende Emma Stone in haar eerste hoofdrol.

(On)opvallend
Het eigentijds verfilmen van een klassiek werk is een succesvolle formule, zo bleek al eerder bij 10 Things I Hate About You (Shakespeares The Taming of the Shrew) en Clueless (Jane Austens Emma uit 1816). De fundering voor Easy A is de roman The Scarlet Letter van Nathaniel Hawthornes die letterlijk als een rode draad door het verhaal loopt.

Wanneer de brave Olive Penderghast (Emma Stone) na een saai weekend tegen haar beste vriendin Rhiannon (Aly Michalka) vertelt te zijn ontmaagd door een senior, is het hek van de dam. Wat begon als een leugentje om bestwil, is binnen een mum van tijd het meest besproken onderwerp op school; Olive is ontmaagd. Verbaasd over haar nieuwe sexy imago en de belangstelling van alle mannelijke leeftijdsgenoten, besluit Olive nog wat extra olie op het vuur te gooien. Haar nette garderobe wordt vervangen door hoge hakken en strakke topjes, gepeste homovriend Brandon (Dan Byrd) helpt ze weer terug de kast in en voor alle andere outcasts van de school speelt ze de nieuwe gekuiste versie van Kim Holland. Om het geheel compleet te maken, voorziet Olive haar bovenstukjes van een vuurrode A (net zoals het personage Hester Prynne uit The Scarlet Letter) en haalt hiermee zowel het Christelijke clubje van de school als de lerarenstaf op haar nek. Kortom; de chaos is compleet en Olive verlangt hevig naar vroeger.

Easy A A-waardig?
Om te beginnen is Easy A zeker geen materiaal voor de prullenbak, maar het hoogst haalbare Amerikaanse cijfer van de klas haalt de komedie niet. De verhaallijn is amusant en bevat alle elementen die je voor het high schoolgenre nodig hebt, variërend van de pestkoppen en freaks tot de spreekwoordelijke prins op het witte paard. Verder heb je als kijker direct het gevoel betrokken te zijn bij het hoofdpersonage Olive door de interactieve manier van vertellen via een webcam. In flashbacks en aan de hand van het kleine digitale camera wordt het verhaal op een humoristische manier door de charmante Emma Stone uit de doeken gedaan. De jonge actrice uit Superbad (2007) weet te overtuigen in haar eerste hoofdrol en draagt het hele gewicht van de komedie met gemak.

De bijrol van Amanda Bynes als de Christelijke en licht neurotische Marianne Bryant die er alles aan probeert te doen om Olive op het gelovige pad te krijgen, is een fijne toevoeging. Ook de ietwat gekke en open ouders van Olive die gespeeld worden door Stanley Tucci en Patricia Clarkson zijn onmisbaar voor de lachspieren. Helaas komt het personage van Lisa Kudrow niet goed uit de verf en heeft haar karakter meer weg van Phoebe uit Friends dan van lerares Griffith die zich in een midlifecrisis bevindt.

Extra's: gelestergelesterhalfsstergrijsstergrijsster
De dvd bevat een aantal standaard extra’s zoals commentaar van regisseur Will Gluck en Emma Stone, een zootje bloopers, een keur aan trailers (te weten: Burlesque, Grown Ups, The Other Guys, The Green Hornet en The Social Network) en de ‘webcam-auditie’ van Stone voor de rol van Olive. Erg bijzonder is dit materiaal echter niet.

Easy A scoort geen A, maar is zeker de moeite waard, zeker in het high school genre. De komedie is een amusante en verfrissende film die verre van realistisch is door het hier en daar Amerikaans bijvijlen van de scherpe randjes, maar blijft door de overtuigende acteerprestatie van Stone, geestige bijrollen en rake oneliners een onderhoudende film om naar te kijken.

Te koop vanaf 15 juni 2011.

Will Gluck

Amanda Bynes